فتوتراپی یا نور درمانی پوست چیست؟ | کلینیک پوست در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نوردرمانی یا فتوتراپی / نوردرمانی در چه مواردی انجام میشود؟

نوردرمانی در چه مواردی انجام میشود؟

فتوتراپی یا نور درمانی ، گونه‌ای از مراقبت‌های پوستی است که با هدف بهبود ضایعات پوستی و بهبود شرایط آن به کار گرفته می‌شود. این روش درمانی که دارای انواع و مقیاس‌های مختلفی می‌باشد دارای اثرات درمانی مختلفی است. نور درمانی (Light therapy) یا همان فتوتراپی (phototherapy) به استفاده از نور در معالجه بیماری‌های پوستی، اطلاق می‌گردد. نور خورشید عمدتاً از نور مرئی، ماوراءبنفش A و اشعه ماوراءبنفش (UVB) تشکیل شده است.

به‌عبارت‌دیگر در فتوتراپی برای پوست به روشی عملی و کاملاً کنترل شده ازاشعه های نور خورشید برای درمان ضایعات پوستی استفاده می‌گردد. به فتوتراپی یا نوردرمانی به طور کلاسیک هلیودرمانی (heliotherapy) نیز گفته می‌گردد. درگذشته و در مصر و یونان باستان اشکال مختلفی از این درمان انجام می‌گرفته است. طب کهن هندی هم درمانی از گیاهان و نور طبیعی خورشید را برای درمان عوارض پوستی مفید می‌دانسته است. همین‌طور در ادبیات کهن چینی هم استفاده از این روش در قرن دهم شواهدی وجود داشته است.

انواع فتوتراپی

انتخاب نوع فتوتراپی برای استفاده بستگی به نوع وضعیت پوست، پاسخ‌های قبلی به درمان و عوامل دیگر دارد. در مورد نوع فتوتراپی توسط متخصص پوست و مو صحبت خواهد شد و توصیه می‌شود.
2 نوع اصلی فوتوتراپی وجود دارد که عبارتند از :

  1. فرابنفش B با پهنای باند: که در آن یک وضعیت پوستی با طیف UVB کامل درمان می‌شود. نمونه‌هایی از شرایط پوستی که توسط BBUVB درمان می‌شود، پسوریازیس و اگزما است.
  2. فرابنفش B با باند باریک: که در آن فقط بخش کوچکی از طیف UVB برای درمان شرایط پوستی مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می‌شود. NBUVB به ویژه برای پسوریازیس شدید، اگزما، بثورات نوری پلی مورفیک مؤثرتر است.

موارد استفاده از فتوتراپی

فتوتراپی استفاده‌های بسیاری دارد. ازجمله مهم‌ترین موارد استفاده آن برای ضایعات و مشکلات پوستی مانند موارد زیر است :

از دیگر موارد استفاده از فتوتراپی می‌توان استفاده از آن را برای مشکلات خلقی و اختلالات خواب همچون

همچنین رفع زردی نوزادان از دیگر موارد کاربردهای درمانی فتوتراپی می‌باشد

نحوه اثر فوتوتراپی پوست

فوتوتراپی التهاب پوست را سرکوب می‌کند و تعادل سیستم ایمنی پوست را بازیابی می‌کند. درنتیجه، افزایش فشار سلول‌های پوستی کاهش می‌یابد. احتمالاً اقدامات مفید دیگری از فوتوتراپی وجود دارد که هنوز موردبررسی قرار نگرفته است.

فتوتراپی یا نور درمانی

افراد نامناسب انجام فتوتراپی پوست

مراقبت‌های فتوتراپی پوست

عوارض جانبی کوتاه مدت فوتوتراپی

عوارض جانبی احتمالی طولانی‌مدت فوتوتراپی

اگرچه پیگیری بیماران تحت درمان با UVB باریک هنوز خطر ابتلا به سرطان پوست را تشخیص نداده است، اما ممکن است با پیگیری به‌اندازه کافی طولانی از کسانی که در معرض اشعه شدید قرار گرفته‌اند، خطر مشخص شود.

یکی از روشهای با سابقه و با نتایج رضایت بخش درمان ریزش مو، کاشت مو به روش SUT است که در شهرکرد توسط دکتر پرستو خسروانی قابل انجام می‌باشد. متقاضیان این روش می‌توانند جهت تعیین وقت مشاوره با شماره تلفن 6 - 32225455 تماس حاصل فرمایند.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق فیلر خط اخم و پیشانی چه مزایا و مراحلی دارد؟تزریق فیلر خط اخم و پیشانی چه مزایا و مراحلی دارد؟

فیلر یک روش درمانی غیر جراحی و کم تهاجمی است که جهت اصلاح چین و چروک‌ها و خطوط عمیق حاصل از افزایش سن، زیر پوست تزریق می‌شوند. ... ادامه مطلب

سلول های بنیادی چه کاربردی در کاشت مو دارند؟سلول های بنیادی چه کاربردی در کاشت مو دارند؟

کاشت مو از طریق برداشت فولیکول‌های موی فرد و کاشت آنها بر مناطق خالی از مو انجام می‌شود که رشد طبیعی مو را به همراه دارد. بنابراین وجود فولیکول‌های مو در انجام آن ضروری می‌باشد.سلول‌های بنیادی، جایگزین سلول‌های مرده و ژنتیکی فرد می‌شوند و امکان رشد مو را در بدن شخص از طریق تکثیر سلول‌های جدید میدهند ... ادامه مطلب

کاشت مو به روش sut چگونه انجام میشود؟کاشت مو به روش sut چگونه انجام میشود؟

افرادی که به هر دلیلی دچار ریزش شدید موهای خود شده‌اند، به‌عنوان آخرین گزینه‌ی درمانی، کاشت مو را امتحان می‌کنند. امروزه روش‌های پیشرفته‌ای برای کاشت مو ابداع‌ شده است که روش SUT یکی از این روش‌ها می‌باشد ... ادامه مطلب

پیوند مو طبیعی به چه مراقبتهایی نیاز دارد؟پیوند مو طبیعی به چه مراقبتهایی نیاز دارد؟

پیوند موی طبیعی موثرترین و قطعی‌ترین روش درمان، جهت موهای از دست رفته است. این پیوند بصورت یک عمل سرپایی بدون بیهوشی، همراه با بی‌حسی موضعی بوده که در آن شخص متقاضی کاشت مو در حین عمل هیچ گونه دردی حاصل از موهایی که روی سرش کاشته می‌شود را حس نمی‌کند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465