درمان اگزما در شهرکرد | انواع، علت ایجاد، علائم و تشخیص، اگزما
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریها و مشکلات پوست / اگزما چیست و علت ایجاد آن کدام است؟

اگزما چیست و علت ایجاد آن کدام است؟

اگزما یکی از بیماری‌های رایج پوستی است که به دلیل علائم خاص خود می‌تواند شخص را به شدت درگیر و زندگی روزانه را دشوار کند. ریشه دقیق اگزما هنوز مشخص نشده است؛ اما متخصصان عوامل ژنتیکی و محیطی را در به وجود آمدن این عارضه دخیل می‌دانند. اگزما می‌تواند نواحی مختلفی مثل دست، پا، صورت، دور لب و حتی ناحیه تناسلی را درگیر کند.

درمان بیماریها و مشکلات پوستی مانند اگزما، از جمله اقداماتی است که در کلینیک ارکیده شهرکرد توسط متخصص پوست انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت هماهنگی با این مرکز از ظریق تماس با شماره تلفن 32225455 - 038 اقدام فرمایید.

علت ایجاد اگزما

یافتن علت اگزما یک مشکل بزرگ است و پزشکان هنوز علت دقیق آن را نمی‌دانند. برخی معتقدند که ناشی از فعالیت بیش‌ازحد سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل ناشناخته و محرک‌های محیط‌زیست است. اگزما اغلب در خانواده‌هایی شایع است که سابقه آلرژی و یا آسم دارند.

علائم اگزما

موارد زیر از نشانه‌های اگزما هستند:

روش تشخیص اگزما

برای تشخیص این بیماری نمی‌توان آزمایش مشخصی را معرفی کرد. با ظاهر شدن بثورات پوستی و نشانه‌های بیماری، پزشک معاینه بدنی را انجام می‌دهد و در صورت نیاز شما را به یک پزشک پوست یا آلرژی ارجاع می‌دهد. گاهی ممکن است انواع اگزما با دیگر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود. پزشک سوا لاتی در مورد سابقه‌ی بیماری‌های آلرژیک در خانواده می‌پرسد و در مورد حساسیت غذایی و آسم، سؤالاتی می‌کند تا با رد احتمال سایر بیماری‌ها، اگزما تشخیص داده شود. لازم است شما نیز اطلاعات لازم در مورد شدت بیماری و نحوه بروز آن را به پزشک خود بدهید.

اگزما

انواع اگزما

حداقل 11 نوع شرایط پوستی وجود دارند که اگزما ایجاد می‌کنند. برای داشتن یک برنامه درمانی اصولی، تفکیک هر یک از آنها مهم است. انواع این بیماری شامل موارد زیر هستند:

  1. درماتیت آتوپیک: پایه ژنتیکی دارد و نوع متداول اگزما است. درماتیت آتوپیک اغلب در اوایل زندگی در افرادی که مستعد ابتلا به آلرژی هستند شروع می‌شود. از لحاظ ظاهری، بثورات روی گونه‌ها، گردن، آرنج، زانوها و مچ پا رخ می‌دهد.
  2. درماتیت تحریک پذیر: این حالت هنگامی رخ می‌دهد که پوست به طور مکرر در معرض شستشوی بیش از حد یا مواد سمی قرار داشته باشد.
  3. درماتیت تماسی آلرژیک: پس از قرار گرفتن در معرض مکرر مواد آلرژن، سیستم تشخیص ایمنی بدن در فعال می‌شود و درماتیت ایجاد می‌کند. یک نمونه از این مورد «آلرژی پیچک سمی» است.
  4. درماتیت استاز: معمولاً تورم در قسمت‌های پایینی پای افرادی که گردش خون ضعیفی در رگ‌های پا دارند، رخ می‌دهد.
  5. عفونت‌های قارچی: این نوع می‌تواند الگویی مشابه با بسیاری از انواع دیگر اگزما ایجاد کند، اما عفوت قارچی را می‌توان با نمونه‌گیری در زیر میکروسکوپ موردبررسی قرار داد.
  6. جَرَب یا گال: این بیماری در اثر آلودگی توسط انگلی به نام «سارکوپتس» ایجاد می‌شود و ممکن است بثوراتی شبیه به سایر اشکال اگزما ایجاد کند.
  7. پومفولیکس: این یک وضعیت پوستی شایع، اما ضعیف است که به طور سنتی روی دست‌ها و گاهی اوقات پاها اثر می‌گذارد. با تولید یک بثورات خارش‌دار که متشکل از تاول‌های ریز (وزیکول) است، نواحی انگشتان پا و کف پا را مورد حمله قرار می‌دهد.
  8. لیکن سیمپلکس کرونیکوس یا نورودرماتیت موضعی: پلاک‌های ضخیم پوستی ایجاد می‌کند که معمولاً بر روی شانه‌ها و گردن مشاهده می‌شود.
  9. درماتیت نومولار: این اصطلاح غیراختصاصی منسوب به پلاک‌های شبیه سکه پول است که باعث پوسته‌پوسته شدن سطح پوست می‌شود. این نوع اگزما اغلب در پاهای افراد مسن ایجاد می‌شود.
  10. درماتیت سبورئیک: باعث ایجاد بثوراتی در پوست سر، صورت، گوش و گاهی اوقات در وسط سینه در بزرگسالان می‌شود. در نوزادان به صورت جوش‌های ریز در پشت گوش نمایان می‌شود و می‌تواند بسیار گسترده بوده و تمام بدن را درگیر کند.

درمان اگزما

اگزمای مزمن می‌تواند با شست‌وشو با آب و بعد ازآن مصرف مرطوب‌کننده (کرم مرطوب‌کننده یا لوسیون) بهبود پیدا کند. اگزمای خفیف می‌تواند با کرم بدون نسخه ۱ درصد هیدروکورتیزون به‌صورت مؤثر درمان شود. کرم بتامتازون یک کورتیکواستروئید موضعی قوی است که به‌عنوان استروئیدهای موضعی شناخته‌شده است. از استروئیدهای موضعی علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی (نرم‌کننده‌ها) برای درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت استفاده می‌شود. بتامتازون با کاهش التهاب، خارش و قرمزی علائم مشکل پوستی را تسکین می‌دهد. بتامتازون یک درمان قطعی برای اگزما نیست؛ اما به تسکین علائم کمک می‌کند.

آگاهی از اینکه چه عاملی باعث حساسیت دست شما شده و مراقبت از پوست دست در خانه و محل کار، می‌تواند شمارا در برابر خارش پوست دست محافظت کند. برخی از روش‌ها برای کنترل و درمان اگزما بی‌تأثیر نیست که این روش‌ها شامل:

پیشگیری از اگزما

رعایت موارد زیر می‌تواند در جلوگیری از اگزما یا تشدید آن مؤثر باشد:

بیماری اگزما، یک نوع بیماری پوستی شایع در سراسر جهان است که می‌تواند در تمام نواحی پوست بدن ظاهر شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع آن بستگی به تماس فیزیکی با مواد آلرژی‌زا یا حساسیت‌های فردی دارد. همه افراد در هر سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، ولی نوع خفیف آن بعد از سال‌ها با درمان‌های صحیح و به‌موقع ممکن است که از بین برود. بعضی از انواع آن فقط قابل‌کنترل هستند.

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقایسه روشهای تزریقی جوانسازی با روشهای جراحیمقایسه روشهای تزریقی جوانسازی با روشهای جراحی

با گذر زمان و افزایش سن، جوانی صورت، دستخوش تغییراتی می شود که این تغییرات شامل ایجاد چین و چروک و خطوط عمیق و از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست در صورت می باشد. برای درمان این مشکل و بازگرداندن شادابی پوست از روش های مختلف جوانسازی پوست مانند جوانسازی صورت با روش های تزریقی و جراحی صورت استفاده میشود. ... ادامه مطلب

لیفت ابرو چیست و چگونه انجام میشود؟لیفت ابرو چیست و چگونه انجام میشود؟

لیفت ابرو با توجه به سن، برای از بین بردن خطوط پیشانیو خطوط عمیق بین دو ابرو انجام می شود. چون این تغییرات باعث شل شدن بافت پیشانی و افتادگی ابروها می شود، با لیفت ابرو هم ابروها فرم یکسان و جدید می گیرند و هم چروک پیشانی حذف شده و باعث جوان تر شدن صورت می شود. ... ادامه مطلب

رایج ترین بیماری های پوستی دور چشم چیست؟رایج ترین بیماری های پوستی دور چشم چیست؟

بسیاری از بیماری های پوستی دور چشم خطری برای بینایی ایجاد نمی کنند؛ اما توصیه می شود شرایط پوستی را با پزشک مطرح کنید و از بی خطر بودن آنها برای بینایی اطلاع یابید. انواع رایج بیماری های پوستی دور چشم را در بخش زیر معرفی کرده ایم . ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس به پیشانی چگونه عمل میکند؟تزریق بوتاکس به پیشانی چگونه عمل میکند؟

تزریق بوتاکس، خطوط اخم و چروک‌های پیشانی را برطرف نموده و به صورت شادابی و جوانی هدیه می‌دهد. می‌توان گفت که این ماده یک روش حرفه‌ای و یا راز زیبایی است که فارغ از سن و جنسیت ظاهر افراد را بهبود می‌بخشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465