درمان اگزمای سرشتی و روشهای تشخیص آن | متخصص پوست در شهرکرد

اگزمای سرشتی چیست؟

اگزمای پوستی برای توصیف تمام حالت‌های قرمزی، خشکی، تاول، پوسته‌پوسته شدن، خارش، تغییر رنگ و ضخیم شدن پوست به کار می‌رود. اگزما انواع مختلفی دارد که نوع شایع آن اگزمای سرشتی است که به آن درماتیت آتوپیک نیز می‌گویند. در این بیماری بدون اینکه علت واضح و مشخصی وجود داشته باشد، پوست دچار التهاب، خارش و تحریک می‌شود. علائم اگزما اغلب روی صورت، دست‌ها و پاها دیده می‌شود؛ اما می‌تواند روی هر نقطه‌ای از بدن به وجود آید. اگزما در کودکان بسیار رایج است و ۲۰ درصد از نوزادان و کودکان خردسال به آن مبتلا هستند. این ضایعات ممکن است با خاراندن و تحریک دست نوزاد روی صورت، زخم شده و محل تجمع باکتری‌ها و عفونت شوند.

در این اختلال نواحی از پوست به طور دوره‌ای يا به دنبال تماس با عوامل تحریک‌کننده دچار خارش، قرمزی، التهاب، پوسته يا تاول‌های ريز می‌شود. خشک شدن پوست، آلرژن ها غذايی و محيطی، استرس، عفونت‌ها، آب‌وهوا و برخی محرک‌ها در بروز یا عود اگزما مؤثرند.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. پسوریازیس از جمله این موارد می‌باشد که متخصص پوست با درمان یا کنترل این بیماری می‌تواند از عوارض آن جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

عوامل تشدیدکننده اگزمای سرشتی

پوست بیماران مبتلا به اگزمای سرشتی نسبت به بسیاری از عوامل می‌تواند واكنش نشان دهد: تغییرات سریع دمای محیط (سرما و گرما)، خشكی هوا، ورزش سنگین، برخی غذا، سایش با لباس، عفونت‌ها، آفتاب و استرس‌های عصبی از جمله این عوامل هستند. البته میزان حساسیت پوست نسبت به عوامل فوق در افراد مختلف متفاوت می‌باشد.

تشخیص اگزمای سرشتی

یک ضایعه خارش‌دار با خصوصیات فوق‌الذکر، همراه با یک تاریخچه خانوادگی از آلرژی، می‌تواند نشانگر بیماری اگزمای سرشتی باشد. درمان مناسب، به موقع و مداوم توسط یک پزشک پوست می‌تواند موجب آسودگی بیماری شده و نیز شدت و دوره بیماری را كاهش دهد. بیماری همیشه از یک الگوی معین پیروی نمی‌کند. ضایعات ممكن است در كف و پشت دست‌ها، انگشتان و یا حتی روی پاها پدید آیند. در این مناطق، ضایعات ضخیم شده، دلمه بسته و ترشح دار ممكن است سال‌ها وجود داشته باشند.

اگزمای سرشتی

مراقبت‌های بیماری اگزمای سرشتی

افراد و والدين كودكان مبتلا به درماتيت آتوپيك بايستي نكات زیر را رعايت نمايند:

درمان اگزمای سرشتی

اهداف درمان شامل تلاش براي حذف التهاب و عفونت و حفظ و بازسازي سد لايه شاخي پوست با کاربرد نرم‌کننده، کاربرد ضدخارش‌ها براي کاهش آسيبي که خود شخص براي پوست گرفتار ايجاد مي‌کند و کنترل فاکتورهاي تشديد‌کننده است. بيشتر بيماران را مي‌توان در کمتر از ۳ ماه تحت کنترل درآورد.

محدوديت‌هاي غذايي

در ميان تعداد کمي از کودکان و بالغان مبتلا به درماتيت آتوپيک که به تست آزمون تحريکي غذا پاسخ مثبت دارند، تشديد ضايعات اگزمايي مشاهده مي‌شود. يک کودک مبتلا به درماتيت آتوپيک که به درمان‌هاي روزمره پاسخ نمي‌دهد، احتمالاً بيش از ۵۰ درصد امکان حساسيت غذايي دارد. وقتی‌که يک رژيم مناسب و با محدوديت برنامه‌ريزي شود و بيمار تحت آن رژيم قرار گيرد، بهبود باليني قابل‌توجه در عرض يکي دو ماه به وجود مي‌آيد. حساسيت غذايي معمولاً ناشي از تعداد محدودي آنتي‌ژن است و ممکن است پس از سال‌ها از بين برود. پس از خوردن غذاهايي که سرشار از هيستامين هستند، عود مشخص اگزماي آتوپيک در ۵۰ درصد بيماران گرفتار مشاهده شده است.

استروییدهای موضعی

درمان اصلی درماتیت آتوپیک استیروییدهای موضعی هستند. این داروها اگر بجا مصرف شوند عارضه‌ای در پی نخواهند داشت،از همین رو می‌بایست تنها برای دوره‌ای کوتاه و حتی‌الامکان تنها به هنگام فعال بودن بیماری (برای مثال به هنگام خارش و قرمزی) مصرف شوند.

این داروها یک یا دو بار در روز استفاده می‌شوند و در مورد برخی نواحی همانند پلک‌ها، زیر بغل و نواحی تناسلی می‌بایست با احتیاط بیشتری مصرف شوند.با بهبود یافتن بیماری مصرف استروییدهای موضعی می‌بایست قطع شود و نباید از این داروها به عنوان وسیله ای برای پیشگیری از بروز بیماری استفاده شود.

نمایش موضعی غیر استیروییدی

در برخی حالات خاص ممکن است داروهای ایمیونومدولاتور مثل تاکرولیموس و پایمکرولیموس که فاقد استرویید هستند، تجویز شوند.

سایر روش‌های درمانی

آنتی هیستامین‌های خوراکی همانند هیدروکسی زین یا دیفن هیدرامین و کلرفنیرامین اگرچه ممکن است تأثیر چندانی در خارش نداشته باشند؛ اما می‌توانند باعث خواب آرام‌تری برای بیمار شوند. استفاده از حمام کلر تحت شرایط معینی با کم کردن میزان عفونت‌های باکتریال می‌تواند در بهبودی بیماری کمک کند. در برخی شرایط خاص ممکن است استروییدها یا آنتی بیوتیکهای خوراکی نیز در درمان بیماری بکار روند.

پیشگیری از اگزمای سرشتی

۱- از تغييرات ناگهاني حرارت و رطوبت در محيط بپرهيزيد.
۲- از تعريق يا گرماي بيش از حد پيشگيري كنيد.
۳- استرس را كاهش دهيد.
۴- از تماس با مواد ايجاد كننده خارش مثل پشم يا ساير محرك‌ها دور بمانيد.
۵- از صابون‌هاي قوي، پاک‌کننده‌ها يا ملاسما اجنتاب كنيد.
۶- از فاكتور‌هاي آلرژن محيطي مثل زوائد حيوانات، زباله و… اجتناب كنيد.
۷- غذا‌هايي كه باعث تشديد ضايعات می‌شوند، ميل نكنيد.

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای برجسته سازی صورتروشهای برجسته سازی صورت

استخوان گونه و داشتن گونه هایی برجسته نمادی از زیبایی و جذابیت است. برجسته سازی گونه با روش های مختلفی انجام می‌شود که این روشهای غیرتهاجمی بطور نسبی باعث لیفت صورت و جوانسازی چهره می‌شود. ... ادامه مطلب

تقویت مو با پی آر اف (PRF)تقویت مو با پی آر اف (PRF)

پی آر اف (فیبرین غنی از پلاکت) یک فرم پیشرفته PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) است که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. خون انسان حاوی گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها و پلاسما است. هنگامی‌که خون، سانتریفیوژ می‌شود (به روش خاصی می‌چرخد) PRF تولید می‌شود ... ادامه مطلب

آیا لیزر روی موهای زائد سفید تاثیرگذار است؟آیا لیزر روی موهای زائد سفید تاثیرگذار است؟

دستگاه های لیزر موهای زائد بر اساس ملانین و فولیکول های مو عمل می‌کنند و به آن وابسته هستند؛ زیرا ملانین یا همان رنگدانه های مو انرژی را به خود جذب می کنند و از سوختگی پوست و آسیب دیدن قسمت‌ های اطراف جلوگیری می کنند. ... ادامه مطلب

نوردرمانی در چه مواردی انجام میشود؟نوردرمانی در چه مواردی انجام میشود؟

فتوتراپی یا نور درمانی ، گونه‌ای از مراقبت‌های پوستی است که با هدف بهبود ضایعات پوستی و بهبود شرایط آن به کار گرفته می‌شود. این روش درمانی که دارای انواع و مقیاس‌های مختلفی می‌باشد دارای اثرات درمانی مختلفی است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465