مقایسه تزریق چربی و تزریق ژل | کلینیک تخصصی پوست و کاشت مو در شهر کرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای جوانسازی پوست / تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟

تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟

تزریق ژل و تزریق چربی هر دو از روشهای بسیار موثر، کم عارضه و با حداقل تهاجم هستند که هم در جهت جوانسازی پوست و هم افزایش حجم کاربرد داشته و انجام می‌شوند. در این مطلب به مقایسه این دو روش با هم پرداخته می‌شود و کاربردهای تزریق ژل و چربی معرفی می‌گردد.

تزریق چربی و ژل به طور تخصصی در شهر کرد، از جمله اقداماتی است که توسط دکتر خسروانی متخصص پوست انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

تزریق ژل

پوست برای زیبا و جوان بودن به کلاژن و اسید هیالورونیک نیاز دارد. با افزایش سن، سطح کلاژن و نیز اسید هیالورونیک پوست کاهش می یابد. از اینرو با تزریق کلاژن و اسید هیالورنیک به پوست می توان مجدد جوانانی آن را بازگرداند. از اینرو با تزریق میزان کلاژن و نیز اسیدهیالورونیک پوست افزایش می یابد. ژل از مواد طبیعی و یا مصنوعی ساخته می شود. مواد طبیعی مورد استفاده در ژل، کلاژن و اسید هیالورونیک می باشد که استفاده از هر دو مواد فوق مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است.
در برخی موارد مواد غیرطبیعی و مصنوعی مانند پلی متیل متاکریلات، سیلیکون مایع و یا کلسیم هیدوسکی لاپاتیت به ژل اضافه می کنند. این مواد با اسیدهیالورونیک ترکیب شده و سپس به ناحیه ی مورد نظر تزریق می شود.

تزریق چربی

عمل تزریق چربی زمانی انجام می‌شود که میزان چین و چروک صورت کمی عمیق بوده و با سایر روش‌های پزشکی قابل درمان نباشد. در این هنگام پزشک معالج تشخیص می‌دهد که نحوه عمل به چه گونه‌ای باشد. به طور کلی کاربرد تزریق چربی به شرح زیر است:

کاربرد تزریق چربی به شرح زیر است:

بهتر است برای تزریق چربی به صورت حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای درمان به شما معرفی کند. معمولا، برخی از چین و چروک‌های صورت نیازی به درمان با روش تزریق چربی نداشته و از طریق سایر روش‌های ساده از بین می‌روند.

تزریق چربی و ژل

تفاوت تزریق ژل و چربی

مزایای تزریق چربی

نتایج حاصل از تزریق چربی ماندگاری طولانی تری نسبت به تزریق فیلر دارد.
چربی ها نسبت به سایر فیلرها (مواد پر کننده) انعطاف پذیرتر می باشند و می توانند به طور ایمن در هر جایی از صورت تزریق شوند. آنها حتی می توانند به عنوان جایگزینی مناسب برای مواد قابل تزریق همچون بوتاکس باشند تا ظاهر خطوط و چروک ها در اطراف پیشانی و چشمان شما را بهبود بخشند. البته گاهی به صلاحدید پزشک از تزریق چربی و بوتاکس با هم استفاده می شود.
چربی، منبعی غنی از سلولهای بنیادی می باشد که می تواند به جوانه زدن پوست زیرین در ناحیه ی درمان در طول روند انتقال، کمک کند.

معایب تزریق چربی

به دلیل اینکه برخی از چربی انتقال داده شده می تواند دوباره به بدن جذب شود، بیش از یک معالجه برای دستیابی به نتایج طولانی مدت دلخواه، مورد نیاز است. گرچه، با یک جراحی ماهرانه، معالجه های آینده معمول نمی باشند و ممکن است تا چندین سال نیازی به این کار نباشد.
پیوند چربی نسبت به فیلرهای ترکیبی صورت بسیار گران قیمت تر می باشند، چرا که رویکرد پیچیده تری دارد. با این حال، این روش (پیوند چربی) با گذر زمان مقرون به صرفه تر خواهد بود، چرا که نتایج طولانی مدت تری دارد.
پیوند چربی بلافاصله نتایج قابل توجهی را ایجاد می کند ولی اثرات کامل به مدت چندین هفته تا زمان ته نشینی تورم، قابل مشاهده نخواهند بود.

فواید تزریق ژل

فیلرهای پوستی یا ژل صورت به این دلیل معروفیت دارند که غیرتهاجمی می باشند و اگر به درستی انجام شوند، می توانند به نتایج خوبی دست یابند.
هیچ نیازی به آماده سازی پیش از تزریق ژل وجود ندارد، چرا که نیازی به اقدامات اضافی مورد نیاز برای اتمام فرایند نیست.
پس از انجام این عمل، زمان نقاهت کوتاهی وجود دارد (و گاها نیازی نیست) و برخی از بیماران می توانند بلافاصله به زندگی روزمره ی خود بازگردند.
هزینه های اولیه به طور قابل توجهی کمتر از پیوند چربی می باشند.
التهاب ممکن است اتفاق بیفتد، اما معمولا، به اندازه ی پیوند چربی ادامه پیدا نمی کند. اکثر فیلرها، نتایج فوری را ارائه می دهند، گرچه برخی از آنها مدت زمان بیشتری طول می کشد تا اثرات کامل آنها نمایان شود.

معایب تزریق ژل

نتایج فیلرهای پوستی موقتی می باشند. گرچه، فیلرهای ترکیبی می توانند نزدیک به دو سال ادامه پیدا کنند، بدن به طور ایمن و تدریجی اکثر فیلرها را نزدیک به 6 ماه بعد، به خود جذب می کند.
هزینه های طولانی مدت فیلرهای پوستی می تواند از روش پیوند چربی بیشتر باشد، چرا که برای حفظ نتایج مطلوب به معالجه های مکرری نیاز است.
گرچه فیلرها، ایمن در نظر گرفته می شوند، اما تزریق یک ماده خارجی به بدن، احتمال خطر عکس العمل های آلرژیک و یا عوارض جانبی را به دنبال دارد. انتخاب یک جراح پلاستیک ماهر برای انجام این عمل بسیار حائز اهمیت است تا از رویکرد درست درمان اطمینان حاصل شود. برخی از بیماران مشکلاتی را گزارش کرده اند که شامل تشکیل برجستگی های ریز زیر پوست و یا تغییر رنگ پوست به صورت کبود می باشد که چندین ماه طول می کشد. موارد نادری گزارش شده است که در زمان استفاده نادرست از فیلرها، افراد دچار فلج عصب و یا مرگ سلولهای پوستی در ناحیه تزریق شده اند. معمولاً، فیلرهای چین و چروک که ماندگاری بیشتری دارند، مواردی هستند که بیشترین عوارض جانبی را به همراه دارند.

10 تفاوت تزریق ژل و چربی

۱. مهم ترین تفاوت بین تزریق ژل و تزریق چربی جنس ماده ی تزریق شده است. در تزریق چربی ماده تزریق شده از نوع بافت خود بدن فرد می باشد ولی ژل ماده ای صناعی و ساختگی است.

۲. دوام و ماندگاری ژل کوتاه تر است و فرد می بایست هر چند ماه یکبار تزریق را تمدید نماید. درحالیکه چربی دوام و ماندگاری بیشتری دارد.

۳.در تزریق چربی به دلیل اینکه ماده تزریق شده از بافت خود بدن است احتمال جابجایی وجود ندارد ولی در تزریق ژل به دلیل صناعی بودن احتمال جابجایی وجود خواهد داشت.

۴. چربی علاوه بر پر کردن و حجم دادن می تواند فواید درمانی هم داشته باشد زیرا حاوی بافتهای بنیادی بوده و تولید کلاژن را افزایش داده و نتیجتا در جوانسازی پوست می تواند بسیار موثرتر باشد. ژل فقط خاصیت پر کنندگی دارد.

۵. امکان تزریق چربی در قسمت های مختلف صورت مانند شقیقه، گیجگاه و دیگر نقاط وجود دارد درصورتی که تزریق ژل کمی محدود تر است و فقط در نقاطی مانند لب ،خط خنده و یا گونه می تواند کاربرد داشته باشد.

۶. تزریق چربی را می توان حتی به شکل وسیع تر و در حجم بیشتر مانند ساق پا، ران ها، سینه، دست، یا نواحی ژنیتال استفاده نمود. این در حالی ست که تزریق ژل به صورت محدودتر و در حجم کمتر مورد استفاده قرار می گیرد .
٧. یکی از عوارض تزریق ژل گلوله شدن آن است. در تزریق چربی به هیچ وجه امکان گلوله شدن وجود ندارد.

۸. مدت زمان تزریق چربی حدوداً بین 5/1 الی 2 ساعت است (شامل زمان لازم برای برداشت بافت چربی، فراهم سازی و آماده کردن آن، و سپس تزریق آن در قسمت های مورد نظر) ولی تزریق ژل در مدت زمان کوتاه تری انجام می شود .

۹. در تزریق چربی به دلیل حجم دهی بیشتر قابلیت بیشتری برای فرم دهی و پخش یکسان وجود دارد. درتزریق ژل این امکان محدود تر است.

۱۰. تزریق چربی یک فرآیند جراحی بوده و نیاز به دانش پزشکی دارد و می بایست فقط توسط پزشک جراح انجام شود. تزریق ژل را با چند ساعت آموزش میتوان فرا گرفت. تزریق چربی نیاز به تجهیزات جراحی و اتاق عمل دارد در حالیکه تزریق ژل نیاز به تجهیزات خاصی نداشته و تنها وجود شرایط استریل برای انجام آن کافی است.

تزریق ژل بهتر است یا تزریق چربی؟

قابل انکار نیست، که روند طبیعی افزایش سن، حجم چهره‌ی ما را که یکی از عوامل جوان‌تر به نظر رسیدن می‌باشد را از ما می‌رباید. در مناطقی از صورت که شروع به از دست دادن کلاژن و چربی می‌کنند تغییراتی ایجاد می‌شود که آن تغییرات ظاهر ما را خسته نشان می‌دهد و موجب می‌شود پوست شروع به شل شدن کند. در نتیجه چین‌ و چروک و دیگر ضایعات پوستی بیشتر نمایان شوند. خوشبختانه، گزینه‌های فراوانی وجود دارد که با بازگرداندن مجدد حجم به صورت، موجب جوان‌تر به نظر رسیدن می‌شود.

امروزه تعداد بیمارانی که از تزریق ژل برای صاف کردن چین و چروک های صورت، برجسته‌سازی گونه‌ها، و حجیم کردن لب بدون ایجاد جراحت یا بدون عمل جراحی استفاده می‌کنند، هر روز در حال افزایش است. فیلرها به دو روش اصلی تزریق ژل‌ها و تزریق چربی یا لیپوفیلینگ صورت می‌گیرد. با بالا رفتن سن، بافت چربی صورت کم می شود و افتادگی، شل‌شدگی و چروک بیشتر می‌نماید بنابراین تنها کشیدن پوست با جراحی باعث جوان‌تر شدن کلی صورت نمی‌شود و گاهاً ظاهرى بسیار مصنوعی و غیرطبیعی بدست خواهد آمد. همیشه سفت‌تر و کشیده‌تر نمودن پوست باعث جوان‌تر شدن آن نمی‌شود بلکه پر و حجم‌دار بودن صورت باعث جوان‌تر شدن آن می‌شود. امروزه با توجه به استقبال عموم از روندهای مختلف جوانسازی پوست ، فیلر یا مواد پرکننده پوستی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌توان برای پر کردن خط اخم و خطوط ریز و همچنین فرم‌‌دهی چهره از تزریق فیلر استفاده کرد. معمولاً خط اخم شامل خطوط بینی و خط خنده می‌باشد. خطوط ریز لب و چین وچروک پیشانی، دور چشم و گوشه چشم (پنجه‌ کلاغی) مثالی برای خطوط ریز می‌باشد. با گونه گذاری و قلوه ای کردن لب می‌توان چین و چروک‌ها و فرم صورت را تغییر داد که این کار معمولاً با تزریق انجام می‌شود. میزان ماندگاری نتایج بسته به تفاوت مواد و نوع فیلر تزریقی متغیر است.

در حقیقت هر یک از این روش‌ دارای مزایای خاص خود می‌باشد و این شرایط به معنی این است که هر یک از آنها با توجه به اهداف درمان بیمار ممکن است در شرایط خاص نسبت به روش دیگر از برتری برخوردار باشد. تصمیم‌گیری درباره استفاده از روش تزریق ژل در مقابل روش تزریق جربی بر اساس شرایط خاص هر بیمار انجام می شود. ژل و تزریق چربی در موارد خاصی مفید هستند. برای بیماری تزریق ژل ممکن است گزینه‌ی مناسب باشد و برای دیگری می‌توانیم از تزریق چربی استفاده کنیم تا نتیجه‌ی بهتری حاصل شود. میزان ماندگاری نتایج بسته به تفاوت مواد و نوع فیلر تزریقی متغیر است. نکته اساسی مورد توجه در این زمینه آن است که هر دوی این روش‌ها در صورت انجام با تکنیک مناسب، توسط فردی باتخصص، معتبر و مرتبط و استفاده از ابزار و مواد مناسب، کاملا موثر و مورد قبول می‌باشد .

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاشت مو به روش SUT چه ویژگی ها، معایب و مزایایی دارد؟کاشت مو به روش SUT چه ویژگی ها، معایب و مزایایی دارد؟

امروزه روش‌های مختلفی برای کاشت و پیوند مو در سراسر جهان اعمال می‌شود که با توجه به شرایط متقاضی انتخاب می‌شوند. کاشت مو به روش sut فرآیند نوین و پیشرفته‌ای است که با دستگاه‌های مجهز برای برداشت مو، بدون نیاز به تیغ جراحی و بیهوشی پیوند مو انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

جوانسازی پوست با تزریق ژل جالپروجوانسازی پوست با تزریق ژل جالپرو

جالپرو نوعی روش غیرتهاجمی و محلولی تزریقی است که برای ساخت آن، به طور اختصاصی از اسیدهای آمینه استفاده شده است و می‌توان از آن برای بهبود بافت پوست و همچنین کاهش چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز پدید آمده بر روی پوست بهره‌ گرفت و صورتی زیبا و شاداب را دوباره نمایان کرد. ... ادامه مطلب

لیفت صورت با نخ روشی مؤثر در جوانسازی پوستلیفت صورت با نخ روشی مؤثر در جوانسازی پوست

مکانیزم لیفت با نخ این‌گونه عمل می‌کند که نتایج حاصل از آن به طور آنی در صورت شما نمایان می‌شود. در لیفت با نخ به جای از بین بردن کامل افتادگی پوست، تنها بخشی از افتادگی پوست مهار می‌شود که نتیجه‌ای به شدت چشم‌گیر در رفع چروک و لیفت پوست دارد ... ادامه مطلب

آشنایی با انواع روشهای آبرسانی پوستآشنایی با انواع روشهای آبرسانی پوست

اگرچه باید در خانه از پوست خود مراقبت کنید و توصیه‌های آبرسانی پوست را رعایت نمایید، روش‌های درمانی بسیار خوبی نیز وجود دارد که در مطب پزشک ارائه می‌شود و می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی رطوبت پوست را تقویت کند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465