پی آر اف (PRF) چیست؟ | جوانسازی پوست با پی آر اف (PRF) | کلینیک ارکیده در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای جوانسازی پوست / پی آر اف (PRF) در چه مواردی کاربرد دارد؟

پی آر اف (PRF) در چه مواردی کاربرد دارد؟

PRF (فیبرین غنی از پلاکت) یک فرم پیشرفته PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) است که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. این روش نیز ده‌ها سال است که در دندانپزشکی و ارتوپدی استفاده می‌شود. خون انسان حاوی گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها و پلاسما است. هنگامی که خون سانتریفیوژ می شود (یا به روش خاصی می‌چرخد) PRF تولید می‌شود.

دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست با تزریق پی آر اف (PRF)، می‌توانند پوست شما را به نحو مطلوبی جوانسازی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

پی آر اف (PRF) چیست؟

PRF حاوی پلاکت‌ها، گلبول‌های سفید، فیبرین و سلول‌های بنیادی است. پلاکت‌های موجود در خون ما حاوی پروتئین یا فاکتورهای رشد هستند که باعث افزایش تولید کلاژن، بازسازی بافت، سفت شدن پوست، جوانسازی بافت پوست و بهبود روند رشد مو می‌شوند. گلبول‌های سفید خون در بازسازی بافت کمک می‌کنند. بدون ماده ضد انعقاد PRF فیبرینوژن طبیعی موجود در خون ما را می‌گیرد و در مراحل اولیه تشکیل لخته توسط ترومبین به فیبرین تبدیل می شود.

این یک ماتریس فیبرین اسفنجی ایجاد می‌کند که به عنوان داربست عمل می‌کند و پلاکت‌ها را نیز فعال می‌کند. فیبرین به شکل داربستی عمل می‌کند که فاکتورهای رشد بر روی آن متصل می‌شوند تا امکان انتشار طولانی‌تری از فاکتورهای رشد را فراهم کند. سلول‌های بنیادی، سلول‌های تمایز یافته‌ای هستند که می‌توانند به سلول‌های تخصصی یا به سلول‌های بنیادی بیشتری تبدیل شوند. آن‌ها به عنوان یک سیستم ترمیم ‌کننده برای بازسازی بافت‌های بدن عمل می‌‌کنند.

بدین ترتیب PRF دارای فاکتورهای درمانی بیشتری نسبت به PRP می‌باشد و خاصیت ترمیم‌کنندگی بیشتری نسبت به پی آر پی می‌تواند تولید کند. بعلاوه سرعت سانتریفیوژ پایین باعث تروما کمتری با سلول‌های فردی درگیر می شود. برخلاف پی آر پی که در تهیه آن ماده ضدانعقاد به خون اضافه می‌شود پی آر اف صد در صد طبیعی و هیچ‌گونه مواد افزودنی یا ماده ضدانعقاد به آن اضافه نمی‌شود. این روش برای افرادی که همیشه به دنبال درمان‌های کاملا طبیعی و کم تهاجمی برای ریزش مو هستند جذابیت زیادی دارد.

فیبرین غنی از پلاکت نسبت به PRP حاوی غلظت بیشتری از فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی است، در حالی که PRP دارای سلول‌های بنیادی نیست. این غلظت بالاتر از فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی باعث رشد بیشتر مو و بهبود پوست نسبت به PRP می‌شوند. فیبرین در PRF به عنوان داربست عمل می‌کند تا فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی در ناحیه مورد تزریق (که بیشتر به آن‌ها احتیاج دارد) را حفظ کند و اجازه ندهد تا در جایی که مورد نیاز نیست پراکنده و پخش شوند این امر خود باعث می‌شود تا فاکتورهای رشد هم به مقدار بیشتر و هم برای مدت زمان طولانی‌تری به صورت آهسته آزاد شود. PRP فيبرين ندارد و شامل سلول‌های بنيادی و گلبول‌های سفيد، كه هر دو در بازسازی بافت نقش دارند، نمی‌باشد.

پی آر اف

روش تهیه پی آر اف (PRF)

مراحل اولیه تهیه پی آر اف درست مثل پی آر پی است فقط ماده ضدانعقاد به خون اضافه نمی‌شود و سرعت و مدت سانتریفوژ در تهیه آن پایین‌تر از روش پی آر پی است. به همین علت است که فاکتور رشد، سلول‌های بنیادی و سلول‌های سفید بیشتری به دست می‌آید. این عوامل همه در ترمیم و بازسازی فولیکول مو موثر هستند. از آن جایی که پی آر اف فاقد ضدانعقاد و دارای فیبرین می‌باشد و هر لحظه امکان لخته شدن دارد باید در عرض ده دقیقه تزریق شود در غیر این صورت غیرقابل تزریق خواهد بود.

ابتدا بسته به اندازه ناحیه مورد نظر 2-4 ویال خون از بازوی شما کشیده می‌شود. سپس در لوله‌های مخصوص و به روش منحصر بفرد سانتریفیوژ انجام می‌شود تا فیبرین فعال شود و فاكتورهای رشد بیشتر، گلبول‌های سفید و سلول‌های بنیادی متمرکز شده و آن‌ها را از سایر اجزای خونی كه لازم نیست جدا کند. PRF سپس از ویا‌ها خارج شده و به ناحیه ریزش مو یا ناحیه صورت که نیاز به جوان سازی دارد تزریق می‌شود.

(PRF) در چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

بیمارانی که سرطان یا شیمی‌درمانی داشته‌اند نمی‌توانند با PRF درمان کنند. همچنین افرادی که سیگار می‌کشند ممکن است پاسخ خوبی به درمان ندهند.

مراقبت‌های پس از (PRF)

پرهیز از مصرف قرص‌های ضد‌التهاب و استفاده از بسته‌های یخ در ناحیه تحت درمان به مدت یکی دو روز پس از انجام عمل بسیار مهم است. اگر بعد از عمل ناراحتی دارید ممکن است استامینوفن مصرف کنید. همچنین باید از فعالیت‌های شدید یا مسافرت هوایی به مدت 24 ساعت خودداری کنید.

کاربردهای دیگر پی آر اف (PRF)

PRF همچنین در علم زیبایی برای صورت با و بدون استفاده همزمان از ژل هیالورونیک کاربرد دارد.
با میکروکانول یا سوزن می‌توان پی آر اف را به چین‌ خط خنده، گونه، زیر چشم و لب تزریق کرد. دکتر مریم ملکی میکروکانول را ترجیح می‌دهد زیرا باعث کاهش کبودی و تورم می‌شود و راحتی کار را برای بیمار افزایش می‌دهد. PRF همچنین پس از درمان میکرونیدلینگ و لیزر برای تقویت ساختار کلاژن استفاده شده است. سرانجام از آن در رابطه با بالابرهای Novathread یا نخ‌ها برای افزایش نتایج استفاده شده است.

مزایای استفاده از PRF

برخی از مزایای استفاده از PRF، در مطالعات مربوطه گزارش شده است:
آماده سازی آن با یک تکنیک ساده و کارآمد، با انجام سانتریفوژ در یک مرحله، توسط همه پزشکان قابل انجام است.
توسط نمونه ی خون اتولوگ بدست می آید.
حداقل دستکاری خون.
این کار بدون نیاز به استفاده از ترومبین خارجی و بدون هیچ گونه خطر بروز یک واکنش ایمنی انجام می شود زیرا پلیمریزاسیون یک فرایند کاملا طبیعی است.
دارای یک چارچوب فیبرین طبیعی با فاکتورهای رشد درون آن است که ممکن است فعالیت خود را برای مدت نسبتا طولانی حفظ کنند و ترمیم بافت را به طور موثری تسریع می کند.
بسته به هدف می توان آن را به تنهایی یا در ترکیب با گرفت استخوان استفاده نمود.
افزایش سرعت ترمیم پیوند استخوان.
گزینه ای مقرون به صرفه و سریع در مقایسه با فاکتورهای رشد نوترکیب است که همراه با گرفت استخوان استفاده می شوند.
به عنوان یک غشاء قابل استفاده است، نیازی به عمل جراحی برای گرفتن استخوان از محل دیگری از دهان بیمار ندارد و در نتیجه ناراحتی بیمار در طول دوره ترمیم زخم اولیه کاهش می یابد.
مطالعات PRF نشان داده اند این روش کارآمد تر است و دیدگاه های مخالف کمتری در نتایج بالینی نهایی آن در مقایسه با PRP وجود دارد.

معایب استفاده از PRF

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقایسه روشهای تزریقی جوانسازی با روشهای جراحیمقایسه روشهای تزریقی جوانسازی با روشهای جراحی

با گذر زمان و افزایش سن، جوانی صورت، دستخوش تغییراتی می شود که این تغییرات شامل ایجاد چین و چروک و خطوط عمیق و از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست در صورت می باشد. برای درمان این مشکل و بازگرداندن شادابی پوست از روش های مختلف جوانسازی پوست مانند جوانسازی صورت با روش های تزریقی و جراحی صورت استفاده میشود. ... ادامه مطلب

بوتاکس میگرن چیست؟بوتاکس میگرن چیست؟

میگرن جز سردردهای مزمن و مکرر است که عموماً یک طرف سر را دربر میگیرد، البته نوعی از آن وجود دارد که دو طرف سر را در برمیگیرد. میگرن سردردی شدید و اذیت کننده است و بر اثر تغییرات فیزیولوژی در مغز ایجاد می شود.یکی از راه های درمانی برای میگرن تزریق بوتاکس می باشد. ... ادامه مطلب

علت باز شدن روزنه های پوست صورتعلت باز شدن روزنه های پوست صورت

روش‌هایی وجود دارند که با کمترین عوارض و درد، منافذ باز پوست را تنگ‌تر می‌ کنند و زیبایی افراد را به آنها برمی گردانند. روش‌های کلینیکی می‌توانند از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کنند. در این مطلب درباره دلایل ایجاد روزنه‌های باز پوست و روش‌های درمان آن توضیح خواهیم داد. ... ادامه مطلب

تزریق بوتاکس دیسپورت و مصپورت چه مزایای دارد؟تزریق بوتاکس دیسپورت و مصپورت چه مزایای دارد؟

هر دو بوتاکس دیسپورت و مصپورت از بهترین بوتاکس های موجود در بازار می‌باشند و هیچ‌یک از دیگری از لحاظ کیفی کمتر نیست؛ اما برای استفاده در محل‌های مختلف صورت می‌توان از انواع مختلف آنها استفاده کرد از دیسپورت بیشتر در خط لب و چانه استفاده می‌شود اما مصپورت برای ابرو، پیشانی و خط چشم مناسب‌تر خواهد بود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465