پی آر پی (PRP) روشی موثر برای درمان ریزش مو | کلینیک تخصصی ارکیده در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / PRP (پی آر پی) مو چیست؟

PRP (پی آر پی) مو چیست؟

علم پزشکی به سرعت در حال پیشرفت است. آرام آرام روش‌های درمانی تهاجمی، جای خود را به روش‌های بسیار کم تهاجمی‌تر می‌دهند. پی آر پی یکی از روش‌های درمانی کم‌تهاجمی است که امروزه استفاده‌های زیادی در سرتا سر دنیا دارد.این روش درمانی که در ایران با نام پلاکت درمانی نیز شناخته می‌شود، برای درمان ریزش مو، بهبود رشد موها بعد از کاشت مو، آسیب دیدگی‌های ورزشی و بیماری‌های التهابی کاربرد دارد. پی آر پی معمولاً با استفاده از سرنگ و به صورت تزریقی انجام می‌شود.

تزریق PRP (پی آر پی) یا پلاسمای غنی از پلاکت، به عنوان ماده ای که از بدن خود فرد برداشته می‌شود، می‌تواند در اغلب موارد ریزش موها را کم نموده و جنس موها را بهبود بخشد. پی آر پی مو در کلینیک تخصصی ارکیده شهرکرد قابل انجام می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

PRP (پی آر پی) چیست؟

پی آر پی نامی اختصاری از درمان با «پلاسمای غنی از پلاکت» یا «Platelet-Rich Plasma» است. برای این که بتوانیم درمان PRP را توضیح بدهیم، اول باید بدانید که پلاسما و پلاکت چه هستند.
خون بدن از دو بخش کلی تشکیل شده است:
هماتوکریت: این بخش شامل سلول‌های خونی مانند گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها است.
پلاسما: بخش زمینه‌ای و مایع خون که شامل آب و مواد محلول در آن مانند پروتئین‌ها، مواد معدنی، مواد غذایی و … است.
برای درمان پی آر پی، ابتدا مقداری خون از بازوی شما گرفته می‌شود. این مقدار تقریباً برابر با خونی است که برای آزمایش خون در آزمایشگاه از شما دریافت می‌شود؛ یعنی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر. نمونه‌ی خون شما درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. در این دستگاه با چرخش سریع و بر اساس نیروی گریز از مرکز، بخش‌های مختلف خون جدا می‌شوند
در نهایت محلولی به دست می‌آید که غنی از پلاکت‌های خونی است. احتمالاً با نقش اصلی پلاکت‌ها که لخته کردن خون و جلوگیری از خونریزی است، آشنا هستید. علاوه بر این، پلاکت‌ها نقش بسیار مهمی در فرآیند بهبودی و ترمیم آسیب‌های بافتی دارند.بعد از جداسازی و آماده‌سازی محلول PRP، آن را به پوست شما تزریق می‌کنند. با ورود محلول به ناحیه‌ی دچار مشکل، فاکتورهای رشد از پلاکت‌ها آزاد می‌شوند. این فاکتورها سه عملکرد مهم انجام می‌دهند:

رشد مو

پزشکان از تزریق پی آر پی به پوست سر برای کاهش التهاب پوست و توقف ریزش مو استفاده می‌کنند. یکی از راه‌های درمانی ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنی در خانم‌ها، تزریق PRP است که باعث افزایش ضخامت و تراکم موها می‌شود. البته این روش برای درمان این بیماری تاثیر تایید شده قطعی ندارد.
نکته : برای درمان ریزش موی ارثی آقایان نتایج PRP قطعی و کاملا اثبات شده نیست.

کاشت مو

در کاشت مو، پی آر پی به صورت تزریق یا اسپری برای ناحیه‌ی گیرنده‌ی مو استفاده می‌شود. به این ترتیب فرآیند جای‌گیری گرافت‌‌ها در پوست سر با سرعت بیشتری انجام شده و زخم‌های کوچک ناحیه‌ی گیرنده نیز زودتر بهبود می‌یابد. همچنین اگر احتمال ایجاد اسکار برای بیمار وجود داشته باشد، پی آر پی تا حد خوبی این خطر را برطرف می‌کند.اگر رشد موهای شما بعد از کاشت مو ضعیف باشد، می‌توان از PRP برای بهبود آن استفاده کرد.

پی آر پی

توصیه های قبل، حین و بعد از پی آر پی

آماده شدن برای درمان

فرایند تزریق PRP

در این قسمت مواردی بیان شده اند که از فرایند تزریق موضعی PRP انتظار می رود:

1- یک فرد متخصص در زمینه مراقبت سلامت یک نمونه خون از فرد می گیرد. مقدار نمونه به محلی بستگی دارد که قرار است PRP به آن تزریق شود. برای مثال، در یک مطالعه مقدار خون گرفته شده برای تزریق به پوست سر 20 میلی لیتر بود. این مقدار کمی بیشتر از یک قاشق چایخوری است.

2- خون در یک سانتریفیوژ قرار می گیرد. این مورد دستگاهی است که با سرعت بالایی چرخیده و سبب جداسازی مواد درون خون می شود. فرایند جداسازی در حدود 15 دقیقه به طول می انجامد. یک تکنسین پلاسمای جدا شده را گرفته و آن را برای تزریق به ناحیه مورد نظر آماده می کند.

3- پزشکان اغلب برای مشخص کردن نواحی خاص جهت تزریق از تصویر برداری هایی مانند سونوگرافی استفاده می کنند. از جمله این نواحی خاص جهت تزریق می توان به تاندون ها اشاره کرد. سپس پزشک PRP را به ناحیه مورد نظر تزریق می کند. طبق مراقبت سلامت Emory این فرایند حدود 1 ساعت به طول می انجامد.

مراقبت های بعد از درمان

چه کسانی نباید پی آر پی دریافت کنند؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، حتماً پیش از دریافت پی آر پی، تمامی بیماری‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک معالج اطلاع دهید. بسیاری از متخصصان معتقدند که افراد زیر نباید از درمان پی آر پی برای ریزش مو استفاده کنند:

همچنین اگر دچار بیماری‌های زیر هستید، ممکن است این درمان برای شما مناسب نباشد:

عوارض PRP موی سر

از آنجایی که درمان PRP شامل تزریق خون فرد به پوست سر او می شود، فرد در معرض ابتلا به بیماری های واگیر دار قرار ندارد. با این حال، هر گونه درمانی که شامل تزریق می شود همواره خطر ابتلا به عوارض جانبی از جمله موارد زیر را به همراه دارد:

همچنین، احتمال دارد که فرد به ماده بی حس کننده استفاده شده در درمان واکنشی نامطلوب دهد. در صورتی که قصد انجام درمان PRP مو برای ریزش آن را دارید، حساسیت خود را نسبت به مواد بی حس کننده به طور کامل برای پزشک خود توضیح دهید.

مزایای روش پی آر پی برای درمان ریزش مو

مزایای روش پی آر پی (PRP) برای درمان ریزش مو عبارتند از:

ماندگاری پی آر پی

نتایجی که از یک سری جلسات تزریق با محلول ProPlasmaTM حاصل میشود، حالت دائمی و همیشگی نخواهد داشت. زیرا این محلول فقط موهای موجود را در فاز رشد نگه میدارد. بنابراین اگر جلسات درمانی تکمیلی برای حفظ نتایج آن انجام نشود، تراکم موها به حالت اولیه خود در قبل از درمان باز خواهد گشت. اما با انجام جلسات تکمیلی به فاصله هر 3 تا 6 ماه یک بار میتوان نتایج را به خوبی حفظ کرد.

تزریق چربی به طور تخصصی در شهر کرد، از جمله اقداماتی است که توسط دکتر خسروانی متخصص پوست انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزوتراپی زیر چشم چه کاربردی دارد؟مزوتراپی زیر چشم چه کاربردی دارد؟

مزوتراپی زیر چشم باید توسط متخصص پوست و مو آشنا به تکنیک های تزریق مزوتراپی که دارای مهارت کافی و تجربه ی لازم در این زمینه است، صورت پذیرد. ... ادامه مطلب

امبدینگ شکم برای چه کسانی مناسب است؟امبدینگ شکم برای چه کسانی مناسب است؟

اضافه وزن، تأثیرات بسیاری بر گردش خون، بالا رفتن چربی خون و درنهایت،‌ بیماری‌های قلبی و عروقی مختلف دارد. امبدینگ یکی از روش‌ها‌ی درمانی برای لاغری می‌باشد که با کمترین عوارض و بدون نیاز به جراحی می‌تواند موجب لاغری در نواحی مختلف مانند شکم شود ... ادامه مطلب

شستن صورت با آب داغ؛ آری یا خیر؟شستن صورت با آب داغ؛ آری یا خیر؟

شستشوی صورت یکی از مهم‌ترین عواملی است که سلامت پوست به آن بستگی دارد. در شستن صورت بعضی از عادت‌های نادرست می‌تواند به پوست آسیب برساند و آن را خشک کند. رعایت بعضی موارد و ترک بعضی عادت‌ها منجر به داشتن پوست سالم و درخشان در افراد می‌شود ... ادامه مطلب

سلول های بنیادی چه کاربردی در کاشت مو دارند؟سلول های بنیادی چه کاربردی در کاشت مو دارند؟

کاشت مو از طریق برداشت فولیکول‌های موی فرد و کاشت آنها بر مناطق خالی از مو انجام می‌شود که رشد طبیعی مو را به همراه دارد. بنابراین وجود فولیکول‌های مو در انجام آن ضروری می‌باشد.سلول‌های بنیادی، جایگزین سلول‌های مرده و ژنتیکی فرد می‌شوند و امکان رشد مو را در بدن شخص از طریق تکثیر سلول‌های جدید میدهند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465