درمان زخم دیابتی | کلینیک ارکیده در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریها و مشکلات پوست / زخم های دیابتی چه هستند و چگونه درمان میشوند؟

زخم های دیابتی چه هستند و چگونه درمان میشوند؟

دیابت (diabetes)، بزرگ‌ترین اپیدمی قرن که در حال حاضر، سریع‌ترین رشد را دارد، ممکن است عارضه‌هایی را ایجاد کند. دیابت، یکی از عوارض جانبی بسیار خطرناک بیماری دیابت، زخم پای دیابتی است. زخم‌های پا، یک عارضه رایج از دیابت کنترل نشده هستند که در اثر آسیب دیدن بافت پا ایجاد می‌شوند. معمولاً این زخم‌ها، در زیر انگشتان بزرگ ‌پا و پاشنه پا به وجود می‌آیند و ممکن است تا استخوان این افراد نیز گسترش پیدا کنند.

در صورت کنترل قند خون، دیابت تقریباً بی ضرر است؛ اما وضعیت قند خون بالا همراه با این بیماری می‌تواند منجر به برخی از عوارض جدی شود. اگر مدت طولانی قند خون بدون کنترل باقی بماند یا اگر بیماران دیابتی برای مدیریت بیماری نتوانند شیوه زندگی خود را تغییر دهند، در جلوگیری از بروز عوارض مشکلات زیادی دارند. یک عارضه جدی که ممکن است دیابتی‌ها با آن روبرو شوند زخم های دیابتی است.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. زخم از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل آنها می‌تواند از عوارض وخیم این عارضه پوستی جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

علل درد پا و زخم‌های دیابتی

برخی از عوارض بیماری دیابت باعث سخت‌تر شدن و کندتر شدن روند بهبود زخم‌های دیابتی می‌شوند. ازجمله این عوارض عبارت‌اند از:

1. گردش خون ضعیف
گردش خون ضعیف نوعی از بیماری‌های عروقی است که در آن خون به‌طور مؤثر در پاها جریان نمی‌یابد. گردش خون ضعیف، می‌تواند پاسخ به درمان‌های زخم پا را کندتر کند و منجر به‌کندی روند بهبود شود.

2. قند خون بالا (هیپوگلیسمی)
سطح بالای قند خون می‌تواند روند بهبود زخم پا را کاهش دهد، بنابراین مدیریت قند خون حیاتی است. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب زمان بیشتری را برای مبارزه با عفونت ناشی از زخم‌ها می‌گذرانند.

3. آسیب عصبی
آسیب‌های عصبی یکی از عوارض بالا بودن قند خون در مدت طولانی است که حتی می‌تواند منجر به از دست دادن احساس و اعصاب پاها شوند. در اغلب موارد، اعصاب آسیب‌دیده در ابتدا احساس سوزش و درد ایجاد می‌کند اما به مرور زمان و در طولانی مدت احساس درد در پا کاهش پیدا می‌کند و ایجاد زخم بدون درد می‌کند که می‌تواند باعث زخم پای دیابتی شود.

4. زخم و التهاب پا
زخم‌ها می‌توانند توسط ترشحات و گاهی اوقات یک توده قابل‌توجه نمایان شوند که همیشه دردناک نیستند.
خشکی پوست در دیابت شایع است. پای شما ممکن است بیشتر در معرض ترک خوردن باشد. پینه، میخچه، زخم‌های ریز و در نهایت خونریزی ممکن است اتفاق بیفتد.

درمان زخم های دیابتی

عوامل خطرناک برای زخم دیابتی

همه افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر زخم پا هستند که می‌تواند علل مختلفی داشته باشند. برخی از این عوامل می‌تواند خطر بروز زخم پا را افزایش دهد، از جمله:

علائم زخم‌های دیابتی

زخم‌های دیابتی ممکن است با علائم و نشانه‌های زیر وجود داشته باشد:

افراد در معرض خطر زخم دیابتی

داشتن مقادیر بالای گلوکز خون برای مدت طولانی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن نادرست عمل کند. به دلیل کاهش جریان خون و اعصاب آسیب‌دیده، بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده در معرض خطر ابتلا به زخم‌های مزمن یا آلوده هستند. این خطر برای بیماران دیابتی که دارای بیماری‌های مزمن دیگری هستند مانند آترواسکلروز، کلسترول بالا، چاقی یا ایدز نیز بیشتر است. اگر بیمار رژیم غذایی ناسالمی داشته باشد، سیگار بکشد و ورزش نکند، در معرض خطر بیشتری برای زخم‌های دیابتی قرار دارد. هر بیمار که مشاغل خطرناکی دارد، مانند کارهایی که شامل کار با ماشین‌آلات سنگین، استفاده از ابزارهای تیز برای ساخت و ساز و یا ورزش‌های خشن است، در معرض خطر بیشتری قرار دارد.

درمان زخم‌های دیابتی

بهترین روش درمانی پیشگیری است، زیرا درمان پزشکی برای زخم‌های دیابتی کمک محدودی را ارائه می‌دهد. در صورت بروز زخم، درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
همه زخم‌ها را تمیز کرده و به صورت مرتب پانسمان کنید.

روش‌های پیشگیری از زخم‌های دیابتی

پیشگیری از زخم‌های دیابتی برای اطمینان از یک زندگی سالم عادی و فعال برای بیماران دیابتی بسیار مهم است. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که زخم‌های دیابتی در برخی موارد می‌توانند ناتوان‌کننده و تهدیدکننده زندگی باشند. پیشگیری باید با روشهای زیر صورت گیرد :

زمان مراجعه به پزشک

اگر متوجه سیاه شدن بافت پا همراه با بی‌حسی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان زخم پای عفونی باشید. اگر این عارضه درمان نشود، زخم‌ها می‌توانند آبسه‌ها را ایجاد کنند و در سطح پا گسترش یابند. در این مرحله، زخم‌ها اغلب می‌توانند توسط جراحی، قطع عضو، یا جایگزینی پوست از دست رفته توسط جایگزین‌های مصنوعی پوست درمان شوند.

کاهش سایز و لاغری برای بسیاری از افراد امری دور از دسترس می‌باشد. کلینیک تناسب اندام دکتر پرستو خسروانی در شهرکرد ارائه دهنده انواع متدهای لاغری متناسب با شرایط هر فرد است که با نتایج رضایت بخش در خدمت مراجعین محترم می‌باشد.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بکارگیری لیزرها چه تاثیری روی پوست دارد؟بکارگیری لیزرها چه تاثیری روی پوست دارد؟

لیزرها منبع نور شدید هستند. لیزر با انرژی بالایی بر روی نقاط کوچک متمرکز می‌شود. اشعه لیزر می‌تواند به آرامی لایه‌های پوست را برداشته و چین و چروک‌ها، اِسکارها و لک‌ها را درمان کند. همچنین با لیزر می‌توان رگ‌های خونی را بسته و یا بافت پوست را بُرش داد ... ادامه مطلب

بوتاکس میگرن چیست؟بوتاکس میگرن چیست؟

میگرن جز سردردهای مزمن و مکرر است که عموماً یک طرف سر را دربر میگیرد، البته نوعی از آن وجود دارد که دو طرف سر را در برمیگیرد. میگرن سردردی شدید و اذیت کننده است و بر اثر تغییرات فیزیولوژی در مغز ایجاد می شود.یکی از راه های درمانی برای میگرن تزریق بوتاکس می باشد. ... ادامه مطلب

نوردرمانی در چه مواردی انجام میشود؟نوردرمانی در چه مواردی انجام میشود؟

فتوتراپی یا نور درمانی ، گونه‌ای از مراقبت‌های پوستی است که با هدف بهبود ضایعات پوستی و بهبود شرایط آن به کار گرفته می‌شود. این روش درمانی که دارای انواع و مقیاس‌های مختلفی می‌باشد دارای اثرات درمانی مختلفی است ... ادامه مطلب

تاثیر دستگاه RF برای لاغری چقدر است ؟تاثیر دستگاه RF برای لاغری چقدر است ؟

در میان روش‌های لاغری با دستگاه، استفاده از دستگاه RF کاربرد فراوانی داشته و با توجه به نوع استفاده‌ی این دستگاه، به‌عنوان لاغری موضعی، می‌توان گفت لاغری موضعی با دستگاه RF یکی از سالم‌ترین، کم‌خطرترین و ارزان‌ترین روش‌های لاغری می‌باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465