کلوئید یا گوشت اضافه چیست؟ | درمان کلوئید در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریها و مشکلات پوست / آیا کلوئید یا گوشت اضافه درمان میشود؟

آیا کلوئید یا گوشت اضافه درمان میشود؟

بسیاری از جای زخم‌ها با گذشت زمان کوچک‌تر شده و بعد از مدتی دیگر به کلی ناپدید می‌شوند؛ اما برای حدود ۱۰ درصد از افراد جهان این موضوع متفاوت است. حتی صدمات و آسیب‌های جزئی می‌توانند جای زخم‌های بیش از حد بزرگ، تیره و برآمده بر روی سطح پوست ایجاد کنند. حتی ممکن است با گذشت زمان به رشد خود ادامه داده و مرز زخم فراتر رود. این نوع از اسکارها به عنوان کلوئید یا گوشت ‌اضافه شناخته می‌شوند.

کلوئید، حالت توده برجسته و ضخیم بوده و شکل برآمده دارد و بزرگ‌تر از زخم اصلی است. کلوئید در رنگ‌های صورتی، قرمز، رنگ خود پوست یا تیره‌تر از پوست اطراف ظاهر می‌شود. این کلوئیدها ممکن است به دنبال آسیب‌دیدگی‌های خفیف مثل آکنه یا پیرسینگ روی پوست ایجاد ‌شوند و معمولاً فراتر از محل آسیب‌دیدگی پوست می‌روند و به اطراف پخش می‌شوند. کلوئید یک اسکار سفت است که به صورت ناگهانی بر روی پوست تشکیل شده و بالا می‌آید و برجسته می‌شود. سطح روی این زائده هموار بوده و رنگ صورتی یا بنفش دارد. کلوئید‌ها شکل نامنظم داشته و معمولاً به صورت پیش‌رونده بزرگ می‌شوند.

همشهریان گرامی شما می‌توانید برای درمان ضایعات پوستی مانند کلوئید به کلینیک تخصصی پوست ارکیده در شهرکرد مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

ویژگی‌های کلوئید

اسکار کلوئید معمولاً دارای ویژگی‌های زیر هستند:

1. براق بدون مو
2. برآمده روی پوست
3. سفت و لاستیکی
4. در ابتدا رنگ قرمز یا بنفش هستند و بعدها تیره‌تر می‌شوند.
5. بعضی از کلوئید‌ها نرم و بعضی از آن‌ها بسیار سفت هستند.
6. معمولاً سایز کلوئیدها کوچک‌تر از 5/2 سانتی‌متر است و گاهی اوقات بزرگ‌تر از 30 سانتی‌متر می‌شوند.
7. کلوئید‌ها می‌توانند تا سال‌ها روی بدن فرد باقی بمانند.

عوامل زمینه‌ساز کلوئید

1. نژاد سیاه‌پوست، لاتین یا آسیایی
2. سن کم‌تر از ۳۰ سال
3. بارداری
4. دوران بلوغ
5. سابقه ابتلا به کلوئید در خانواده
6. افراد با پوست تیره ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به کلوئیدها هستند.

عامل خطرزای اصلی ايجاد کلوئید، تيرگی رنگ پوست است که احتمالاً به علت وجود اختلال در هورمون محرک ملانوسيتی، باعث افزايش ۱۵ تا ۲۰ برابری احتمال ايجاد اين ضايعات می‌شود. استعداد خانوادگی با الگوی اتوزومی غالب و انواع ژنتيکی مغلوب نيز شناسايی شده‌اند. طبق یک مطالعه صورت گرفته در مورد علت بروز کلوئیدها، ژن شناخته شده به عنوان ژن AHNAK ممکن است نقش تعیین‌کننده‌ای در بروز کلوئیدها داشته و مشخص کند که چه کسی دچار کلوئید شود یا نشود. محققان دریافتند افرادی که دارای ژن AHNAK هستند، احتمال ابتلا به اسکارهای کلوئیدی در آن‌ها تا حد قابل توجهی نسبت به دیگران بیشتر است. احتمال ايجاد کلوئید در سياه‌پوستان، آمريکايی‌های اسپانيايی‌تبار و آسيایی‌ها بسيار بيشتر از سفيدپوستان است.

کلوئیدها در افراد زير ۳۰ سال شايع‌ترند و بيشترين خطر آن‌ها در افراد ۱۰ تا ۲۰ ساله و بيمارانی است که سطوح هورمونی افزايش يافته دارند (مثلاً در حين بلوغ يا بارداری).
احتمال تشکیل کلوئید در زنان و مردان به یک اندازه است. کلوئید در کودکان زیر ۱۱ سال و سالمندان شیوع کمتری دارد. اگرچه افرادی که پوست تیره‌تر دارند بیشتر در معرض کلوئید قرار دارند، اما این وضعیت در تمام انواع پوست‌ها می‌تواند ایجاد ‌شود.

کلوئید یا گوشت اضافه

نواحی درگیر با کلوئید

کلوئید بیشتر در ناحیه سینه، کمر، شانه‌ها و لاله گوش دیده می‌شود. این زائده، بندرت در صورت (به استثنای خط فک) دیده می‌شود. بيماران در معرض خطر ايجاد کلوئید معمولاً کمتر از 30 سال سن دارند و پوست آن‌ها تيره است. پوست روی جناغ، شانه‌ها، بازوها و نرمه گوش بيش از ساير نواحی مستعد ايجاد کلوئید و اسکار هيپرتروفيک می‌باشد.

تشخیص کلوئید

کلوئیدها گاهی با نوعی اسکار شایع دیگر به نام زخم هیپرتروفیک اشتباه گرفته می‌شوند، کلوئیدها برجسته و صورتی‌رنگ هستند، در حالی که زخم‌های هیپرتروفیک مسطح بوده و ممکن است رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشند. از دیگر تفاوت‌های این دو نوع جای زخم می‌توان به این مورد، اشاره کرد که زخم‌های هیپرتروفیک برخلاف زخم‌های کلوئیدی کوچک‌تر بوده و با گذشت زمان خودبه‌خود بهبود یافته و ناپدید خواهند شد، در حالی که کلوئید برخلاف اسکار هیپرتروفیک، به مرور زمان محو نمی‌شود.

عوامل ایجادکننده‌ی کلوئید

تروماهای پرخطر از نظر ايجاد اين ضايعات عبارت‌اند از:

1. زخم یا پارگی پوست
2. سوختگی
3. خراشیدگی‌های پوستی
4. تزریقات پوستی
5. بخیه‌های جراحی‌
6. آبله مرغان
7. نیش حشره
8. سوراخ کردن گوش
9. پیرسینگ
10. تاتو
11. جوش
12. واکسیناسیون

چگونگی درمان کلوئید

درمان‌های متعددی در دسترس است؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها نسبت به دیگری اثرگذاری بیشتری را از خودش نشان نداده است. این درمان‌ها همیشه هم موفقیت‌آمیز نیستند. درصورتی‌که از قبل احتمال بروز کلوئید پيش‌بينی شود، می‌توان به کمک استفاده از ورقه‌ سيليکونی، به منظور کاهش کشش پوست يا تزريق کورتون، از بروز آن پيشگيری نمود. با اين حال در صورت ايجاد کلوئید، درمان آن دشوار خواهد بود و صرف‌نظر از درمان مورد استفاده ميزان عود بالايی وجود خواهد داشت.

شواهد موجود از استفاده از ورقه‌های سيليکونی، پانسمان فشاری و تزريق کورتيکواستروييد خط اول درمان هستند. کرايوتراپی نيز می‌تواند مفید باشد هرچند، بیشتر، فقط برای ضايعات کوچک مناسب است. برداشت کلوئید به وسيله جراحی اگر توأم با يک يا چند درمان استاندارد فوق جهت پیشگیری مورد استفاده قرار نگيرد، با خطر بالای عود کلوئید همراه است، اگرچه ممکن است این اسکارها دوباره برگردند و بزرگ‌تر از قبل باشند. گزينه‌های درمانی دیگر، پس از جراحی برای اسکارهای مقاوم شامل ليزر پالس رنگی (PDL)، پلکسر، پرتو تابی یا رادیوتراپی و کرم ايمی‌کيمود (imiquimod) هستند.

تزريقات داخل ضايعه‌ای وراپاميل، فلوئورويوراسي، بلئومايسين و اينترفرون آلفا برای درمان کلوئيدها مفيد به ‌نظر می‌رسند. با وجود محبوبيت کرم‌های گياهی بدون نسخه، شواهد موجود در اين زمينه مختلف هستند و شواهد اندکی از تأثیر ويتامين E پشتيبانی می‌کنند.

درمان فشاری، بعد از جراحی کلوئید، فشار را روی این ناحیه نگه می‌دارند تا جریان خون کاهش پیدا کند و از بازگشت کلوئید، جلوگیری شود. درمان‌های متفاوت برای افراد مختلف با یکدیگر فرق می‌کند و در نتیجه پزشک، بهترین گزینه مناسب درمان را برای شما تشخیص خواهد داد.

عوارض کلوئید‌

کلوئیدها برای سلامتی فرد مضر نبوده و آسیبی به همراه نخواهند داشت؛ اما همین برآمدگی‌های پوستی می‌تواند زیبایی پوست را کم کرده و موجب نگرانی فرد مبتلا شود. اسکار کلوئید‌ها سرطانی نیستند. اگر قبلاً اسکار کلوئید روی پوست خود داشتید، یعنی بیش از بقیه در معرض خطر هستید.
اسکار کلوئیدها معمولاً بدون درد هستند اما گاهی اوقات باعث ایجاد موارد زیر می‌شوند:

1. درد
2. خارش
3. سوزش
4. احساس داغی
5. محدودیت حرکت در صورت قرار گرفتن روی یک مفصل

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. زگیل و تبخال تناسلی (هرپس) از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل این بیماریها می‌تواند از عوارض وخیم آنها جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درماتیت آتوپیک چیست و چگونه درمان میشود؟درماتیت آتوپیک چیست و چگونه درمان میشود؟

درماتیت آتوپیک یا اگزما و یا نرودرماتیت یک نوع بیماری اگزمایی مزمن است که معمولاً در کودکی آغاز می‌شود. درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی شایع و ماندگار است. ... ادامه مطلب

مراحل و نحوه انجام کاشت مو به روش sutمراحل و نحوه انجام کاشت مو به روش sut

در کاشت مو به روش SUT از تکنیکی استفاده می‌شود که در دنیا به SAFER معروف است. دستگاه استفاده شده در این روش، به یک مکنده یا ساکشن مجهز است که به جراح در استخراج فولیکول‌ها کمک می‌کند. به همین جهت نام این تکنیک را استخراج فولیکولی به کمک ساکشن نهاده اند ... ادامه مطلب

روشهای رفع خطوط ماریونت یا اندوهروشهای رفع خطوط ماریونت یا اندوه

خط اندوه، خطوطی هستند که اطراف لب ها ایجاد میشوند. این خطوط معمولاً به سمت چانه و فک ادامه پیدا میکنند. زمانی که سن بالا می رود، میزان کلاژن و الاستین های پوست کاهش پیدا میکند. همین موجب می شود تا خط اندوه خود را به نمایش بگذارد. ... ادامه مطلب

مزووایت چیست؟مزووایت چیست؟

یکی از عالی ترین روشهای برطرف کردن تیرگی و یا لکه های پوست روش مزووایت است که با درمان قطعی پوست، با استقبال فراوان مراجعین رو به رو شده است. مزو وایت برای افرادی که رنگ پوست تیره دارند و همچنین برای بهبود پوست و مبارزه با مشکلات پوستی و تغییر رنگ پوست ناشی از آکنه و پیر شدن نیز توصیه می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465