اهمیت و دلایل مصرف ضد آفتاب | فواید استفاده از ضد آفتاب
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت از پوست / آیا مصرف ضد آفتاب ضرورت دارد؟

آیا مصرف ضد آفتاب ضرورت دارد؟

داشتن پوستی سالم و جوان نیازمند مراقبت بوده و برای انجام این کار باید وقت کافی داشته باشید. برای مراقبت از پوست صورت خود می‌توانید از روش‌ها و محصولات مختلفی که مناسب نوع پوست شما هستند استفاده کنید. پوست صورت به دلیل ظرافت و حساسیتی که دارد بیشتر مورد آسیب قرار گرفته و عوامل مختلفی موجب بروز بیماری‌های پوستی می‌شوند.

یکی از عوامل مخرب پوست، تابش مستقیم نور خورشید روی پوست می‌باشد. در تمامی فصول سال نور خوشید می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست رسانده و باعث بیماری‌های پوستی شود ولی این آسیب‌ها در تابستان چند برابر شده و افراد باید در این فصل بیشتر مراقب پوست خود باشند. از جمله محصولات مراقبتی پوست، کرم ضد آفتاب می‌باشد که باید همه‌ی افراد در تمامی روزهای سال هنگام بیرون رفتن از منزل از آن استفاده کنند. تأثیری که آن بر روی جوانی و سالم ماندن پوست می‌گذارد انکارناپذیر است، پس به همین دلیل اگر می‌خواهید پوستتان جوان بماند استفاده از این کرم را فراموش نکنید.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. زگیل و تبخال تناسلی از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل این بیماریها می‌تواند از عوارض وخیم آنها جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

SPF ضد آفتاب

تأثیر ضدآفتاب براساس SPF یا همان Sun Protection Factor به معنای فاکتور محافظت از خورشید (نور خورشید) است که معمولاً بر روی ضدآفتاب‌ها درج شده و درصد فاکتور حفاظتی ضد آفتاب در مقابل اشعه UVB در قالب عدد SPF بر روی ضدآفتاب‌ها درج می‌شود. وقتی بر روی ضدآفتاب عدد ۳۰ SPF ذکرشده بدان معنا است که این محصول حدود ۹۶ درصد توان محافظت‌کنندگی در برابر آفتاب دارد و وقتی‌که ۵۰ SPF ذکر شده باشد این توان حدود ۹۸ درصد خواهد بود.

فاکتور محافظتی UVA به صورت جداگانه بر روی ضدآفتاب درج می‌شود، بعضی از ضدآفتاب‌ها نیز فقط SPF دارند و در برابر UVA از پوست حفاظت نمی‌کنند، البته اخیراً اکثر ضدآفتاب ها فاکتور حفاظتی UVA را نیز ذکر می‌کنند. معمولاً در ایران SPF بین ۳۰ تا ۶۰ مناسب است که فاکتور حفاظتی بین ۹۶ تا ۹۸ درصد را برای انسان ایجاد می‌کند و البته بهتر است از ضدآفتابی استفاده شود که UVA را نیز پوشش دهد.

مصرف ضد آفتاب

چگونگی عملکرد ضد آفتاب

انواع کرم ضد آفتاب از دو نوع ماده تهیه می‌شوند. مواد نوع اول، ذره‌های غیرطبیعی هستند که با انعکاس دادن نور خورشید از سطح پوست، باعث محافظت از آن می‌شوند. این ذرات غیرطبیعی معمولاً شامل دی اکسید تیتانیوم، اکسید زینک، عصاره گیاهان و… می‌باشند. انواع کرم ضد آفتاب از نوع دوم توسط مواد ارگانیک تهیه‌شده که اشعه ماورای بنفش را جذب خود کرده و انرژی حاصله را به صورت حرارت و گرما دفع و رها می‌سازند. بسیاری از انواع کرم ضد آفتاب، فقط می‌توانند از پوست ما در برابر اشعه UVB محافظت کنند؛ اما آثار زیان‌بار اشعه UVA همچنان بدون محافظ باقی می‌ماند.

باید یادآوری کنیم که اشعه‌ای که موجب بیماری‌های پوستی به ویژه سرطان پوست می‌شود، همین اشعه UVA می‌باشد. بنابراین دقت کنید که کرم ضد آفتاب شما حاوی موادی باشد که پوست شما را از این اشعه زیان‌بار حفظ نماید.

دلایل استفاده از ضد آفتاب

۱. محافظ از اشعه ماوراءبنفش مضر

از آنجایی که لایه اوزون دائماً در حال تضعیف شدن است، همه ما بیشتر از گذشته در معرض اشعه‌های خطرناک نور خورشید قرار می‌گیریم و این درحالی است که ما به میزان قابل توجهی برای تأمین ویتامین D بدن، به نور خورشید نیاز داریم؛ اما کرم‌های ضد آفتاب به گونه‌ای درست شده‌اند که مانع از ورود اشعه‌های مضر به بدن می‌شوند و از ایجاد اختلالات پوستی جلوگیری می‌کنند.

۲. جلوگیری از پیری زودرس

همه ما دوست داریم که پوستی جوان‌تر، شفاف‌تر و سالم‌تر داشته باشیم و این یک دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است. کرم‌های ضد آفتاب پوست را در مقابل چروک و خطوط نامتقارن و متقارن و همچنین پیری زودرس حفظ می‌کند. مطالعات نشان داده است افراد زیر ۵۵ سال که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند، علائم پیری و چروک در پوست آنها ۲۴ درصد کمتر از افرادی است که از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند.

۳. کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

در حالی که اکثر افراد استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را عمدتاً برای زیبایی و فواید بهداشتی استفاده می‌کنند و آن را یک مزیت می‌دانند؛ اما توصیه می‌شود که از کرم‌های ضد آفتاب در تمام طول روز و ماه استفاده کنید تا پوست شما از خطر ابتلا به انواع سرطان پوست به ویژه ملانوم در امان باشد. این سرطان بدترین نوع سرطان شناخته شده پوست است که برای زنان در رنج سنی ۲۰ سال بسیار تهدید کننده است.

۴. کاهش چروک بر روی پوست صورت

کرم‌های ضد آفتاب را به اندازه کافی روی صورت خود بمالید تا از بروز ناراحتی‌ها و سوختگی پوست صورت در امان بمانید. همچنین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب پوست شما را در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید و ایجاد آکنه حفظ کرده در نتیجه پوستی صاف و بدون چروکی خواهید داشت.

۵. جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی، پوست شما را ضعیف می‌کند و باعث کبود شدن آن نیز می‌شود. همچنین این عارضه پوست شما را در معرض بیماری‌های پوستی، تورم، قرمزی و نیز خارش را زیاد می‌کند. این علائم ناشی از اثرات اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست شما که اگر ادامه‌دار باشد ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۸ در اپیدمیولوژی منتشر شده، تکرار آفتاب‌سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست، ملانوم را افزایش می‌دهد؛ بنابراین برای اینکه از این بیماری در امان باشید استفاده از کرم ضد آفتاب را از یاد نبرید

6-جلوگیری از برنزه کردن

اشخاصی که برای برنزه کردن زیر نور خورشید می‌‎خوابند، در معرض تابش مستقیم نور ماوراءبنفش خورشید نیز قرار می‌گیرند. در چنین مواقعی استفاده از کرم‌های ضد آفتابی که شما را از نور UV حفظ کند سفارش و تأکید شده است. برای اینکه از اشعه ناشی از UV برنزه نشوید، هر دو ساعت از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا در معرض خطرات ناشی از اشعه ماوراءبنفش مضر نور خورشید قرار نگیرید.

ضد آفتاب تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از پیری زودرس و همچنین ابتلا به سرطان پوست و جلوگیری از ایجاد لک و تیرگی پوست دارد و استفاده از آن برای تمامی گروه‌های سنی توصیه می‌‌شود. حتی کودکان نیز ضد آفتاب مخصوص دارند که در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید، اکیداً توصیه به استفاده از آن می‌شود.

افراد مناسب جهت استفاده از ضد آفتاب

افراد نامناسب جهت استفاده از ضدآفتاب

  1. کودکان زیر ۶ ماه
  2. افرادی که به یک نوع ضدآفتاب خاص حساسیت دارند.
  3. در موارد آفتاب‌سوختگی شدید به همراه تاول
  4. در صورت عفونت‌های شدید پوستی
  5. در نواحی پوستی نزدیک زخم‌های باز

فواید استفاده از ضد آفتاب

یکی از روشهای با سابقه و با نتایج رضایت بخش درمان ریزش مو، کاشت مو به روش SUT است که در شهرکرد توسط دکتر پرستو خسروانی قابل انجام می‌باشد. متقاضیان این روش می‌توانند جهت تعیین وقت مشاوره با شماره تلفن 6 - 32225455 تماس حاصل فرمایند.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزوتراپی روشی برای آب کردن غبغبمزوتراپی روشی برای آب کردن غبغب

یکی از روش های کم تهاجم و بی عارضه برای از بین بردن غبغب، روش مزوتراپی می باشد. انجام این روش در 90 درصد مواقع با توجه به نوع داروی تزریقی و تشخیص پزشک، کافی است و هرچند با یک بار تزریق تغییرات واضح و چشمگیر نمایان می شود اما برای نتیجه ی بهتر دو تا سه بار تزریق پیشنهاد می گردد. ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان آکنه کدامند؟علائم و روشهای درمان آکنه کدامند؟

آکنه نوعی بیماری مزمن و التهابی پوستی است که باعث ایجاد لکه و جوش‌هایی به‌خصوص در صورت، شانه‌ها، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها می‌شود. هرکدام از جوش‌ها درمان‌های متفاوتی را می‌طلبند. ... ادامه مطلب

با سلول درمانی پوستی جوان داشته باشیدبا سلول درمانی پوستی جوان داشته باشید

جوانسازی از طریق سلول بنیادی حداقل تهاجم و خطر را دارد و روشی ایمن محسوب می‌شود و ریسک اندکی دارد؛ اما بایستی فرد از مدت زمان بهبود و خطرات احتمالی آگاه باشد. ... ادامه مطلب

اندولیفت چیست؟اندولیفت چیست؟

اندولیفت نوعی روش لیزر درمانی کم‌ تهاجمی است که با هدف لیفتینگ یا بالا بردن اجزای صورت انجام می‌ شود. در این روش برخلاف جراحی لیفت، نیازی به برش، بی‌هوشی ، بخیه و بستری شدن نیست. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465