انواع آکنه یا جوش صورت | درمان آکنه در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریها و مشکلات پوست / دلایل بروز جوش صورت یا آکنه چیست؟

دلایل بروز جوش صورت یا آکنه چیست؟

آکنه یا جوش وقتی به وجود می‌آید که منافذ فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست بسته شوند. این فرآیند اغلب باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه یا کورک یا جوش‌های سرسفید می‌شود و معمولاً روی صورت، پیشانی، قفسه‌ی سینه، پشت قفسه‌ی سینه و شانه‌ها می‌شود. با اینکه درمان‌های مؤثری وجود دارند، آکنه ممکن است مقاوم باشد. بسته به شدت درگیری پوست بدن، آکنه می‌تواند باعث استرس روحی و اسکار (اثر به جا مانده از زخم یا جوش یا هر عارضه‌ی پوستی) روی پوست شود. هرچه زودتر درمان شروع شود، ریسک مشکلات ذکرشده کمتر می‌شود.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. جوش یا آکنه از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل آنها می‌تواند از عوارض این عارضه پوستی جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

عوامل مؤثر در بروز آکنه

چهار عاملی که نقش مستقیمی در بروز آکنه دارند عبارت‌اند از: تولید بیش از حد چربی، مسدود شدن منافذ توسط سلول‌های چسبنده پوست، باکتری‌ها و التهاب.

چندین عامل غیرمستقیم، مانند موارد زیر، نیز وجود دارد که عوامل مستقیم فوق را تحت تأثیر قرار می‌دهد:

دلایل بروز جوش صورت یا آکنه

انواع مدل‌های آکنه

آکنه ولگاریس (ACNE VULGARIS)

یک بیماری پوستی است که در مراحل مختلف زندگی رخ می‌دهد و عمدتاً به علت حساسیت به آندروژن که هورمون مردانه است و به طور طبیعی در همه مردان و زنان وجود دارد پیش می‌آید. آکنه، نتیجه بسته شدن فولیکول‌های مو روی پوست می‌باشد. این مسدود شدن، معمولاً چربی و سلول‌های پوست را درگیر می‌کند. امکان دارد که یک یا چند مورد از علائم زیر را در سطح پوست خود مشاهده کنید:

جوش‌های سرسفید

اصطلاح پزشکی برای جوش‌های سرسفید، کومدون‌های بسته است. این آکنه‌ها، نقاط کوچک و برجسته‌ای هستند که یا سرسفید و یا گوشتی رنگ هستند و معمولاً یک مرکز دایره‌ای سفیدرنگ دارند که توسط هاله‌ای قرمزرنگ احاطه‌شده است. گاهى اوقات از مرکز سفید این نوع آکنه‌ها، مویى بیرون می‌آید و یا به نظر می‌رسد که مو در آنها گیر کرده است. ممکن است پوست اطراف جوش‌های سرسفید خشک و یا چروکیده به نظر برسد، به‌خصوص هنگامی‌که سفیدی آن بزرگ و یا برجسته باشد.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه را در اصطلاح پزشکى، کومدون هاى باز می‌نامند. این آکنه‌ها، لکه‌هایی کوچک، سیاه و یا تیره‌رنگ هستند که ممکن است کمى برجسته باشند. پوست اطراف یک جوش سرسیاه معمولاً طبیعی به نظر می‌رسد و مرکز جوش‌های سرسیاه، تیره‌تر از اطراف آن به نظر می‌رسد.

تفاوت رنگ و تیرگى جوش‌های سرسیاه، به دلیل آلودگى درون آنها نیست. جوش‌های سرسیاه، همان جوش‌های سرسفید هستند که سر باز کرده‌اند و پخش‌شده‌اند. مواد داخل جوش‌های سرسفید وقتى در معرض هوا قرار می‌گیرند، تیره و سیاه می‌شوند.

جوش قرمز (پاپول) و جوش چرکی (پوسچول)

وقتی منافذ پوست بسته شوند و باکتری‌ عامل ایجاد آکنه در آن منافذ شروع به رشد و تکثیر کند، سیستم ایمنی بدن شما با فرستادن گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت واکنش نشان می‌دهد.ناحیه اطراف برآمدگی، ملتهب، قرمز و متورم می‌شود. توجه کنید که این نوع عارضه پوستی، آکنه التهابی است که با جوش سرسیاه و جوش سرسفید متفاوت است.

در این نوع آکنه، ناحیه اطراف برآمدگی با پوست قرمزرنگ، ملتهب و متورم مشخص است. از رایج ترین انواع جوش صورت التهابی جوش قرمز (پاپول) و جوش چرکی (پوسچول) است.جوش قرمز (پاپول) برآمدگی گنبدی شکل کوچکی به ‌رنگ صورتی یا قرمز است که به آسانی روی پوست قابل تشخیص است. جوش‌های قرمز دارای حدود مشخصی هستند که می‌توانند به اشکال مختلف ظاهر شوند.

جوش‌های قرمز اغلب روی صورت پدیدار می‌شوند. گاهی اوقات تعدادی جوش قرمز با هم در یک ناحیه پوست ظاهر می‌شوند که شبیه به یک ضایعه پوستی می باشند.جوش چرکی (پوسچول) به جوش‌های قرمز شبیه هستند، با این تفاوت که پر از مایع چرکی زردرنگ با مرکز زرد یا سفیدرنگ هستند. این مایع چرکی حاوی گلبول‌های سفید مرده خون است که توسط بدن برای مبارزه با عفونت فرستاده‌شده بودند.

آکنه ندول (ACNE CONGLOBTA یا ACN NODULOCYSTIC)

یک نوع شدید از آکنه ولگاریس (آکنه رایج) است که با عفونت عمیق در زیر سطح پوست و خطر بالای زخم‌های شدید پوستی همراه است. آکنه ندولار نیز در اثر فعالیت باکتری پروپیونی آکنه ایجاد می‌شود. با اینکه وجود این باکتری‌ها بر روی پوست طبیعی است، زمانی که در منافذ پوستی در کنار سبوم و سلول‌های مرده پوستی به دام می‌افتند موجب بروز عفونت می‌گردند. عفونت حاصل ممکن است به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند و موجب قرمز و متورم شدن منافذ درگیر شود.

استروئید آکنه (STEROID ACNE)

داروهای استروئید می‌تواند منجر به رشد آکنه، به ویژه استروئیدهای آنابولیک شود. آکنه استروئیدی بسیاری از همان علائم مربوط به آکنه معمولی به ویژه جوش را دارد. در هر حال علت بروز آکنه در این مورد مصرف استروئید است. در حال حاضر مشخص نیست که چرا استروئیدها می‌توانند آکنه ایجاد کنند.

هم استروئیدهای نسخه‌ای و هم استروئیدهایی که مردم برای بدنسازی به کار می‌برند می‌توانند نسبت ابتلا به آکنه را در شخص افزایش دهند. مصرف استروئید ممکن است به ایجاد دیگر اختلالات پوستی هم منجر شود.

مشابه مورد آکنه معمولی، نوجوانان و بزرگسالان جوان ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به آکنه استروئیدی باشند. به‌هرحال، در صورت استفاده منظم از استروئیدها مردم در هر سنی ممکن است دچار اختلال مورد بحث شوند. استفاده از استروئیدهای تزریقی، استنشاقی یا خوراکی می‌تواند به ایجاد آکنه استروئیدی منجر شود.

آکنه کاسمتیکا (ACNE COSMETICA)

ناشی از مراقبت نامناسب پوست و یا استفاده از محصولات آرایشی بی‌کیفیت است که منافذ پوست را مسدود می‌کند و در منافذ پوست متراکم می‌شود.

آکنه اکسکوریه (ACNE EXCORIATED)

استرس بر روی قسمت‌هایی از پوست تأثیر مستقیم می‌گذارد، مثلاً‌ بر روی جوش باعث تشدید جوش می‌شود در دسته‌ای از خانم‌های 30 سال به بالا استرس باعث ایجاد جوش‌های سنگین و خارش داری به نام (آکنه اکسکوریه) می‌شود این جوش‌ها درد شدیدی به همراه دارند.این فرم آکنه زمانی رخ می‌دهد که به طور ناخودآگاه از یک رفلکس عصبی رنج می‌برید و نیازمند یک دوره بهبودی طولانی می‌باشد و خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد. استرس باعث می‌شود که سیستم دفاعی بدن یک نوع قفل شدگی نسبی پیدا کند، در نتیجه توان مبارزه با بیماری‌ها کم می‌شود. در این حالت اگر بدن دچار عفونت شود، عفونت‌ها تشدید می‌شوند. در این حالت اگر بدن دچار عفونت شود، عفونت‌ها تشدید می‌شوند و عفونت‌های ایجاد شده خیلی دیرتر از حالت عادی ترمیم می‌شوند.

آکنه مکانیکا (ACNE MECHANICA)

آکنه مکانیکا لکه‌ها را در الگوی نامنظم می‌بیند و نشان می‌دهد که پوست شما در معرض مواد خاص قرارگرفته است. آکنه مکانیکا توسط گرما، اصطکاک و فشار بر روی پوست ایجاد می‌شود و اغلب نتیجه پوشیدن لباس‌های ورزشی همچون کلاه است. معمولاً به این نوع آکنه، آکنه تحریک‌شده توسط ورزش نیز می‌گویند؛ زیرا اغلب در ورزشکاران دیده می‌شود. روش‌های پیشگیرانه اغلب دربرگیرنده پوشیدن مواد جاذب زیر لباس‌های ورزشی و دوش گرفتن بعد از انجام تمرینات ورزشی است.

آکنه رزاسه (ACNE ROSACEA)

آکنه رزاسه متفاوت از آکنه بزرگسالان است. یکی دیگر از شرایط التهابی است که پوست به نظر بسیار قرمز است و اغلب در رگ‌های خونی شکسته، به ویژه در اطراف بینی، پیشانی و گونه‌ها نمایان می‌شوند. همچنین، رزاسه ممکن است تمام صورت، گوش‌ها، قفسه‌ی سینه و کمر فرد مبتلا را در بر بگیرد.

افرادی که نژاد سفید یا پوست روشن دارند، بیشتر ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. همچنین، این بیماری بیشتر در زنان ۳۰ سال به بالا مشاهده می‌شود. رزاسه تقریباً ۵ درصد از مردم جهان را درگیر کرده است. این بیماری گاهی شدت می‌یابد و گاه از شدت آن کاسته می‌شود. معمولاً متخصصان، رزاسه یا لکه‌های قرمز روی پوست همراه با خارش را یک مشکل پوستی مزمن در نظر می‌گیرند. بیماری رزاسه یک بیماری پیش رونده است که اگر درمان نشود به مرور زمان شدیدتر می‌شود. ازآنجاکه درمان قطعی رزاسه مشخص نیست، درمان‌های پزشکی فقط آن را کنترل و پیشرفتش را مهار می‌کند.

آکنه (PYODERMA FACIALE)

یک نوع نادر از آکنه که به صورت ناگهانی شروع می‌شود و به صورت pustules و nodules هایی در گونه، چانه یا پیشانی ظاهر می‌شوند، معمولاً زنان بالغ جوان با این موارد مواجه می‌شوند.

آکنه (ACNE FULMINANS)

یک شکل غیرمعمول و شدید، کیستیک از آکنه است که بیشتر بر روی مردان تأثیر می‌گذارد و ممکن است همراه با تب و درد مفاصل باشد. این آکنه یک نوع شدید از آکنه است که به طور ناگهانی در مرد بالغ به وجود می‌آید. مشخصه اصلی این نوع آکنه ایجاد گره‌های التهابی در قفسه سینه و کمر است. این ضایعات می‌توانند منجر به زخم‌های شدید و درد مفاصل همراه با سایر مشکلات مربوط به سلامتی شوند.

آکنه Conglobata

آکنه Conglobate یکی از موارد شدید آکنه است. این آکنه نودول‌های ملتهبی است که در زیر پوست به نودول‌های دیگر متصل می‌شوند. آکنه Conglobate روی گردن، قفسه سینه، بازوها و باسن دیده می‌شود و تبدیل به زخم می‌شود. درمان این‌گونه جوش‌ها سخت‌تر و طولانی‌تر است. این نوع آکنه در مردان شایع‌تر است و گاهی به دلیل استروئیدها یا تستوسترون ایجاد می‌شود. درمان به موقع پوست ضروری است.

نحوه تشخیص آکنه

یک پزشک عمومی با دیدن پوست بیمار می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد. بررسی دکتر شامل معاینه صورت، سینه یا کمر بیمار برای شناسایی نوع جوش است. میزان آکنه مشخص می‌کند که تا چه اندازه شدید بوده و به چه درمانی نیاز دارد.

شدت آکنه اغلب به صورت زیر طبقه بندی می‌شود:

  1. خفیف: عمدتاً تعداد کمی از سر سفیدها و جوش‌های سرسیاه را شامل می‌شود.
  2. متوسط: تعداد بیشتری از سر سفیدها و جوش‌های سرسیاه با اندازه بزرگ‌تر را شامل می‌شود.
  3. شدید: تعداد زیادی پاپول بزرگ، دردناک و برآمدگی سفتِ قرمز یا کیست را شامل می‌شود که جای زخم از خود باقی می‌گذارند.

درمان‌ آکنه

داروهای ضد آکنه باعث کاهش تولید چربی، تسریع جایگزینی سلول‌های پوست، جنگ با عفونت‌های باکتریایی یا کاهش التهاب می‌شوند که به پیشگیری از بروز اسکار کمک می‌کند. متداول‌ترین داروهای موضعی برای درمان جوش صورت و بدن عبارتند از:

عوارض آکنه

آکنه هم مانند هر بیماری دیگری نیاز به درمان مناسب دارد تا از تشدید بیماری و گسترش آن جلوگیری شود. در جوش‌های هورمونی، مصرف دارو و تنظیم هورمون‌ها می‌تواند باعث بهبود جوش‌ها شود. عدم درمان مناسب، علاوه بر تشدید مشکلات پوستی، منجر به مشکلات دیگری در زمینه سلامتی فرد می‌شود. از طرف دیگر، در صورت عدم درمان مناسب آکنه، احتمال بروز عوارضی مثل تکثیر بیشتر جوش و عفونی شدن آن هم وجود دارد. عدم درمان زودهنگام باعث سخت‌تر شدن درمان و استفاده از داروهایی برای درمان آن خواهد شد که ممکن است با عوارض بیشتری همراه باشد. هم‌چنین پوستی که در اثر گسترش جوش و آکنه آسیب دیده است نیاز به مراقبت بیشتر و استفاده از محصولات دارویی و مراقبتی قوی‌تری دارد.

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاشت مو به روش sut چگونه انجام میشود؟کاشت مو به روش sut چگونه انجام میشود؟

افرادی که به هر دلیلی دچار ریزش شدید موهای خود شده‌اند، به‌عنوان آخرین گزینه‌ی درمانی، کاشت مو را امتحان می‌کنند. امروزه روش‌های پیشرفته‌ای برای کاشت مو ابداع‌ شده است که روش SUT یکی از این روش‌ها می‌باشد ... ادامه مطلب

آیا مصرف ضد آفتاب ضرورت دارد؟آیا مصرف ضد آفتاب ضرورت دارد؟

یکی از عوامل مخرب پوست، تابش مستقیم نور خورشید روی پوست می‌باشد. در تمامی فصول سال نور خوشید می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست رسانده و باعث بیماری‌های پوستی شود. از جمله محصولات مراقبتی پوست، کرم ضد آفتاب می‌باشد. ... ادامه مطلب

مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟

افزایش سن باعث کاهش هیالورونیک اسید در بدن و پوست می شود که در نتیجه ی آن پوست شادابی خود را از دست می دهد. یکی از روش های افزایش شاداب پوست و جبران کاهش هیالورونیک اسید تزریق مزوژل است ... ادامه مطلب

اگزما چیست و علت ایجاد آن کدام است؟اگزما چیست و علت ایجاد آن کدام است؟

اگزما یکی از بیماری‌های رایج پوستی است که به دلیل علائم خاص خود می‌تواند شخص را به شدت درگیر و زندگی روزانه را دشوار کند.یافتن علت اگزما یک مشکل بزرگ است و پزشکان هنوز علت دقیق آن را نمی‌دانند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465