روشهای درمان آکنه | درمان جوش صورت در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای جوانسازی پوست / علائم و روشهای درمان آکنه کدامند؟

علائم و روشهای درمان آکنه کدامند؟

آکنه نوعی بیماری مزمن و التهابی پوستی است که باعث ایجاد لکه و جوش‌هایی به‌خصوص در صورت، شانه‌ها، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها می‌شود. هرکدام از جوش‌ها درمان‌های متفاوتی را می‌طلبند. اولین و بهترین کاری که شما برای درمان جوش‌های پوست صورت و بدن خود باید انجام دهید، مراجعه به پزشک پوست و مو است. پزشک می‌تواند با توجه به معاینات و بررسی آزمایش‌های مختلف، علل به وجود آمدن جوش در پوستتان را ریشه‌یابی کرده و با استفاده از داروهای مختلف شروع به درمان کند.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. جوش یا آکنه از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل آنها می‌تواند از عوارض این عارضه پوستی جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

علائم آکنه

تغییرات پوستی ناشی از آکنه و نشانه‌های آن شامل موارد زیر است:

علل آکنه

  1. سن. افراد در هر سنی ممکن است دچار آکنه شوند، اما بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود.
  2. تغییرات هورمونی. چنین تغییراتی در دوران بلوغ یا بارداری معمول است.
  3. سابقه خانوادگی. ژنتیک در آکنه نقش دارد. اگر هر دو والدین آکنه داشته باشند، به احتمال زیاد، فرزند نیز به آن مبتلا خواهد شد.
  4. مواد روغنی یا چرب. در صورت تماس پوست با روغن یا لوسیون‌ها و کرم‌های روغنی ممکن است دچار آکنه شوید.
  5. اصطکاک یا فشار بر روی پوست

درمان آکنه

انواع مختلف جوش یا آکنه

جوش‌ها با توجه به نوع و شکل برآمدگی، دردناک بودن یا نبودن، چرکین بودن یا نبودن به چند دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند که هرکدام درمان به خصوص خود را دارند. مهم‌ترین جوش‌ها عبارتند از:

درمان آکنه

درمان‌های غیر دارویی

چندین روش درمان غیر دارویی برای بیماری آکنه وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

درمان‌های موضعی (ژل، کرم و لوسیون)

بنزوئیل پراکسید: بنزوئیل پراکسید به عنوان یک ضدعفونی‌کننده در کاهش تعداد باکتری‎های موجود در سطح پوست مفید است. همچنین به کاهش تعداد جوش‌های سرسفید و سرسیاه نیز کمک می‌کند و خاصیت ضد التهابی دارد.

بنزوئیل پراکسید معمولاً به صورت کرم یا ژل موجود است که باید یک یا دو بار در روز به مدت 20 دقیقه بعد از شستشو کامل صورت استفاده شود. بنزوئیل پراکسید می‌تواند خاصیت سفید کنندگی داشته باشد، بنابراین باید از ریختن آن روی مو یا لباس خودداری کرد.

آنتی بیوتیک‌های موضعی: آنتی بیوتیک‌های موضعی به از بین بردن باکتری‌های روی پوست کمک می‌کنند. آنها به صورت لوسیون یا ژل هستند و باید روزانه استفاده شوند. یک دوره شش تا هشت هفته‌ای معمولاً توصیه می‌شود.بعد از این، معمولاً درمان متوقف می‌شود، زیرا این خطر وجود دارد که باکتری‌های روی صورت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند. این مورد می‌تواند آکنه را بدتر کند و باعث عفونت‌های ثانویه شود.

آزلائیک اسید: اگر عوارض جانبی بنزوئیل پراکسید یا رتینوئیدهای موضعی، تحریک‌کننده یا دردناک باشند، اسید آزلائیک به عنوان یک درمان جایگزین برای آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.آزلائیک اسید به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. این دارو اغلب به صورت کرم یا ژل عرضه می‌شود و معمولاً روزی دو بار (یک بار در روز اگر پوست حساس باشد)، استفاده می‌شود. همچنین، قبل از بهبود آکنه، معمولاً باید از اسید آزلائیک استفاده کرد.

قرص‌های آنتی بیوتیکی:از قرص‌های آنتی بیوتیکی (آنتی بیوتیک خوراکی) معمولاً در ترکیب با یک درمان موضعی برای آکنه شدید استفاده می‌شود. در بیشتر موارد، یک نوع از آنتی‌بیوتیک‌ها به نام «تتراسایکلین» تجویز می‌شود. مصرف این دارو در زمان بارداری و شیردهی مناسب نیست.
به خانم‌های باردار یا شیرده معمولاً توصیه می‌شود از آنتی‌بیوتیکی به نام «اریترومایسین» مصرف کنند؛ زیرا استفاده از آن بی‌خطر است. معمولاً حدود شش هفته باید از این دارو استفاده کرد.

راکوتان: این دارو در افراد مبتلا به فرم شدید آکنه و مواردی که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده‌اند و اسکار به جای می‌گذارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ایزوترتینوئین روی همه مکانیسم‌های مؤثر در ایجاد آکنه مؤثر است و مؤثرترین روش درمان جوش صورت و بدن شناخته‌شده برای این بیماری محسوب می‌شود. قبل از آغاز و در فواصل معین از شروع درمان، سطح تریگلیسیرید و کلسترول، تست‌های کبدی و CBC بیمار باید چک شود و بیمار از نظر عوارض مختلف دارو شامل هیپرتری گلیسیریدمی، هپاتوتوکسیسیته، دیسکرازی خونی، کاهش دید در شب و هیپراستئوز تحت نظر باشد.

قرص پردنیزولون: این قرص یک استروئید است که مانع انتشار مواد التهاب زا در بدن می‌شود. پردنیزولون برای درمان بیماری‌های التهابی کاربرد دارد. در صورت مصرف این دارو باید به این نکته کنید که اگر در هرجایی از بدن خود به عفونت قارچی مبتلا هستید، از این دارو استفاده نکنید، زیرا پردنیزولون با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، ابتلا به عفونت را آسان تر می‌کند. استروئیدها می‌توانند عفونت‌هایی که از قبل در بدن داشته‌اید را بیشتر کنند یا عفونتی که اخیراً به آنها مبتلا بوده‌اید را دوباره فعال کنند.

درمان هورمونی جوش

در زنان مبتلا به آکنه که به روش‌های متداول درمان جوش صورت و بدن پاسخ نداده‌اند، زنانی که آکنه التهابی در قسمت تحتانی صورت و گردن دارند، زنانی که دچار تشدید آکنه قبل از قاعدگی می‌شوند یا سایر علائم ترشح هورمون مردانه را دارند و زنانی که مایل به مصرف ایزوترتینوئین نیستند، می‌توان از درمان‌های هورمونی استفاده کرد.

اسپیرونولاکتون یک آنتاگونیست آلدوسترون با خاصیت آنتی آندروژن است که در درمان جوش صورت و بدن و ریزش مو و هیرسوتیسم و پرمویی به تنهایی یا به همراه داروهای ضدبارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوارض آن شامل بی‌نظمی قاعدگی، افت فشارخون درد و حساسیت پستان می‌باشد و در زنان حامله نباید مورد مصرف قرار گیرد.

متخصصان پوست، سال ها این دارو را برای درمان آکنه و موهای زائد در خانم‌ها استفاده می‌کنند. این دارو درکل برای خانم‌های سالم بدون خطر می‌باشد. استفاده همزمان از اسپیرنولاکتون و قرص‌های ضدبارداری می‌تواند باعث افزایش تأثیر آن شود.

لیزر درمانی

امروزه از لیزرهای مختلف جهت از بین بردن جای جوش و آکنه در مدت‌زمان کوتاه با بهترین نتایج استفاده می‌شود مانند:

لیزر PDL

این دستگاه با اثرگذاری خود روی غدد چربی و کاهش ترشح آن از ایجاد جوش‌ها جلوگیری کرده و اثر التهابی جوش‌ها روی پوست را کاهش می‌دهد. استفاده از این روش درمانی باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.

لیزر ان دی یاگ

لیزر ان دی اگ یکی از روش‌های مؤثر برای درمان جای جوش‌ها محسوب می‌شود. این لیزر با سازوکار خود بسیار سریع و کارآمد توانایی این را دارد که التهاب ناشی از شکل‌گیری جوش‌ها را کاهش داده و طی چندین جلسه پوست صورت شما را صاف کند. در واقع بهره‌گیری از لیزرها علاوه بر پاک کردن جای برجستگی و برآمدگی‌های ناشی از جوش و آکنه در کاهش بروز این مشکل نیز مؤثر است. در واقع لیزر می‌تواند روی غدد چربی که از مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش است اثر خوبی گذاشته و آن را درمان کند.

لیزر ار اف فرکشنال

لیزر فرکشنال اغلب برای جوانسازی پوست صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما با توجه به کارایی و اثرگذاری سریع آن روی جوش‌ها می‌توان از آن برای از بین بردن جوش‌ها نیز استفاده کرد. سازوکار این دستگاه به‌گونه‌ای است که با کوچک کردن چربی روی پوست سبب می‌شود تا پوست چربی کمتری تولید کرده و کمتر نیز جوش بزند.

عوارض جانبی آکنه

افرادی که دارای پوستی تیره هستند بیشتر از افرادی که پوست روشن‌تری دارند عوارض آکنه را تجربه می‌کنند:

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بکارگیری لیزرها چه تاثیری روی پوست دارد؟بکارگیری لیزرها چه تاثیری روی پوست دارد؟

لیزرها منبع نور شدید هستند. لیزر با انرژی بالایی بر روی نقاط کوچک متمرکز می‌شود. اشعه لیزر می‌تواند به آرامی لایه‌های پوست را برداشته و چین و چروک‌ها، اِسکارها و لک‌ها را درمان کند. همچنین با لیزر می‌توان رگ‌های خونی را بسته و یا بافت پوست را بُرش داد ... ادامه مطلب

تزریق ژل به گونه چه عوارضی دارد؟تزریق ژل به گونه چه عوارضی دارد؟

یکی از نواحی صورت که با تزریق ژل برجسته و زیبا می‌شود؛ گونه است. برجسته سازی گونه یا گونه گذاری، به دلیل تاثیر زیادی که گونه ها در جذابیت چهره دارند؛ روشی موثر در افزایش زیبایی محسوب می‌شود. یکی از روشهای گونه گذاری، تزریق ژل یا فیلر است ... ادامه مطلب

لیزر کربن چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟لیزر کربن چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

پیلینگ کربن یا لایه‌برداری هالیوودی روشی نوین برای ارتقای کیفیت پوست صورت می‌باشد. لازم نیست تنها در صورت بروز لک یا ناهمواری های پوستی از لایه‌برداری کربن استفاده کنید زیرا این روش بر بافت پوست حتی در صورت عدم وجود لک‌های پوستی تأثیرگذار است، منافذ را کوچک کرده و پوست را شفاف‌تر می‌سازد ... ادامه مطلب

جوانسازی با لیزر فرکشنالجوانسازی با لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال می‌ تواند چین و چروک‌ های ریز، جای جوش و لکه‌ های قهوه‌ ای را از بین برده و پوست را جوان و شاداب کند. این روش درمانی نوآورانه می‌ تواند علائم اولیه‌ ی پیری صورت را از بین برده و ظاهر پوست را جوان‌ تر کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465