علل ایجاد و درمان درماتیت آتوپیک | متخصص پوست در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریها و مشکلات پوست / درماتیت آتوپیک چیست و چگونه درمان میشود؟

درماتیت آتوپیک چیست و چگونه درمان میشود؟

درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) یا اگزما و یا نرودرماتیت یک نوع بیماری اگزمایی مزمن است که معمولاً در کودکی آغاز می‌شود. درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی شایع و ماندگار است. این بیماری درصد زیادی از مردم دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است. آتوپی نوعی آلرژی خاص است که معمولاً با آسم، آلرژی استنشاقی (تب یونجه) و درماتیت مزمن همراه است. درماتیت آتوپیک یک بیماری شناخته شده ارثی است که می‌تواند اعضای یک خانواده را درگیر کند.

پزشک معمولاً با توجه به ظاهر، میزان عارضه پوستی به وجود آمده و سابقه خانوادگی آسم و یا تب یونجه این بیماری را تشخیص می‌دهد. کلمه آتوپیک یک کلمه یونانی به معنی «عجیب» و عبارت درماتیت به معنی «التهاب پوستی» است. بسیاری از پزشکان و بیماران از کلمه اگزما برای اشاره به این بیماری پوستی استفاده می‌کنند. به این بیماری گاهی اوقات به آن neurodermatitis نیز گفته می‌شود. در صورت بروز درماتیت اتوپیک پوست فرد به شدت ملتهب، قرمز، پوسته پوسته شده و فرد احساس خارش خواهد داشت. علاوه بر موارد گفته شده یکی از عوارض بسیار شایع که مبتلایان به درماتیت آتوپیک از آن شکایت می‌کنند، خشکی بیش از حد پوست است.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی، همچنین جوانسازی و حفظ شادابی پوست، می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد درماتیت آتوپیک

علائم اصلی درماتیت آتوپیک

توزیع درماتیت براساس سن فرد فرق می کند و دارای ۳ مرحله است:

درماتیت آتوپیک در شیرخوارگی و نوزادی:

این مرحله از بیماری درماتیت آتوپیک از ۲ ماهگی آغاز می‌شود و نیمی از این موارد تا ۱۸ ماهگی فروکش می‌کنند. ٪۶۰ موارد درماتیت آتوپیک از سال اول زندگی مخصوصاً ۲ ماهگی شروع می‌شود. علائم بیماری درماتیت آتوپیک با قرمزی و پوسته شدن گونه‌ها آغاز و به سر، گردن، پیشانی، نواحی اکستانسور انتهاها پیشروی می‌کند. ناحیه پوشک و مرکز صورت (دور دهان و لب) درگیر نمی‌باشد. ضایعات مترشحه و چرکی و اگزوداتیو هستند.

بزرگی غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) و بروز عفونت ثانویه شایع است. بیماری سیر نوسان دار (خاموشی و تشدید) دارد که با عواملی مثل دندان درآوردن، عفونت تنفسی، تحریکات احساسی و تغییرات آب و هوا مرتبط می‌باشد.

درماتیت آتوپیک در کودکان:

شروع این مرحله از درماتیت آتوپیک از ۱۸ تا ۲۴ ماهی است که الگوی درگیری ضایعات تغییر می کند و تا ۱۲-۱۰ سالگی ادامه دارد. نواحی شایع درگیر در کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک شامل: نواحی فلکسورها شامل چینهای آرنج، زانو، مچ دست، مچ پا، پلک و طرفین گردن است. به ضایعات طرفین گردن Atopic dirty neck می گویند؛ چراکه موجب پیگمانتاسیون رتیکولر می‌شود. ضایعات با ادامه پیدا کردن خارش نهایتا ظاهر لیکنیفیکه (شبیه به چرم) پیدا می‌کنند. در این گروه درگیری دست به همراه تغییرات ناخن شایع است. همچنین احتمال عفونت‌های ثانویه باکتریال و هرپس سیمپلکس (HSV) در این مرحله وجود دارد.

درماتیت آتوپیک در بزرگسالان (بالغین):

این مرحله از بیماری پوستی درماتیت آتوپیک از ۱۲ سالگی به بعد است. پوست این بیماران خشک است. حالات مختلف درگیری به صورت درگیری منتشر و یا مشابه درگیری کودکان (سطوح فلکسور) وجود دارد. اغلب تجمع باکتری استاف طلایی وجود دارد. در بیماران تیره پوست ضایعات شدیداً پیگمانته و گاهی هیپوپیگمانتاسیون به علت خراشیدگی ایجاد می شود. عفونت HIVدر تشدید یا بروز بیماری نقش دارد.

طبقه‌بندي درماتيت آتوپيک

درماتيت آتوپيک به ۳ فاز تقسيم مي‌شود:

فاز شيرخوارگي (از تولد تا ۲ سالگي)، فاز کودکي (از ۲ تا ۱۲ سالگي)، فاز بزرگسالي (۱۲ سالگي تا بزرگسالي).

فاز بالغان درماتيت آتوپيک از زمان بلوغ شروع مي‌شود. دليل بازگشت مجدد التهاب در اين زمان نامشخص است؛ ولي ممکن است به تغييرات هورموني يا استرس اوايل بلوغ مربوط باشد.ممکن است بزرگسالان تاريخچه‌اي از درماتيت در سال‌هاي قبل نداشته باشند؛ ولي اين امر نامعمول است، مانند فاز کودکي، التهاب موضعي يا ليکنيفيکاسيون، شايع‌ترين الگو است. احتمالاً يک ناحيه يا نواحي متعددي گرفتار مي‌شوند. الگوهاي ويژه بزرگسالي به شرح زير است:

میزان شیوع درماتیت آتوپیک

نزدیک به ۲۳۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا، به درماتیت آتوپیک مبتلا هستند و شیوع مادام‌العمر آن در کشورهای ثروتمندتر، بیش از ۱۵ درصد است. این بیماری معمولاً در افرادی بروز می‌دهد که به حساسیتی خاص به همراه تب یونجه، آسم و حساسیت‌های غذایی مبتلا هستند. درماتیت آتوپیک با اینکه در تمامی نژادها بروز می‌دهد؛ اما برخی نژادها بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. مطالعات ژنتیک، بیانگر وجود شدت‌های متفاوتی از این بیماری، در میان افراد است.

درماتیت آتوپیک

افراد در معرض خطر درماتیت آتوپیک

پیشگیری از اگزمای آتوپیک

درمان‌های موضعی درماتیت آتوپیک

از استروئیدهای موضعی می‌توان استفاده کرد. مصرف استروئید موضعی (پماد کورتون) در شب همراه با امولینت در روز برای کنترل بیماری کافی است. در موارد مقاوم و طولانی می توان از تاکرولیموس و پیمکرولیموس موضعی استفاده کرد. (پماد تاکرولیموس و پیمکرولیموس).

درمان‌های سیستمیک درماتیت آتوپیک:

  1. آنتی‌هیستامین‌های نسل اول به ویژه هیدروکسی زین در کنترل خارش مؤثر است، لذا با کنترل خارش، خواب بیمار خوب می‌شود.
  2. در موارد شدید و منتشر و ژنرالیزه می‌توان از استروئیدهای خوراکی (کورتون خوراکی) برای درمان درماتیت آتوپیک برای مدتی کوتاه استفاده کرد. برای جلوگیری از عفونت با استاف طلایی گاهی آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز می‌گردند.
  3. در موارد درماتیت آتوپیک مقاوم و پایدار، فتوتراپی با اشعه UV و PUVA موثر است.

عوارض درماتیت آتوپیک

درماتیت عصبی (Neurodermatitis)

خارش و خاراندن طولانی مدت پوست باعث افزایش شدت خارش و در نتیجه ابتلا به درماتیت عصبی (lichen simplex chronicus) می‌‌شود.درماتیت عصبی مشکلی است که در آن ناحیه‌ای از پوست که دائماً خارانده می‌‌شود، سفت و چرم مانند می‌‌شود.

عفونت‌های پوست

بعضی اوقات خاراندن پوست باعث شکستن آن شده و در نتیجه زخم‌های باز و آماده به آلوده شدن به وجود می‌‌آید.

عوارض چشمی‌‌

درماتیت آتوپیک شدید می‌‌تواند باعث عوارض چشمی‌‌شده و در نتیجه ممکن است آسیب دائمی ‌‌به چشم وارد شود.زمانیکه این عوارض رخ دهد، خارش درون و دور پلک‌ها شدید می‌‌شود. اگر شک دارید عوارض اگزمای آتوپیک باعث مشکلات چشمی ‌‌در شما شده، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

تزریق چربی به طور تخصصی در شهر کرد، از جمله اقداماتی است که توسط دکتر خسروانی متخصص پوست انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی پوست با اس وی اف ژلجوانسازی پوست با اس وی اف ژل

محققین با هدف کاهش عوارض، افزایش کارآیی هرچه بیشتر، ماندگاری و عدم نیاز به تجدید تزریق چربی، به فرمول اس وی اف ژل دست یافتند که با افزایش کلاژن سازی پوست،به جوانسازی محل تزریق کمک میکند. این ماده دارای مقادیر زیادی سلول های بنیادی است که با این ویژگی، قابلیت ترمیم اسکار ناشی از آسیب پوست را نیز دارد ... ادامه مطلب

تاثیر پروفایلو بر جوانسازی پوستتاثیر پروفایلو بر جوانسازی پوست

تزریق ژل پروفایلو یکی از جدیدترین راه‌ها برای جوان‌سازی یا برجسته‌سازی نقاط مختلف صورت است. ترکیب اصلی این ژل هیالورونیک اسید تثبیت شده است. این ژل به خوبی با بافت‌های پوست و چربی ادغام شده و آسیب‌ها یا اشکالات موجود در نواحی مختلف پوست را از بین می‌برد ... ادامه مطلب

تاثیر مزوتراپی در درمان لک پوستتاثیر مزوتراپی در درمان لک پوست

مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی جدید ضد پیری است که در این روش، پزشک از برخی ترکیبات خاص استفاده می‌کنند و آن‌ها را به درون لایه میانی پوست تزریق می‌نماید تا پوست شما سالم و زیباتر باشد اگر شما قصد دارید و روند پیر شدن پوست خود را کند نمایید باید بدانید که پوست شما به مراقبت‌های درمانی خاصی نیاز دارد ... ادامه مطلب

لیزر کربن چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟لیزر کربن چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

پیلینگ کربن یا لایه‌برداری هالیوودی روشی نوین برای ارتقای کیفیت پوست صورت می‌باشد. لازم نیست تنها در صورت بروز لک یا ناهمواری های پوستی از لایه‌برداری کربن استفاده کنید زیرا این روش بر بافت پوست حتی در صورت عدم وجود لک‌های پوستی تأثیرگذار است، منافذ را کوچک کرده و پوست را شفاف‌تر می‌سازد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465