راش پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

از راش پوستی بیشتر بدانیم

راش پوستی یا بثورات پوستی به حالت خاصی گفته می‌شود که مانند برآمدگی‌های قرمز رنگ در نقاط مختلف پوست ایجاد می‌شود و خصوصیت بارز آن ایجاد خارش شدید است. بعضی مواقع نیز حالت ملتهب یا پوسته پوسته شده را ایجاد می‌کند. راش‌ها شامل انواع گوناگون می‌باشند و در بیماری‌های مختلف شاهد ایجاد بثورات و راش هستیم که از علائم آن بیماری هستند.

درمان مشکلات و بیماری های پوستی با لیزر، از اقدامات موثر کلینیک ارکیده در شهرکرد می‌باشد که توسط متخصص پوست انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

عوامل ایجاد بیماری راش پوستی

عوامل مختلفی باعث بروز راش در فرد می شود. یکی از این عوامل استفاده از مواد شیمیایی است که امروزه به وفور به کار گرفته می شوند.

پوست انسان روزانه با هزاران ماده مختلف سر و کار دارد از جمله مواد شیمیایی، داروهای موضعی، سموم گیاهی، پودرهای رختشویی، مواد پاک کننده ، صابون ها و انواع دیگری از این قبیل. در این حالت هر فرد استفاده کننده ای ممکن است به یکی از این مواد حساسیت داشته باشد و در صورتی که پوست چنین فردی با ماده مورد نظر تماس پیدا کند خیلی سریع با خارش پوست خود مواجه می شود.
گاهی نیز برخی از افراد با مواد اسیدی یا بازی که محرک پوست هستند تماس پیدا می کنند و راش در آن ها با تحریکی خفیف تا دردی شدید ادامه پیدا می کند. اما افرادی که به طور ارثی این بیماری در آن ها ظاهر می شود، دارای گونه هایی خشک، لکه های قرمز رنگ روی پوست، پوسته های روی بازو، پاها، تنه و پوست سر هستند. این نوع راش در این افراد در تابستان بهبود پیدا می کند اما در زمستان به علت سردی و خشکی هوا بسیار بدتر می شود که در این حالت پوست ملتهب و با خارش زیادی همراه است و به سادگی درمان پذیر نیست.

در برخی موارد راش پوستی به علت عوامل قارچی باعث تحریک مناطقی از پوست که فعالیت غدد سبابه بیشتر به چشم می خورد همانند نواحی رویش مو، پیشانی، ابرو ریش و سبیل و قسمت های داخل گوش گوش و اطراف بینی. در این حالت درماتیت، پوسته هایی‌ به رنگ زرد، قرمز و چرب در محل دیده می شود که با قرمزی خارش و سوزش پوست همراه است. این عارضه در باقی عمر در فرد باقی خواهد ماند. همچنین گاهی مصرف بعضی از داروها باعث ایجاد راش می شوند. بنابراین لازم است قبل از مصرف هر دارویی یا با مصرف آن ها و بروز برخی از علائم راش به پزشک مراجعه شود.

راش پوستی

چه زمانی باید نگران یک راش باشید؟

به طور کلی می توان گفت در شرایط زیر باید نگران بیماری راش بود:

به خاطر داشته باشید این موارد همواره با مشکلات جدی مرتبط نیستند، اما دریافت کمک پزشکی همواره انتخابی منطقی و عاقلانه محسوب می‌شود.

همچنین از جمله دارو‌هایی که می‌توانند به شکل گیری راش منجر شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آلوپرونیول
  2. آمیتیوزون
  3. آموکسی سیلین
  4. آمپی سیلین
  5. باربیتورات‌ها (دارو‌های تشنج مانند فنوباربیتال)
  6. کاربامازپین
  7. کوتریموکسازول یا تری متوپریم سولفامتوکسازول
  8. هیدانتوئین (دارو‌های تشنج از جمله دیلانتین یا فنی توئین)
  9. لاموتریژین (داروی تشنج یا روانی که به نام لامیکتال نیز شناخته می‌شود)
  10. نویراپین (دارویی مورد استفاده برای عفونت اچ‌آی‌وی)
  11. پیروکسیکام (دارویی ضد التهاب)
  12. سولفادیازین (دارویی مورد استفاده برای مشکلات التهابی روده)
  13. سولفادوکسین (دارویی مورد استفاده برای پیشگیری از مالاریا)
  14. سولفاسالازین (دارویی ضد التهاب)


دارو‌های رایج دیگری مانند ایبوپروفن نیز وجود دارند که می‌توانند به ندرت موجب یک واکنش استیونز-جانسون شوند، پس به این مساله توجه داشته باشید که راش به همراه تاول‌های دهانی یک نگرانی جدی محسوب می‌شود.

علایم راش‌ های زمستانی

راش‌های پوستی ممکن است محدود به بخش‌هایی از بدن و عمدتا در ران‌ها، بازوها یا دست‌ها باشد یا روی کل پوست شما پراکنده شوند.

عوامل موثر در ایجاد راش‌های زمستانی

دلایل احتمالی ایجاد راش‌های زمستانی

پوست، خارجی‌ترین لایه بدن شماست که شامل چربی‌های طبیعی و سلول‌های مرده است که رطوبت پوست را حفظ می‌کنند. هوای سرد، رطوبت پایین و وزش باد شدید بیرون از منزل باعث می‌شوند پوست شما نتواند رطوبت کافی دریافت کند. در عین حال افزایش گرما و گرفتن یک دوش آب گرم در منزل نیز همان کار را برای پوست انجام می‌دهد.

سایر دلایل عبارت اند از:

  1. حساسیت به صابون‌های ضدباکتری، مواد شوینده یا سایر مواد شیمیایی
  2. بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما
  3. عفونت باکتریایی
  4. عفونت ویروسی
  5. حساسیت به لاتکس
  6. استرس
  7. خستگی
  8. آفتاب‌سوختگی نیز می‌تواند باعث ایجاد راش‌های زمستانی شود. در واقع برف، 80 درصد اشعه فرابنفش را منعکس کرده و باعث می شود اشعه‌های خورشید دو بار به پوست شما تابیده شود. اگر به اسکی یا سایر ورزش‌های زمستانی علاقه دارید، باید در نظر داشته باشید که اشعه‌ خورشید، در ارتفاعات بیشتر، شدیدتر خواهند بود.

درمان راش‌های زمستانی

اغلب روش‌های درمانی برای راش‌های زمستانی، کم ‌هزینه هستند و نیاز به تجویز نسخه ندارند، مانند:

پیشگیری از راش ‌های زمستانی

بهترین راه پیشگیری، اجتناب از هوای سرد و خشک است. اگر نمی‌توانید زمستان در مناطقی با آب و هوای گرم زندگی کنید، توصیه‌های زیر را برای جلوگیری از ایجاد راش‌های زمستانی، به کار گیرید:

  1. برای ایجاد رطوبت در محیط، از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید.
  2. تا جایی که امکان دارد کمتر استحمام کرده و از استفاده از آب داغ پرهیز کنید.
  3. از صابون‌های طبیعی و بدون‌بو که حاوی گلیسیرین، یا روغن زیتون است استفاده کنید.
  4. لباس‌هایی بپوشید که از الیاف طبیعی مانند کتان یا کنف ساخته شده‌اند تا از تحریک پوست و گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.
  5. اگر در هوای سرد از خانه بیرون می‌روید، دست‌های خود را با پوشیدن دستکش محافظت کنید. به علاوه هنگام شستن ظروف یا وقتی دست‌هایتان برای مدت طولانی با آب و مواد شوینده در تماس است، از دستکش استفاده کنید.
  6. اگر ساعت‌های زیادی را بیرون از منزل سپری می‌کنید، برای جلوگیری از آفتاب ‌سوختگی در زمستان، از کرم ضدآفتاب قوی دارای SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.

بلفاروپلاستی روشی موثر در جوانسازی پلک می‌باشد . بلفاروپلاستی از جمله خدمات گسترده کلینیک ارکیده در شهرکرد است که با نتایج بسیار چشمگیر، توسط متخصص پوست انجام می‌شود. متقاضیان این روش می‌توانند جهت تعیین وقت مشاوره با شماره تلفن 6 - 32225455 تماس حاصل فرمایند.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نحوه انجام و مزایای تزریق ژل لب طبیعینحوه انجام و مزایای تزریق ژل لب طبیعی

ژل یا فیلر لب یک نوع پرکننده است که از مواد ژل‌مانند، تشکیل شده است. با تزریق این ماده به لب‌ها، پوست این ناحیه کشیده شده و حجم آن افزایش می‌یابد. اساس ژل فیلر لب را، هیالورونیک اسید تشکیل می‌دهد. این ماده با افزایش جذب آب در لب‌ها، به افزایش هر چه بیشتر حجم و مرطوب نگه داشتن آن‌ها کمک می‌کند. ... ادامه مطلب

لیفت ابرو و معرفی روشهای غیر جراحیلیفت ابرو و معرفی روشهای غیر جراحی

لیفت ابرو یا بالا کشیدن ابروها یکی از بهترین روش های پزشکی مدرن برای برای زیباتر شدن صورت و باز شدن و درشت تر به نظر رسیدن چشم افرادی است که به دلایل مختلف دچار افتادگی ابرو شده اند. لیفت ابرو به روش غیر جراحی، انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آنها می پردازیم. ... ادامه مطلب

کاشت ابرو به روش FUT چگونه انجام میشود؟کاشت ابرو به روش FUT چگونه انجام میشود؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و ابداع روش‌های مختلف برای کاشت ابرو، جایی برای نگرانی در مورد ریزش ابرو و یا ناراحتی برای نداشتن ابروهای پرپشت و خوش‌فرم نخواهد بود ... ادامه مطلب

علت باز شدن روزنه های پوست صورتعلت باز شدن روزنه های پوست صورت

روش‌هایی وجود دارند که با کمترین عوارض و درد، منافذ باز پوست را تنگ‌تر می‌ کنند و زیبایی افراد را به آنها برمی گردانند. روش‌های کلینیکی می‌توانند از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کنند. در این مطلب درباره دلایل ایجاد روزنه‌های باز پوست و روش‌های درمان آن توضیح خواهیم داد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465