فواید لیزر درمانی زخم | کلینیک ارکیده در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لیزر پوست / بکارگیری لیزر کم توان برای بهبود زخم

بکارگیری لیزر کم توان برای بهبود زخم

زخم یکی از شایع‌ترین مشکلات پزشکی در سراسر جهان است. زخم‌های ناشی از حادثه، بیماری و یا جراحی طیف گسترده‌ای از زخم‌های حاد و مزمن را ایجاد می‌کنند که همراه با افزایش میزان مرگ ‌و میر همراه هستند. تأثیرات مهم زخم بر روی سلامت جسمی و روانی معمولاً محققان را برای یافتن درمان‌های کارآمد هدایت می‌کند. یکی از روش‌های درمان که در سال‌های اخیر توسعه یافته است لیزر درمانی کم است.

لیزر درمانی کم توان (LLLT) یک روش پزشکی است که برای درمان درد و سرعت بخشیدن به بهبود زخم استفاده می‌شود. این درمان از لیزرهای کم‌توان برای تغییر روند بهبود در سطح سلولی استفاده می‌کند. در حالی که دقیقاً مشخص نیست که لیزر کم توان چگونه عمل می‌کند، تصور می‌شود که کاهش التهاب با کاهش تعداد مواد شیمیایی سلولی و آنزیم‌های مرتبط با درد و التهاب مرتبط باشد. مکانیسم دیگر ممکن است به تحریک سلول‌ها برای افزایش تولید آنزیم‌های خاصی که بر تکثیر سلول‌ها و یا تقسیم سلول‌ها اثر می‌گذارد مربوط شود، بنابراین افزایش سرعت بهبود زخم افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد که اثرات لیزر کم‌توان با طول موج خاص خود لیزر درمانی ارتباط دارد. طول موج ایده آل یا دوز، مدت زمان و محل درمان برای هر بیماری و زخم منحصر به فرد است.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. لیزر درمانی زخم از جمله این مواردی است که متخصص پوست با درمان یا کنترل آنها می‌تواند از عوارض وخیم این عارضه پوستی جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

فواید لیزر درمانی زخم

لیزرتراپی با تحریک ایمونوگلوبین و لنفوسیت تأثیر مستقیمی بر وضعیت ایمنی بدن دارد. نور لیزر توسط کروموفور (آنزیم‌های مولکولی) جذب می‌شود. در این حالت آنزیم فلاوین مونو نوکلئوتید فعال شده و شروع به تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) می‌کند. ATP منبع انرژی برای تمامی واکنش‌های شیمیایی در سلول‌ها می‌باشد.

لیزر درمانی کم توان

لیزرتراپی سبب تحریک نقاط ماشه‌ای عضلات و افزایش جریان خون در دوک‌های عضلانی می‌شود. افزایش جریان خون باعث می‌شود تا خون و مواد مغذی از سلول‌های عضلات وارد دستگاه گردش خون بدن شوند.

افراد مناسب جهت لیزر درمانی زخم

راهکار لیزر درمانی از آنجایی که روشی بی‌خطر و غیر‌تهاجمی بوده است و دردی را متوجه شخص نمی‌کند و ضمن اینکه نیازی به استفاده‌ی از دارو پس از آن نیست منعی برای افراد ندارد؛ اما توجه داشته باشید که این روش برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند و همین طور زنان باردار مناسب نیست. برای کسب نتیجه‌ی قطعی درمان بایستی که یک ماه کامل و در هر هفته 4 بار جلسات لیزر درمانی را تا انتها انجام دهید.

موارد استفاده از لیزر کم توان

تا کنون در موارد زیر از لیزر کم توان استفاده شده است و نتایج مثبتی بدست آمده است:

نحوه انجام لیزر درمانی زخم

  1. ضروری است در هنگام استفاده از لیزر، هم بیمار و هم درمانگر از عینک محافظ چشم استفاده نمایند. پاکسازی و ضدعفونی کردن کلیه تجهیزات دستگاه شامل پروب، صفحه کنترل، سیم، محل استقرار بیمار و... قبل و بعد از استفاده از دستگاه بر اساس دستورالعمل سازنده بسیار مهم است.
  2. پس از شستشوی زخم و پاک کردن مواد زائد باقی مانده، زخم تا 2 سانتی‌متر جلوتر از لبه زخم، با فیلم شفاف پوشانده می‌شود. از آنجایی که لیزر می‌تواند از فیلم شفاف عبور کند، باید بیمار در یک وضعیت راحت قرار بگیرد و درمانگر دسترسی کامل به تمام مناطق لازم را داشته باشد. در این حالت، پروب دستگاه باید در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با زخم قرار بگیرد و این فاصله را در تمام مدت درمان حفظ کند تا بیشترین میزان انرژی وارد بدن شود. توصیه می‌شود از انجام حرکات رفت و برگشتی اجتناب شود تا میزان دقیق تابش لیزر به بافت قابل اندازه‌گیری باشد.
  3. اگر زخم از پروب دستگاه بزرگ‌تر باشد، نور لیزر باید بر روی تمام قسمت‌های زخم بر اساس روش گفته شده تابیده شود. روش دیگر درمان زخم با لیزر آن است که پروب به طور پیوسته و یکسان بر روی تمام زخم حرکت داده شود تا تمام زخم پرتوی لیزر را دریافت کند. در صورتی که از این روش برای درمان زخم با لیزر کم توان استفاده می‌شود، درمانگر باید پروب دستگاه را با سرعت آهسته و یکسان در تمام زخم حرکت دهد تا انرژی دریافت شده در سرتاسر بافت یکسان باشد. پس از اتمام فرایند، بیمار و درمانگر عینک محافظ را از چشم خود برمی‌دارند. درمانگر با احتیاط فیلم شفاف را جدا می‌کند و در صورت نیاز، پانسمان مناسب روی زخم قرار می‌گیرد.

عوارض لیزر درمانی زخم

لیزردرمانی یک روش غیر تهاجمی است و باعث ایجاد درد نمی‌شود و نور لیزر بدون بروز عوارض جانبی در پوست نفوذ می‌کند. تنها در ناحیه تحت درمان حس گرما ایجاد خواهد شد.

در برخی از مواقع درد خفیفی در قسمت تحت درمان ایجاد می‌شود. هرگونه درد و ناراحتی معمولاً پس از 24 ساعت رفع می‌شود. درد معمولاً فقط در جلسات اولیه درمان ایجاد می‌شود. این حالت موقتی است و در اثر فعالیت سیستم دفاعی بدن امکان بروز التهاب خفیف وجود دارد.

تزریق فیلر که یکی از اقدامات رایج کلینیک های پوست و زیبایی است؛ در مرکز پوست مو و لیزر ارکیده در شهرکرد، با بکارگیری تکنیک صحیح در تزریق و استفاده از فیلرهای معتبر و به روز دنیا انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن : 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ریزش مو با چه روشهای قابل درمان است؟ریزش مو با چه روشهای قابل درمان است؟

در افرادی که به ریزش مو مبتلا هستند؛ روشهای زیادی در جهت درمان وجود دارد که پی آر پی، پی آر اف، مزوتراپی، لیزر درمانی و کاشت مو در ریزش ها و از دست دادن های دائمی مو از آن جمله هستند ... ادامه مطلب

عدم تقارن پلک بعد از عمل زیبایی پلکعدم تقارن پلک بعد از عمل زیبایی پلک

پف زیر چشم و افتادگی پلک بالا از جمله پیامد های افزایش سن است که به روش جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی قابل درمان است. این جراحی زیبایی نسبتاً ساده و جزئی چهره را متحول می‌ کند و جوانی دوباره را به صورت برمی‌ گرداند. ... ادامه مطلب

مزایای تمدید تزریق چربی چیست؟مزایای تمدید تزریق چربی چیست؟

شارژ تزریق چربی از اقداماتی به حساب می‌آید که برای حفظ حجم بخش‌های تزریق‌شده انجام می‌گیرد. مرحله دوم تزریق چربی از اهمیت بالایی برخوردار است و ماندگاری تزریق چربی را افزایش می‌دهد. ... ادامه مطلب

روشهای لیفت پلک بدون جراحیروشهای لیفت پلک بدون جراحی

افتادگی پلک به حالتی گفته می شود که زمانی که چشم باز است، پلک بالا حالت شل و افتاده دارد و ممکن است جلو مردمک را گرفته و در دید فرد اختلال ایجاد کند.بلفاروپلاستی بدون جراحی گزینه مناسب برای افرادی است که مشکل افتادگی پلک را دارند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465