علائم علل و درمان آکنه | متخصص پوست در شهرکرد

عوامل محرک آکنه کدامند؟

آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی است که اکثر افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. اگرچه این امر در درجه اول بر نوجوانانی که تحت تأثیر تغییرات هورمونی قرار دارند، تأثیر می‌گذارد؛ اما بسیاری از افراد در بزرگسالی نیز همچنان دچار آکنه می‌شوند. این بیماری بیشتر در دختران از سنین 14 تا 17 سال و در پسران 16 تا 19 سال دیده می‌شود. ممکن است آکنه خفیف (گاهی جوش زدن)، متوسط (پاپول‌های التهابی) یا شدید (برآمدگی سفت و کیست) باشد که در ادامه به عوامل محرک آنها پرداخته می‌شود.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. جوش یا آکنه از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل آنها می‌تواند از عوارض این عارضه پوستی جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

علائم آکنه

مهم‌ترین نشانه‌ها برای بروز آکنه موارد زیر است:

علل ایجاد آکنه

جوش صورت، عارضه شایعی به ویژه در میان جوانان است و بروز آن معمولاً نگران‌کننده نیست؛ اما در صورتی که منشأ هورمونی داشته و یا به دلیل سایر بیماری‌ها در افراد ایجاد شود، نیاز به تشخیص دقیق بیماری و درمان فوری دارد. بروز آکنه شدید در میان بزرگسالان می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در سلامت آنها باشد. وجود جوش در صورت معمولاً نشانه‌ای از یکی از عوامل زیر است:

عوامل محرک آکنه

عوامل محرک آکنه

۱- ژنتیک

مهم‌ترین عامل مؤثر در بروز آکنه و شدت آن زمینه ارثی است به‌طوری که فرزندان پدران و مادران آکنه‌ای می‌توانند دچار ضایعات شدید آکنه‌ای شوند. شروع آکنه در سنین قبل از بلوغ، نشان دهنده استعداد آن فرد به بروز آکنه‌های شدید در سنین بالاتر است. متأسفانه این عامل تشدید کننده آکنه خیلی تحت کنترل نیست. این افراد می‌توانند با پیشگیری‌های به موقع و مراقبت‌های آکنه از بروز آکنه‌های شدید، جلوگیری کنند.

۲- مصرف دارو

۳- پوست چرب

عامل بعدی مؤثر در تشدید آکنه چرب بودن پوست و چرب شدن پوست با کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی می‌باشد. چرب شدن پوست باعث بسته شدن منافذ خروجی غدد سباسه می‌شوند و این امر باعث تجمع سبوم در داخل غدد سباسه و تشدید ضایعات آکنه‌ای می‌گردد که به شکل کمدون بروز می‌کند و گاهی با اضافه شدن میکروب تبدیل به پاچولها و پوسچولهای التهابی می‌گردند. بنابراین افرادی که پوست چرب دارند، باید با انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب، چربی پوستشان را به‌طور مداوم کنترل کنند. در این میان استفاده از شوینده‌های مخصوص پوست چرب، می‌تواند نقش مهمی در کنترل چربی و زدودن چربی اضافی پوست داشته باشد.

۴- شغل‌

5- استرس

استرس با دو مکانیسم تغییرات و تأثیرات هورمونی که منجر به افزایش هورمون‌های با خصوصیات آندروژنی می‌شود و هم با توجه به تأثیرات استرس بر روی عملکرد سیستم ایمنی میگذارد، میتواند باعث تشدید علائم بیماری گردد. در واقع استرس به تنهایی باعث پیدایش جوش در صورت نمی‌شود؛ ولی در صورتی که فردی مستعد جوش زدن باشد یا جوش داشته باشد، استرس باعث افزایش جوش و ایجاد جوش‌های جدیدتر در صورت و بدن او می‌گردد.

6- دست‌کاری و ترکاندن جوش

افراد زیادی هستند که عادت به تخلیه جوش‌ها و دست‌کاری مداوم آنها دارند.

7- تغذیه

پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که در صورتی که تجربه شخصی آنها نشان می‌دهد که با خوردن مواد غذایی خاصی، آکنه آنها شدیدتر می‌شود، حتماً از خوردن آنها اجتناب کنند.

8-هیپرکراتوز

هیپرکراتوز، به ضخیم شدن غیر طبیعی پوست در برخی از نواحی بدن افراد اشاره دارد. این بیماری ناشی از کراتین اضافی می‌باشد که غدد سباسه را مسدود کرده و باعث ایجاد کمدون بر روی پوست می‌گردد.

9-باکتری

پروپیونی باکتریوم آکنه، یک نوع باکتری است که به طور معمول بر روی پوست وجود دارد و اغلب بی‌ضرر است؛ اما افرادی که پوست مستعد آکنه دارند به این نوع باکتری حساسیت نشان داده که موجب التهابات پوستی آنها می‌گردد. تولید بیش از حد سبوم، محیط را جهت رشد این نوع باکتری فراهم می‌آورد. این باکتری بر غدد سباسه متصل گشته و سبب التهابات می‌گردد که در نتیجه پاپول و پوسچول را بر سطح پوست ایجاد می‌کند.

درمان آکنه

آکنه یک بیماری پوستی قابل درمان است. با این حال ، روند درمان، طولانی است. در فرایند درمان ، پاسخ از ماه 2 شروع و تا 8-4 ماه ادامه داشته باشد.برای درمان آکنه‌های خفیف، از کرم‌های آنتی‌بیوتیکی ، محلول‌ها و ژل‌هایی که روی پوست اعمال می‌شوند استفاده می‌شود.از آنجا که ممکن است سبب خشکی شود ، استفاده از مرطوب کننده بدون چربی مفید است.
در آکنه‌های متوسط تا شدید از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی استفاده می‌شود. آنها در برابر باکتری‌های موجود در فولیکول‌های مو مؤثر هستند و قرمزی و التهاب را کاهش می‌دهند.
در آکنه‌های ناشی از هورمون ، قرص‌های ضدبارداری می‌توانند آکنه را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشند.به عنوان یک جایگزین؛ لایه برداری ، اسیدهای میوه و درمان‌های لایه‌برداری با مواد شیمیایی وجود دارد که موفقیت چشمگیری دارند. گلیکولیک اسید ، اسید لاکتیک ، TCA ، لایه‌بردارهای شیمیایی در سال‌های اخیر نقش مؤثری در این درمان‌ها دارند. به خصوص در پوست‌های آکنه دار، کنترل چربی توصیه می‌شود.فرآیند لایه‌برداری، پوست را لایه‌برداری می‌کند و منافذ باز را تمیز می‌کند و باعث شادابی پوست می‌شود که مانع از ایجاد آکنه می‌شود. همچنین در درمان جای اسکار و لکه‌های آکنه بسیار مؤثر است.

عوارض جانبی آکنه

آکنه هم مانند هر بیماری دیگری نیاز به درمان مناسب دارد تا از تشدید بیماری و گسترش آن جلوگیری شود. عدم درمان مناسب، علاوه بر تشدید مشکلات پوستی، منجر به مشکلات دیگری در زمینه سلامتی فرد می‌شود. از طرف دیگر در صورت عدم درمان مناسب آکنه، احتمال بروز عوارضی مثل تکثیر بیشتر جوش و عفونی شدن آن هم وجود دارد. عدم درمان زودهنگام باعث سخت‌تر شدن درمان و استفاده از داروهایی برای درمان آن خواهد شد که ممکن است با عوارض بیشتری همراه باشد. همچنین پوستی که در اثر گسترش جوش و آکنه آسیب دیده است، نیاز به مراقبت بیشتر و استفاده از محصولات دارویی و مراقبتی قوی‌تری دارد.

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات بروز و مدرن این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق ژل به گونه چه عوارضی دارد؟تزریق ژل به گونه چه عوارضی دارد؟

یکی از نواحی صورت که با تزریق ژل برجسته و زیبا می‌شود؛ گونه است. برجسته سازی گونه یا گونه گذاری، به دلیل تاثیر زیادی که گونه ها در جذابیت چهره دارند؛ روشی موثر در افزایش زیبایی محسوب می‌شود. یکی از روشهای گونه گذاری، تزریق ژل یا فیلر است ... ادامه مطلب

روشهای غیر جراحی کشیدن گوشه چشمروشهای غیر جراحی کشیدن گوشه چشم

با افزایش سن شاهد افتادگی پلک و ظهور چین و چروک در اطراف چشم خود هستید و احساس می‌کنید روند سریع‌تری نسبت به سایر نواحی دارد، این امر طبیعی است. اما راه‌های بسیاری برای از بین بردن این چین و چروک و افتادگی است.شیوه‌هایی چون بوتاکس، تزریق ژل و نخ. ... ادامه مطلب

لیفت با نخ در ناحیه گردن و فک چه تاثیری دارد؟لیفت با نخ در ناحیه گردن و فک چه تاثیری دارد؟

از نظر برخی افراد صاف و زیبا بودن گردن و غبغب در جذابیت ظاهری افراد تأثیر زیادی دارد. لیفت گردن گزینه‌ای است که افراد متقاضی علاقه دارند پیشنهاد آن را از پزشک بشنوند. لیفت گردن به روش‌های مختلف از جمله لیفت گردن و غبغب بدون جراحی و یا با جراحی جزء اولویت‌های انتخابی شما برای زیبا شدن گردن می‌باشد. ... ادامه مطلب

علائم و روشهای درمان آکنه کدامند؟علائم و روشهای درمان آکنه کدامند؟

آکنه نوعی بیماری مزمن و التهابی پوستی است که باعث ایجاد لکه و جوش‌هایی به‌خصوص در صورت، شانه‌ها، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها می‌شود. هرکدام از جوش‌ها درمان‌های متفاوتی را می‌طلبند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465