پوست به چه دلایلی دچار قرمزی و خارش میشود؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریها و مشکلات پوست / علت دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش

علت دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش

به تغییرات قابل توجه در بافت یا رنگ پوست، بثورات یا دانه ی پوستی پوستی گفته می شود. در واقع دانه ی پوستی نوعی ضایعه ی پوستی است که می تواند شکل های بسیار متفاوتی داشته باشد. در بعضی مواقع ممکن است خشک، مرطوب، برجسته، صاف یا به صورت تاول دیده شود. دانه ی پوستی ممکن است دردناک و همراه با خارش بوده و یا تغییر رنگ دهد. دانه ی پوستی ممکن است در ناحیه ی کوچکی از بدن بروز کنند یا اینکه سطح وسیعی از پوست را درگیر کنند. علل مختلفی موجب ایجاد دانه ی پوستی همراه با خارش میشوند، به همین دلیل طیف درمانی گسترده ای نیز برای دانه ی پوستی وجود دارد. بثورات پوستی همراه با خارش به دلایل متعددی ایجاد می شوند و با توجه به علت آن به شکل های متفاوتی ظاهر می شود. در ادامه به شایع ترین عللی که موجب دانه های پوستی همراه با خارش می شوند، اشاره می کنیم.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. حساسیت و آلرژی از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل آنها می‌تواند از عوارض این عارضه پوستی جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

درماتیت تماسی (التهاب ناشی از تماس پوستی)

یکی از شایع ترین علت بثورات، تماس پوستی است. تماس پوستی زمانی رخ می‌دهد که پوست به چیزی که آن را لمس کرده واکنش نشان دهد. به دنبال ایجاد دانه پوستی، پوست ممکن است دچار قرمزی، التهاب و خارش شود. شایع ترین موادی که به دنبال تماس با آنها ممکن است موجب بثورات شوند عبارتند از:

محصولات آرایشی و بهداشتی، صابون ها و شوینده ها: رنگ لباس، مواد شیمیایی مانند لاستیک و لاتکس، گیاهان سمی مانند سماق، پیچک و بلوط سمی.

داروها

برخی افراد به دنبال مصرف یک سری داروها دچار بثورات پوستی می‌شوند که می تواند جز عوارض دارو بوده یا یک واکنش آلرژیک به دنبال مصرف دارو باشد. بعضی داروها از جمله برخی آنتی‌بیوتیک‌ها سبب حساسیت به نور می‌شود و فرد به نور خورشید بیشتر حساس شده و بثورات پوستی ایجاد می شود. واکنش حساسیت به نور شبیه آفتاب سوختگی است.

عفونت ها

عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی نیز می توانند موجب بثورات پوستی شوند. این بثورات بسته به نوع عفونت متفاوت اند برای مثال، آلودگی با کاندیدیا (یک عفونت قارچی شایع) موجب ایجاد دانه ی پوستی های همراه با خارش شده که معمولاً هم در چین های پوستی ایجاد می شوند.

علت دانه های قرمز روی پوست

بیماری های خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی فرد شروع به حمله به بافت های سالم بدن کند. برخی بیماری های خود ایمنی می توانند موجب بثورات پوستی شوند، برای مثال لوپوس بیماری خود ایمنی است که روی قسمت های مختلف بدن از جمله پوست اثر می گذارد. لوپوس موجب بثورات پروانه ای شکل روی پوست صورت می شود.

کاندیدا

این بیماری معمولاً در چین های پوستی (حفره های زیر بغل، ران ها، زیر پستان ها، بین انگشتان دست و پا) دیده می شود. در ابتدا ضایعات پوستی مرطوبی به وجود می آیند که باعث سوزش و خارش می شوند. در ادامه این ضایعات خشک شده و دچار پوسته ریزی می شوند.

جرب یا گال

گال یک بیماری پوستی است و بسیار واگیردار است که به آسانی از طریق تماس فرد به فرد منتقل می شود. علائم در طی ۴ تا ۶ هفته ظاهر می شود و شامل موارد زیر است:

  1. خارش شدید که اغلب در شب ها شدید می شود.
  2. دانه ی پوستی، گاهی اوقات تاول نیز ظاهر می شود.
  3. زخم، به دنبال خارش دانه ی پوستی ها ایجاد می شود.

کهیر

کهیر نوعی جوش قرمز است که ناگهان بر روی پوست تشکیل می شود و به خاطر حساسیت است. کهیر معمولاً چند ساعت تا چند روز طول می کشد تا از بین برود.

روزاسه

روزاسه نوعی بیماری پوستی است که در اثر آن نقاطی قرمز بر روی پوست تشکیل می شود. این نقاط بر روی صورت و معمولاً به شکل رگ های خونی کوچک بر روی سطح پوست دیده می شوند.

گزش حشره

گزش حشره معمولاً به صورت نقاطی گرد دیده می شود که متورم می شود و ممکن است خارش نداشته باشد. پشه ها دلیل اصلی این گزش هستند. البته بیشتر گزیدگی ها باعث خارش می شوند و تنها انواع محدودی از آنها بدون خارش هستند.

زونا

(تبخال زوستر) یک عفونت ویروسی است که باعث شیوع بثورات دردناک یا تاول‌های پوستی می‌شود. این بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است، همان ویروسی است که باعث ایجاد آبله مرغان می‌شود. بثورات اغلب به صورت نواری از تاول در یک ناحیه از بدن ظاهر می‌شوند. هر دو بیماری‌های زونا و آبله مرغان ناشی از ویروس واریسلا زوستر هستند.

آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری عفونی و عامل آن ویروس واریسلا زوستر می‌باشد. بیماری آبله مرغان باعث راش‌های پوستی تاول مانند شده و همچنین باعث خارش بدن، خستگی و تب می‌شود. این بیماری برای افرادی که تاکنون دچار آبله مرغان نشده و یا واکسیناسیون نشده‌اند، بسیار مسری می‌باشد.

زمان مراجعه به پزشک به علت دانه های قرمز پوستی همراه با خارش

همه بثورات پوستی به درمان پزشکی فوری نیاز ندارند. با این حال در صورت بروز بثورات و مشاهده علائم زیر باید فوراً مراقبت های اورژانسی دریافت کنند:

درمان خارش پوست

درمان خارش پوست با توجه به علت بروز آن در نظر گرفته می شود. اگر درمان های خانگی کمکی به بهبود خارش نکنند، دارو و یا سایر روش های درمانی از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

از دیگر اقداماتی که به منظور کنترل و بهبود خارش می توان انجام داد، عبارت است از:

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات بروز و مدرن این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل بروز جوش صورت یا آکنه چیست؟دلایل بروز جوش صورت یا آکنه چیست؟

آکنه یا جوش وقتی به وجود می‌آید که منافذ فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست بسته شوند.بسته به شدت درگیری پوست بدن، آکنه می‌تواند باعث استرس روحی و اسکار (اثر به جا مانده از زخم یا جوش یا هر عارضه‌ی پوستی) روی پوست شود. هرچه زودتر درمان شروع شود، ریسک مشکلات ذکرشده کمتر می‌شود. ... ادامه مطلب

امبدینگ شکم برای چه کسانی مناسب است؟امبدینگ شکم برای چه کسانی مناسب است؟

اضافه وزن، تأثیرات بسیاری بر گردش خون، بالا رفتن چربی خون و درنهایت،‌ بیماری‌های قلبی و عروقی مختلف دارد. امبدینگ یکی از روش‌ها‌ی درمانی برای لاغری می‌باشد که با کمترین عوارض و بدون نیاز به جراحی می‌تواند موجب لاغری در نواحی مختلف مانند شکم شود ... ادامه مطلب

بهترین سن برای عمل بلفاروپلاستیبهترین سن برای عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی در دو مقطع سنی جوانی و میانسالی انجام گرفته و بسیار نتیجه بخش خواهد بود. افرادی که دارای افتادگی پلک، پف های پلکی و نا هنجاری های پلک هستند، کاندید انجام این عمل جراحی می باشند. ... ادامه مطلب

آیا پی آر پی روش مناسبی برای جایگزینی موهای از دست رفته است؟آیا پی آر پی روش مناسبی برای جایگزینی موهای از دست رفته است؟

پی آر پی یا تزریق پلاسما غنی از پلاکت، روشی است که علاوه بر بهبود و جوانسازی پوست، برای تقویت مو نیز کاربرد دارد. همچنین از این روش در ترکیب با کاشت مو، برای حصول بهترین نتایج کاشت نیز می‌توان بهره برد. این روش با تاثیرگذرای مطلوب و عوارض کم، جزو روشهای محبوب تقویت مو به شمار می‌رود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465