درمان جای جوش با لیزر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لیزر پوست / انواع لیزر جای جوش

انواع لیزر جای جوش

انواع جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های مرده پوست و چربی همراه با باکتری‌ها در منافذ پوست انباشته ‌شوند. این موضوع باعث ایجاد تورم و زخم می‌شود. بدن شما برای رویارویی با این آسیب مکانیسم خود را دارد و با تشکیل کلاژن بیشتر سعی می‌کند که این مشکل را حل کند. این امر سبب ایجاد برآمدگی‌هایی مانند گوشت اضافه (اسکار کلوئید) یا اسکار هایپرتروفیک بر روی پوست می‌شود که در نهایت موجب ایجاد اسکار می‌شود.

لیزرها، نورهای قوی تک‌رنگی هستند که به یک بازه‌ی باریک طول موج، محدود می‌شوند. این نورهای تک‌رنگ روی پوست شما تابیده می‌شوند تا فیبروپلاست‌های پوست (سلول‌هایی در پوست که قادر به تشکیل بافت‌ همبند بوده و درمان زخم‌ها را تسهیل می‌کنند) را تحریک کنند. این فیبروپلاست‌ها کلاژن و الاستین را که در اثر تشکیل اسکار از بین رفته‌اند، بازسازی می‌کنند. لیزر در درمان جای جوش یا عوارض باقیمانده از اسکار آکنه تأثیر زیادی دارد. لیزر درمانی برای افرادی که دائماً جوش می زنند و یا جوش های صورت آنها کاملاً بهبود نیافته اند توصیه نمی شود.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. جوش یا آکنه و جای جوش از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل آنها می‌تواند از عوارض این عارضه پوستی جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

انواع جای جوش

  1. لکه های قرمز جای جوش: اول باید جوشهای صورت به طور اساسی درمان شوند. لکه های قرمز تا حداکثر شش ماه به دنبال بهبودی جوشها خود به خود برطرف میشوند. اگر در برخی موارد مقاوم بودند و خود به خود برطرف نشدند، با لیزر میتوان آنها را درمان کرد.
  2. لکه های تیره: ابتدا باید اقدام به از بین بردن جای جوش شود. از کنده کاری و دستکاری جوشها به ‌طور جدی پرهیز شود.
  3. فرورفتگی درسطح پوست: فقط در برخی از افراد مبتلا به جوش فرورفتگی ایجاد میشود؛ زیرا این افراد به طور ژنتیکی مستعد این عارضه هستند و بهترین درمان لیزر فراکشنال CO2 است.
  4. برجستگی در سطح پوست: این عارضه کمتر از موارد دیگر شایع است. اگر برجستگی به شکل گوشت اضافه یا کلوئید در ناحیه بالای کمر و پشت و سینه ها ایجاد شود، بهترین راه لیزر است.
 لیزر جای جوش

انواع لیزر جای جوش

برخی از انواع متداول لیزرهای مورد استفاده در جای زخم آکنه عبارتند از: لیزرهای اربیم YAG، لیزرهای دی اکسید کربن (CO2) و لیزرهای pulsed-dye. هر یک از این دستگاه‌ها به روش خاصی کار میکنند تا جای زخم مورد نظر را هدف گیری کنید. مهمترین این لیزرهای در ادامه توضیح داده میشوند:

مزایای لیزر جای جوش

اهداف لیزر جای جوش

لیزرها در درجه اول، سه مورد را هدف قرار می دهند:

  1. باکتری های P. acnes، پروتئینی به نام پورفیرین تولید می کنند. برخورد نور لیزر با پورفیرین ها، سبب تحریک این پروتئین و آسیب رساندن به دیواره باکتریایی می گردد که این امر، باکتری ها را به طور مؤثری از بین می برد. کاهش تعداد باکتری ها، به کاهش علائم آکنه کمک می نماید.
  2. لیزر درمانی، همچنین می تواند سطح غیر طبیعی سبوم (چربی پوست) را کاهش دهد.
  3. لیزر می تواند خاصیت ضد التهابی داشته باشد. از آنجا که آکنه، اساساً نوعی بیماری التهابی محسوب میشود، کاهش التهاب می تواند به کاهش آکنه نیز کمک کند.

نحوه عملکرد لیزر جای جوش

ابتدا گرمای لیزر وارد عمل میشود و لایه بالایی پوست شما را که درگیر اسکار است هدف قرار میدهد. از آنجا که با لیزر جای جوش، لایه سطحی پوست درگیر با اسکار تراشیده میشود، پوست صافتر میشود و اسکارها کم رنگتر میشوند. با از بین رفتن بافت اسکار، پوست شروع به کلاژن سازی میکند و به تدریج سلول های تازه، پوست را بازسازی میکنند. جریان خون با حرارت لیزر به منطقه تحت درمان کشیده میشود و با هدف قرار گرفتن رگهای خونی در جای زخم، التهاب کاهش پیدا میکند.

اقدامات قبل از لیزر جای جوش

مراقبت بعد از لیزر صورت برای جای جوش

در طول ۲۴ ساعت اول پس از درمان، پوست ممکن است به نظر مانند آفتاب سوختگی برسد. کمپرس یخ ۵ تا ۱۰ دقیقه در ۵ تا ۶ ساعت اول پس از درمان استفاده شود.

موارد منع استفاده از لیزر جای جوش

از آنجا که این روش شامل گرما و نور است، ممکن است پزشک در صورت حساسیت فرد به نور، آن را توصیه نکند و یا از درمان با لیزر به طور کامل خودداری کند؛ زیرا مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای رقیق‌کننده خون به علت خطر خونریزی، می‌توانند باعث ایجاد این نوع حساسیت شوند. از سوی دیگر، در صورتی که بیمار از پوستی همراه با آکنه فعال، تیره رنگ و بسیار چروک برخوردار باشد نیز نمی‌تواند کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی یعنی لیزر ‌جای جوش باشد؛ البته نظر قطعی را پزشک پوست در این خصوص اعلام می‌دارد.

عوارض لیزر درمانی جای جوش

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، کاشت مو، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک دکتر پرستو خسروانی مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
همه چیز درباره کاشت ابروهمه چیز درباره کاشت ابرو

کاشت ابرو روشی مناسب برای هرکسی است که دوست دارد ابرو هایی پرپشت‌ و خوش‌ حالت تر داشته باشد. معمولاً افرادی که به ‌طور مادر زادی ابرو های نازک یا کم‌ پشتی دارند یا به دلایل مختلف ابرو های آنها شروع به ریختن کرده است، بهترین کاندید برای کاشت ابرو هستند. ... ادامه مطلب

خواص هیالورونیک اسید برای پوستخواص هیالورونیک اسید برای پوست

با افزایش سن، مقدار هیالورونیک اسید در پوست کم می شود و پوست به سمت پیر شدن می رود. خشکی پوست، شوره سر، خشکی چشم ها و خشکی لب و شل شدن پوست با پیری پوست همراه است؛ زیرا مولکولهای سالم در پوست ما برخی از توانایی خود را برای اتصال و حفظ آب را از دست می دهند. ... ادامه مطلب

مراحل و نحوه انجام کاشت مو به روش sutمراحل و نحوه انجام کاشت مو به روش sut

در کاشت مو به روش SUT از تکنیکی استفاده می‌شود که در دنیا به SAFER معروف است. دستگاه استفاده شده در این روش، به یک مکنده یا ساکشن مجهز است که به جراح در استخراج فولیکول‌ها کمک می‌کند. به همین جهت نام این تکنیک را استخراج فولیکولی به کمک ساکشن نهاده اند ... ادامه مطلب

کاربردهای میکرونیدلینگ برای پوست چیست؟کاربردهای میکرونیدلینگ برای پوست چیست؟

میکرونیدلینگ یکی از جدیدترین شیوه های درمانی برای از بین بردن جای بسیاری از جراحت های پوستی، مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که این شیوه به عنوان یکی از روش های درمان غیر تهاجمی در نظر گرفته می شود که در سالیان دور به شکل دیگری با همین هدف جوانسازی پوست صورت مورد استفاده قرار می گرفته است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465