روشهای جراحی و غیرجراحی جوانسازی پوست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای جوانسازی پوست / مقایسه روشهای تزریقی جوانسازی با روشهای جراحی

مقایسه روشهای تزریقی جوانسازی با روشهای جراحی

با گذر زمان و افزایش سن، جوانی صورت، دستخوش تغییراتی می شود که این تغییرات شامل ایجاد چین و چروک و خطوط عمیق و از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست در صورت می باشد. همچنین از بین رفتن بافت نرم و چربی زیر پوست موجب شل شدگی و افتادگی پوست در نواحی مختلف صورت مانند گونه، گوشه های لب و چانه می شود. برای درمان این مشکل و بازگرداندن شادابی پوست از روش های مختلف جوانسازی پوست مانند جوانسازی صورت با روش های تزریقی و جراحی صورت استفاده میشود. روش های جراحی و تهاجمی برای جوانسازی پوست شامل لیفت کردن نقاط مختلف صورت از جمله پیشانی، چانه و گردن است.

جراحی و لیفت صورت به خانم‌ها و آقایان زیر ۵۰ سال توصیه نمیشود؛ زیرا بعد از ۵ تا ۱۰ سال نیاز به تکرار دارد و به هر حال احتمال ایجاد کلوئید و جوشگاه در این جراحی وجود دارد. البته میزان عوارض به تکنیک انتخابی و تبحر جراح نیز بستگی دارد. در برخی افراد نیز با توجه به شرایط لازم است از چند روش کنار هم استفاده شود. روش‌های تهاجمی معمولاً هزینه‌های گزاف، نیاز به بستری شدن، دوره‌ی نقاهت طولانی و عوارض و خطرات بسیاری دارند؛ اما میتوان گفت که ماندگارترین نتایج را دارند. روش‌های تزریقی، ساده‌ترین روش‌ها هستند؛ اما تأثیر چندانی روی پوست نمی‌گذارند، عوارض و خطرات بسیار محدودی دارند و از روش‌های جراحی، ارزان‌تر هستند. در مجموع روشهای تزریقی جوانسازی صورت میزان اثر حدود ١۵ الی ٣٠ درصد به همراه دارند، در حالیکه روشهای جراحی به میزان ٧٠ الی ٨٠ درصد دارند. البته نیاز به آمادگی های قبل جوانسازی و بعد آن و مراقبتهای لازم در روشهای جراحی جوانسازی صورت مسلماً بیشتر از روشهای سرپایی و غیر جراحی می باشد.

یکی از روشهای جوانسازی پوست که بدون نیاز به جراحی، برش و بخیه بوده؛ و با نتایج بسیار موثری همراه است؛ لیفت غیر جراحی پوست می‌باشد. شما با استفاده از متدهای متعددی می‌توانید پوست نواحی مختلف صورت و بدن از جمله گردن، فک و غبغب را لیفت نموده و جوانسازی کنید. لیفت صورت در کلینیک ارکیده شهرکرد توسط متخصص پوست انجام می‌شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

عوامل تأثیرگذار در پیر شدن پوست

برای استفاده از بهترین روش های جوانسازی پوست، قبل از هر چیز باید مشکل شناخته شود تا روش درمان درست تجویز شود. در میان عوامل متعددی که روند پیری پوست صورت را تسریع می کنند، عواملی مانند آفتاب، سیگار و به طور کلی آلودگی های محیط اطراف، بیشترین نقش را در سرعت بخشیدن روند پیری صورت دارند. مهمترین عوامل پیر شدن پوست عبارتند از:

روشهای تزریقی جوانسازی

انواع روش های تزریقی جوانسازی

تزریق چربی

تزریق چربی به صورت، یکی از روش های رایج جوانسازی صورت بدون جراحی است. در این روش به دلیل استفاده از بافت چربی بدن خود فرد، نتیجه جراحی با کمترین عارضه بعد از گذشت چند هفته قابل مشاهده است. از روش تزریق چربی به منظور حجم دادن به نواحی گونه و چانه، لب و ناحیه شقیقه ها استفاده می شود. در این روش چربی از برخی بخش های بدن که دارای تجمع چربی بیشتری است ساکشن می شود، سپس طی مراحلی این چربی ها آماده سازی می شود و با تکنیک های خاصی به نواحی مورد نظر در صورت تزریق انجام می شود. از تزریق چربی می توان برای حجم دهی لب، گونه ها و سایر بخش های صورت استفاده کرد. میزان چربی مورد نظر برای تزریق در هر بخش متفاوت است و بسته به نیاز هر بخش میزان مشخصی از چربی تزریق می شود؛ اما به طور کلی میزان چربی تزریق شده در هر فرد همیشه کمی بیشتر از میزان چربی مورد نیاز برای فرد می باشد؛ زیرا بعد از تزریق، بخش عمده ای از بافت های چربی تزریق شده یعنی ۵۰ تا ۷۰ درصد آن طی یک سال جذب می شود.

تزریق فیلر، ژل و سایر پرکننده ها

در کنار بافت چربی، در برخی از افراد از فیلر، ژل و سایر پر کننده ها به منظور جوانسازی صورت استفاده میشود. فیلرها (ژل های قابل جذب) عمدتاً از جنس هیالورونیک اسید می باشند که به تدریج در بدن تجزیه و جذب می شوند و بر اساس نوع و برند، هر یک ماندگاری متفاوت از شش ماه تا پنج سال دارند. از فیلرها برای پر کردن خطوط ثابت (static) چهره مانند خط خنده و خط غم و حجم دهی به لب و گونه و چانه و … میتوان استفاده نمود.

تزریق بوتاکس

بوتاکس یکی دیگر از روش های کم تهاجمی و مؤثر برای از بین بردن خطوط در حرکت (dynamic) چهره به خصوص در یک سوم فوقانی صورت (پیشانی) می باشد. با تزریق بوتاکس می توان آثار پیری و چین و چروک‌های پوست را برای مدت محدودی از بین برد. برای ماندگاری این روش نیاز است هر شش ماه یک بار تزریق مجدد صورت گیرد. این تزریقات معمولاً در نواحی مانند پیشانی، خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم، خطوط ایجاد شده بین دو ابرو، خطوط اطراف دهان و حتی چین و چروک های ایجاد شده در ناحیه گردن، انجام می شود.

مزوتراپی

در مزوتراپی از ترکیبات فعالی استفاده می شود که مشابه برخی از روش های دیگر توسط سوزن های بسیار ریز تزریق می شوند. ترکیبات مختلف در مزوتراپی با اهداف مختلف استفاده می شود. برای جوانسازی پوست و ترمیم آسیب های پوستی ترکیبی از فاکتور های رشد، پپتیدها، آمینواسیدها، ویتامین ها، نوکلئیک اسیدها و هیالورونیک اسید مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیبات، تولید کلاژن را تحریک می کنند که منجر به افزایش مقاومت پوست می شود. اسید هیالورونیک موجود در این ترکیب نیز با جذب بیشتر آب، ظاهر پوست را جوان تر و بهتر می کند. مزوتراپی دارای فواید ضد پیری، جوانسازی پوست و از بین بردن لکه های پوستی کاربرد دارد.

پی آر پی

استفاده از PRP یا پلاسمای غنی شده با پلاکت، یکی از روش های مفید و مرسوم برای جوانسازی پوست است. در این روش، از خون و سلول های خونی خود فرد، برای درمان وی استفاده می شود. در خون، یک نوع سلول خونی به نام پلاکت وجود دارد. پلاکت ها حاوی مواد و فاکتور های رشد هستند که در صورتی که از آنها استفاده بشود، باعث رشد سلول های جدید خواهد شد. در این روش از فاکتور های رشد پلاکت ها استفاده شده و سلول های قدیمی و پیر که باعث کاهش زیبایی شده اند، با سلول های جوان جایگزین می شوند و در نتیجه، شما به زیبایی پوست صورت خودتان می رسید. پس از انجام این عمل، نباید تا 24 ساعت موضع تزریق شده را بشویید. همچنین نتایج، پس از 3 هفته قابل مشاهده خواهند بود. چون این عمل، نیاز به جراحی های سخت و طولانی ندارد، نیاز به زمان ریکاوری طولانی نیست.

پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت) جایگزین طبیعی ژل‌های سنتزی است که تزریق آن هیچگونه حساسیتی را به دنبال ندارد. پلاکت حاوی فاکتورهای رشد متعدد است که منجر به جوانسازی پوست صورت ظرف مدت چند ماه می‌شود. عامل‌های رشد موجود در پی‌آرپی پس از تزریق داخل صورت، تشکیل رگ‌ها و کلاژن جدید را تحریک می‌کنند. ایجاد رگ‌های خونی جدید رنگ و تون پوست را بهبود می‌بخشند. تشکیل کلاژن جدید در لایه میانی پوست نیز صورت را جوانتر جلوه می‌دهد. اپیدرم (لایه بیرونی پوست) در نتیجه انباشته شدن عامل‌های رشد در لایه میانی صاف‌تر می‌شود.

انواع روش های جراحی جوانسازی

جراحی لیفت صورت

امروزه تکنیک های مختلف با نتایج بسیار خوب برای جراحی لیفت صورت وجود دارد. این تکنیک ها در میزان و محل برش جراحی و دسترسی به لایه های مختلف صورت با هم فرق دارند و درصد نتایج مثبت هر روش بسته به نوع روش جراحی لیفت صورت و سن بیمار و میزان پیری و افتادگی بافت های صورت متفاوت می باشد. برای جراحی لیفت صورت معمولاً برش های جلوی گوش و پشت گوش نیاز می باشد که وسعت این برش بستگی به نظر جراح پلاستیک بر پایه معاینه صورت بیمار تعیین می گردد. در مواردی نیاز به برش اضافه زیر چانه برای دسترسی به عضله و بافت های نرم و چربی گردن می باشد. با پیشرفت تکنیک های جراحی امروزه تلاش بر این است که وسعت محل برش کاهش داده شود تا از عوارض ناشی از برش جراحی از جمله تخریب محل رویش مو، اسکار و تغییرات رنگ پوست در محل برش جلوگیری می شود.

هدف از انجام جراحی لیفت صورت اصلاح موارد مطرح کننده پیری صورت از جمله چین نازولبیال، ناحیه مرز بین صورت و گردن و شکل گردن می باشد. جراحی لیفت صورت بیمار را به شکل و زیبایی دوران جوانی خود فرد بازمی گرداند، در عین حال جراح بهتر است روشی را انتخاب کند که علاوه بر نتایج مثبت همراه با کمترین میزان عوارض ناشی از جراحی از جمله اسکار و جا به جا شدن محل رویش مو باشد.

لیفت صورت با نخ

یکی از جدیدترین و بهترین تکنیک ها و روش های جوانسازی صورت، استفاده از نخ های کوچک زیر پوستی است. لیفت صورت با نخ یک روش راحت و با سطح تهاجم کم است که به منظور از بین بردن علائم ناشی از افزایش سن طراحی شده است و برای مثال می‌تواند برای از بین بردن افتادگی ناچیز در پوست صورت مفید باشد. لیفت صورت با نخ را می‌توان فقط در طول 10 الی 15 دقیقه بر روی بیمار بدون نیاز به بیحسی انجام داد. این نخ های زیر پوستی، در طی زمان و حدود 4 تا 6 ماه از بین رفته و تجزیه می شوند؛ اما در زمانی که وجود دارند، باعث تحریک ساخت سلول های فیبروبلاست و تکثیر آنها می شود. این سلول ها که مسئول ایجاد، شکل‌دهی و نظم دادن به بافت ها هستند، باعث جوانسازی پوست اطراف خود خواهند شد.

در طول این درمان، جراح پلاستیک نخ‌های ریز را به ناحیه صورت از طریق شکاف‌های ریز ایجاد شده در نواحی هدف وارد می‌کند. این نخ‌ها به بافت پوست متصل شده و با کشیدن آنها، لیفت در ناحیه پوست صورت ایجاد می‌شود. این درمان همچنین می‌تواند باعث صاف شدن پوست صورت شود. تقریباً بلافاصله پس از این درمان، نواحی درمان شده با کمی برآمدگی مواجه می‌شوند و به این ترتیب افتادگی پوست از بین رفته و فرد ظاهر جوان و شاداب خود را به دست خواهد آورد. هنگامی که این نخ‌ها گره زده شد، نخ در ناحیه داخل پوست پنهان می‌شود و جای زخم و جراحت باقی مانده بر روی پوست پس از این درمان برای سایرین قابل مشاهده نخواهد بود.

بکارگیری سلولهای بنیادی در جوانسازی پوست و کاشت مو، از جمله اقداماتی است که در کلینیک ارکیده شهرکرد، توسط متخصص پوست قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های داشتن پوستی شاداب و جوان چیست؟روش های داشتن پوستی شاداب و جوان چیست؟

یکی از مهم‌ ترین دغدغه‌ های افراد به خصوص بانوان، داشتن پوستی سالم و با طراوت است؛ زیرا پوست یکدست و شاداب باعث زیبایی و جذابیت بیشتر صورت می‌ شود. ... ادامه مطلب

لیزر فرکسل یا فرکشنال چیست؟لیزر فرکسل یا فرکشنال چیست؟

لیزر فرکشنال نخستین و قدرتمندترین سیستم در جوانسازی و درمان برخی عارضه‌ های پوستی می‌ باشد. استفاده از دو طول موج اربیوم با ۱۵۵۰ نانو متر و تالیوم با ۱۹۲۷ نانومتر در یک دستگاه، امکان درمان عارضه‌ های سطحی و عمقی را به‌صورت کاملاً غیر تهاجمی و بدون اثر تخریب به وجود می‌ آورد. ... ادامه مطلب

مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟

افزایش سن باعث کاهش هیالورونیک اسید در بدن و پوست می شود که در نتیجه ی آن پوست شادابی خود را از دست می دهد. یکی از روش های افزایش شاداب پوست و جبران کاهش هیالورونیک اسید تزریق مزوژل است ... ادامه مطلب

تزریق چربی زیر چشم بهتر است یا فیلر؟تزریق چربی زیر چشم بهتر است یا فیلر؟

با پیشرفت علم روشهای مختلفی برای رفع چین و چروک و بازگرداندن زیبایی به پوست ایجاد شده است که رایج‌ ترین آنها تکنیک‌ های تزریق است. در بین روش‌ های تزریق نیز، تزریق چربی و فیلر به عنوان بهترین و مؤثرترین روش‌ ها شناخته می‌ شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465