بیماری های پوستی دور چشم
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریها و مشکلات پوست / رایج ترین بیماری های پوستی دور چشم چیست؟

رایج ترین بیماری های پوستی دور چشم چیست؟

چشم ها عضو مهمی در بدن هستند و نقش زیادی نیز در زیبایی دارند؛ اما در عین حال، این بخش از بدن بیماری های مختلفی نیز دارد. بیماری های پوستی دور چشم به دلیل نزدیک بودن به چشم، اهمیت زیادی دارند. حس بینایی هشتاد درصد از حواس انسان را شامل می شود و به همین علت افراد در مقابله با بیماری های پوستی دور چشم نگرانی زیادی دارند. بسیاری از بیماری های پوستی دور چشم خطری برای بینایی ایجاد نمی کنند؛ اما توصیه می شود شرایط پوستی را با پزشک مطرح کنید و از بی خطر بودن آنها برای بینایی اطلاع یابید. انواع رایج بیماری های پوستی دور چشم را در بخش زیر معرفی کرده ایم .

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

درماتیت تماسی پلک

مواد آرایشی و پاک کننده پلک معمولاً روی پلک ها یا مژه ها استفاده می شود. این مواد می توانند در بیماران حساس به اینگونه مواد آرایشی و پاک کننده واکنش تحریک کننده یا آلرژیک ایجاد کنند. علائم درماتیت تماسی شامل تاول و قرمزی پوست است. در صورت مشکوک بودن به آلرژی، می توان تست پچ را برای تأیید آلرژی و مشخص کردن علت ایجاد مواد آرایشی یا شیمیایی انجام داد. پرهیز از مواد آرایشی باعث بهبود بیماری می شود.

قطره های چشمی، لنزهای تماسی و داروها نیز ممکن است باعث درماتیت تماسی پلک شوند. اگر این مورد از بیماری های پوستی دور چشم را دارید، باید با پزشک متخصص پوست و مو خود مشورت کنید که چند کرم تجویز می کند و در صورت لزوم شما را برای آزمایش آلرژی به یک متخصص پوست ارجاع می دهد.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یک اختلال پوستی ژنتیکی است. بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک اغلب درگیر شدن پلک را شاهد هستند. پوست ممکن است قرمز و پوسته پوسته شود و گاهی اوقات ترشح داشته باشد. خارش، معمول است. گاهی اوقات پوشش پوستی و پلک ها نیز در درماتیت آتوپیک تحت تأثیر قرار می گیرند و ممکن است زخم چشم ایجاد شود.

ترشحات آبکی وجود دارد و بیماران ممکن است چشمشان به نور حساس شده باشد. اگر خود پلک یا چشم تحت تأثیر قرار گرفته باشد، پزشک برخی از قطره ها و کرم های چشم را برای شما تجویز می کند.

خشکی پوست دور چشم

خشکی پوست در هر ناحیه ای از بدن قابل ایجاد است. در نتیجه خشکی می تواند پوست اطراف چشم که نازک و ظریف تر از سایر نقاط بدن بوده را نیز درگیر کند.آب و چربی های طبیعی تولید شده توسط بدن برای حفظ نرمی، لطافت و انعطاف پذیری پوست موردنیاز بوده، در غیر این صورت پوست دچار خشکی می شود.

بیماری های پوستی دور چشم

بلفاریت

بلفاریت، التهاب لبه های پلک است که باعث قرمز شدن و متورم شدن آنها می شود. یک بیماری شایع است که در هر سنی ممکن است ایجاد شود؛ اما در کودکان خردسال و افراد بالای 50 سال بیشتر مشاهده می شود. اکثر افراد دوره های مکرر و پس از آن دوره ها را بدون علائم تجربه می کنند. ابتلا به بیماری بلفاریت از فرد مبتلا به فرد دیگر امکان پذیر نیست. بلفاریت معمولاً جدی نیست؛ اما علائم زیادی ایجاد می کند و باعث می شود افراد نتوانند به راحتی از لنزهای تماسی استفاده کنند. بسیاری از افراد مبتلا به بلفاریت دچار خشکی چشم نیز می شوند؛ زیرا چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی کند یا خیلی زود خشک می شود. عوارض جدی مانند از دست دادن بینایی، به ویژه در صورت رعایت توصیه ها بهداشتی، نادر است.

بلفاریت معمولاً یک بیماری طولانی مدت (مزمن) است، به این معنی که به محض ایجاد می تواند باعث عودهای مکرر شود. هیچ درمان قطعی برای بلفاریت وجود ندارد؛ اما ایجاد یک برنامه روزانه برای تمیز کردن پلک می تواند به کنترل علائم کمک کند و هرگونه خشکی را می توان با قطره اشک مصنوعی درمان کرد. تمیز کردن پلک ها اغلب برای جلوگیری از عود مجدداً باید به مدت نامحدود ادامه یابد.

تریکیازیس

در افراد مبتلا به تریکیازیس مژه های ناحیه خاصی از پلک در جهت نامناسبی رشد می کنند. تریکیازیس می‌تواند در چند مژه ایجاد شود؛ اما به تدریج می تواند تعداد زیادی از مژه ها را درگیر کند. تغییر در رشد مژه می تواند چشم را تحریک کرده و علائم دیگری از جمله احساس اینکه چیزی در چشم است، قرمزی دور چشم، افزایش حساسیت به نور، ریزش اشک و خارش چشم ایجاد می کند. در صورت عدم درمان، تریکیازیس می تواند به چشم آسیب برساند، به عنوان مثال باعث خراشیدن قرنیه و قرار دادن ناحیه در معرض عفونت شود.

گل مژه

گاهی غدد چربی روی لبه پلک، دچار عفونت می شوند که این عفونت به گل مژه معروف است.گل مژه به صورت موضعی پلک را درگیر می کند و معمولاً هم خود به خود و ظرف مدت چند روز از بین می رود؛ اما این بیماری دردناک است و پلک زدن را کمی دشوار می کند.

تیرگی پوست اطراف چشم

توارث نقش مهمی در تیره شدن پوست اطراف چشم دارد. افزایش جریان خون دور چشم، خستگی ناشی از کار زیاد با رایانه، یا قالی‌بافی، نوشتن و... باعث تشدید سیاهی دور چشم می‌شود. تیرگی در بعضی از افراد فقط در پلک پایین دیده می‌شود و در بعضی‌ها تا بالای چشم‌ها هم کشیده می‌شود. نمود بیرونی آن به رنگ پوست بستگی دارد، به‌طوری که هرچه پوست روشن‌تر باشد، طبیعی است که تیر‌گی بیشتر نمایان خواهد شد.

سرنگوما (Syringoma)

از مشخصات این نمونه از بیماری های پوستی دور چشم رشد ضایعات کوچکی در پلک بالا و پایین است. چندین نفر از اعضای خانواده ممکن است ضایعات یکسانی داشته باشند که بی ضرر هستند. آنها در واقع غدد عروق توسعه یافته بزرگ شده اند. سرنگوما معمولاً در دوره بلوغ و بزرگسالی ظاهر می شود. اکثر افراد ترجیح می دهند این رشد پوست را بدون درمان باقی بگذارند. این موارد را می توان با لیزر یا برش به دلایل زیبایی از طریق جراحی برطرف کرد.

خال مادرزادی

علائم این خال ها می توانند به صورت یک رشد بزرگ، قرمز و نرم روی پلک ها ظاهر شوند. رشد با بزرگتر شدن کودک همچنان بزرگ و بزرگ می شود؛ اما هنگامی که کودک سه تا چهار سال دارد رشد به آرامی خود به خود کاهش می یابد. اگر رگ های عروقی کوچک باشند، می توان آنها را به حال خود رها کرد تا خود به خود بهبود یابند. اگر بزرگ و متجاوز به پلک باشد، ممکن است بینایی تحت تأثیر قرار گیرد و کودک باید تحت درمان قرار گیرد. گزینه های درمانی شامل داروهای خوراکی، تزریق و جراحی لیزر است.

گزانتلاسما (Xanthelasma)

از علائم این مورد از بیماری های پوستی دور چشم پلاکهای زرد متمایل به کمی برجسته در پلکهای بالا و پایین است. ظهور آنها در کلسترول خون بالا یا سطح تری گلیسیرید در حدود ۲۰٪ از افراد مبتلا به این بیماری مرتبط است. گاهی اوقات سابقه خانوادگی دخیل است. گزانتلاسما می تواند با جراحی یا با لیزر یا درمان شیمیایی بریده شود. چنین ضایعاتی ممکن است عود کند. بیماران مبتلا به کلسترول یا تری گلیسیرید بالا باید سطح چربی آنها قبل از جراحی کنترل شود.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت تجربه موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

موهای سفید به دلیل عدم وجود ملانین در فولیکول مو، در برابر هر نوع فناوری مبتنی بر نور مقاوم هستند. بسیاری از پروتکل های درمانی روی دستگاههای لیزر مو امتحان شده اند؛ اما هیچ یک از آنها درمانی مؤثر نبوده است. روش های دیگر حذف موهای زائد مانند الکترولیز نیز می تواند به شما برای کاهش دائمی موهای زائد کمک کند، هرچند نتایج دائمی این روشها به اندازه لیزر کندلا الکس نیست؛ اما الکترولیز می تواند به طور مؤثری از بازگشت موهای درمان شده جلوگیری کند. شما برای رفع موهای زائد سفید و قرمز می‌توانید به کلینیک ارکیده در شهرکرد مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اقدامات احتیاطی در مورد مصرف راکوتاناقدامات احتیاطی در مورد مصرف راکوتان

راکوتان و یا آکوتان نام تجاری داروی ایزوتروترتینوین است. این قرص نقش مؤثری در از بین بردن باکتری‌های پوست و رفع جوش و آکنه پوستی دارد.این قرص چربی پوست را کاهش می‌دهد و با کاهش فعالیت غدد چربی نقش ویژه‌ای در رفع جوش دارد. ... ادامه مطلب

مزایای تزریق پروفایلو برای پوستمزایای تزریق پروفایلو برای پوست

با افزایش سن و بروز اولین نشانه‌های پیری، افراد به فکر استفاده از روش‌هایی برای حفظ جوانی و شادابی پوست خود می‌ افتند. تزریق ژل پروفایلو یکی از جدیدترین روش‌ ها برای جوانسازی یا برجسته‌ سازی نقاط مختلف صورت است. ترکیب اصلی این ژل هیالورونیک اسید تثبیت شده است. ... ادامه مطلب

مزایای استفاده از لیزر فرکشنال در درمان جای جوشمزایای استفاده از لیزر فرکشنال در درمان جای جوش

امروزه روش‌ های مناسبی برای رفع جای جوش و زخم وجود دارند. یکی از این روش‌ ها، استفاده از لیزر CO2 فرکشنال می‌ باشد. در این روش، لایه خارجی پوست با استفاده از لیزر برداشته می‌ شود. لیزر CO2 فرکشنال یک روش غیر تهاجمی است که از لیزر جهت برداشتن لایه خارجی پوست آسیب‌دیده استفاده می کند. ... ادامه مطلب

تاثیر مزوتراپی در درمان لک پوستتاثیر مزوتراپی در درمان لک پوست

مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی جدید ضد پیری است که در این روش، پزشک از برخی ترکیبات خاص استفاده می‌کنند و آن‌ها را به درون لایه میانی پوست تزریق می‌نماید تا پوست شما سالم و زیباتر باشد اگر شما قصد دارید و روند پیر شدن پوست خود را کند نمایید باید بدانید که پوست شما به مراقبت‌های درمانی خاصی نیاز دارد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465