روش درمان قارچ پوستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریها و مشکلات پوست / انواع قارچ های پوستی و راه های درمان آن

انواع قارچ های پوستی و راه های درمان آن

قارچ پوستی که مایکوز نیز نامیده می‌شود یک بیماری پوستی است که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. قارچ یک موجود زنده کوچک مانند کپک است که در هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی بدن انسان زندگی می‌کند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌توانند باعث عفونت قارچی شوند. قارچ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در سراسر دنیا است که بثورات قرمز و خارش‌دار آن می‌تواند بسیار ناخوشایند و دیوانه کننده باشد. این بثورات می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن مانند ناخن، کشاله ران و باسن ظاهر شوند. قارچ پوستی غالباً از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر یا از حیوان به انسان منتقل شده و منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات قرمز رنگ یا تاول می‌شود.

این عفونت‌ها به صورت بثورات پوسته‌ای یا تغییر رنگ پوست ظاهر می‌شوند که اغلب با خارش پوستی همراه خواهد بود. برخی از عفونت‌های قارچی پوست، بسیار شایع هستند. اگرچه عفونت می‌تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد‌؛ اما معمولاً خطرناک نخواهند بود. در ادامه انواع قارچ پوستی و روش های درمان آن را به شما معرفی می نماییم.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

علل ابتلا به قارچ پوستی

روش درمان قارچ پوستی

انواع عفونت های قارچی پوست

عفونت درماتوفیت

این عفونت پوست، ناخن و مو را درگیر می‌کند که به طور کلی به 5 دسته تقسیم می‌شود:

قارچ پای ورزشکار

این عفونت قارچی باعث می‌شود که پوست بین انگشتان پا، خارش دار، خشک، پوسته پوسته و قرمز گردد. در برخی مواقع، موجب ایجاد تاول و ترک خوردن پوست خواهد شد. اکثر افراد، در استخرهای شنا و سونا به این نوع عفونت قارچی مبتلا می‌شوند. اگر شما پس از تماس با پوست آلوده، دستان خود را نشویید، این آلودگی می‌تواند به دستانتان منتقل شده و در چین‌های کف دست و بین انگشتان دست منتشر شود.

قارچ ناخن

در این نوع عفونت، ناخن بدشکل، ضخیم و به راحتی خرد می‌شود. این عارضه معمولاً با عفونت پای ورزشکار همراه است.

قارچ کشاله ران

علائم این عفونت با خارش و بثورات پوستی قرمز در کشاله ران و مناطق اطراف آن همراه است. این عفونت معمولاً در افرادی که زیاد عرق می‌کنند، دیده می‌شود.

قارچ بر روی بدن

این عفونت از حیوانات اهلی منتقل خواهد شد. غالباً در مناطقی از بدن مانند شکم، دست و یا پا ایجاد می‌شود. علائم این عفونت شامل تکه‌های مسطح و حلقه‌ای قرمز رنگ است که می‌تواند رشد کرده و در سطح پوست افزایش یابد. این حلقه‌ها در لبه پوسته دار و در مرکز مسطح هستند.

قارچ پوست سر

این عفونت در خردسالان شایع‌تر است. از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد و باعث ریزش مو و التهاب مناطق آسیب دیده می‌شود.

عفونت قارچی مخمر

یکی دیگر از عفونت‌های قارچی پوست به دلیل عفونت مخمر اتفاق می‌افتد. این عفونت به 3 دسته تقسیم می‌شود:

عفونت لمسی

این عفونت ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس است که بر روی پوست و دستگاه گوارش زندگی می‌کند. این عفونت کشاله ران، زیر بغل، زیر سینه و چین‌های پوستی را درگیر خواهد کرد. علائم این عفونت با درد، خارش، لکه‌های سفید- زرد همراه است.

پیتریازیس رنگارنگ

ابتلا به این عفونت باعث ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست روشن و لکه‌های روشن بر روی پوست تیره، خواهد شد. این عفونت بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده شده است.

برفک

برفک می‌تواند دهان، زبان، واژن و دیگر مناطق مرطوب و چین‌های پوست را درگیر کند. عفونت برفکی، تکه‌های سفید رنگ کوچکی هستند که یک علامت قرمز را به جا می‌گذارند. در افراد بزرگسال، برفک واژن می‌تواند باعث خارش و ترشح غلیظ و سفید رنگ شود.گاهی برفک در دهان نوزادان مشاهده خواهد شد. برفک در نوزادان مسئله جدی محسوب نمی‌شود؛ اما نوزادانی که برفک در گلویشان ایجاد شده، به سختی شیر می‌خورند.

افراد در معرض خطر ابتلا به قارچ پوستی

شما در معرض خطر ابتلا به یک قارچ پوست هستید اگر:

  1. استروئید مصرف می کنید .
  2. یک دوره از آنتی بیوتیک دارید .
  3. چاق هستید یا اضافه وزن دارید .
  4. سیستم ایمنی ضعیفی توسط Hiv / AIDS یا سرطان دارید .
  5. سابقه عفونت پوستی دارید .
  6. سطح بالای قند خون یا دیابت کنترل نشده دارید .

درمان قارچ پوستی

معمولاً انواع داروهای ضد قارچ باعث از بین رفتن سلول های قارچی یا جلوگیری از رشد و تکثیر آنها میشوند. بخشی هایی از سلول های مورد هدف توسط داروهای ضد قارچ شامل غشای سلول قارچ و دیواره سلول هستند. این دو بخش از سلول ها محافظت می کند؛ زیرا در اثر آسیب دیدن، سلول ها نشت کرده و آسیب می بینند. بدن انسان دارای این ساختارها نیست، به این ترتیب داروهای ضد قارچ این سلول ها را بدون آسیب رساندن به سلول های بدن مورد هدف قرار می دهند.

انواع داروهای ضد قارچ

داروهای ضد قارچ وابسته به عوامل دارای اشکال مختلفی هستند. داروهای خاص دارای فرم های مختلفی هستند. نوع عفونت نیز بر نحوه دریافت دارو تأثیر می گذارد.

چهار نوع داروی ضد قارچ وجود داشته که عبارتند از:

روش‌های پیشگیری از قارچ پوستی

یکی از مراکز تخصصی لیزر موهای زائد در شهرکرد، کلینیک ارکیده می‌باشد که با کادری مجرب، زیر نظر متخصص پوست، بهترین و به روز ترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می‌نماید. شما می‌توانید جهت هماهنگی و رزرو نوبت، همچنین کسب اطلاعات بیشتر از خدمات قابل ارائه در این مرکز، با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پی آر اف(PRF) چیست و چه کاربردی دارد؟پی آر اف(PRF) چیست و چه کاربردی دارد؟

پی آر اف مخفف فیبرین غنی از پلاکت است. این مرحله بُعدی در تکامل جوان سازی طبیعی پوست و مو است. این روش دارای پلاکت ، فاکتورهای رشد و سلول‌هایی است که برای کمک به جوان سازی پوست ، رشد مو و ترمیم زخم استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

کاربرد سلول های بنیادی در جوانسازی پوست چیست؟کاربرد سلول های بنیادی در جوانسازی پوست چیست؟

سلولهاي فيبروبلاست نقش مهمي در حفظ بافت پيوندی دارند و عملكرد اصلی آنها توليد پروتئين كلاژن می‌باشد. جديدترين تكنيك در جوانسازی پوست و صورت استفاده از سلولهای بنيادی پوست خود فرد به عنوان يك ماده پركننده زنده است كه توانايی تكثير و نيز توليد كلاژن را دارد كه ماده اصلی قوام ظاهر جوان پوست می‌باشد ... ادامه مطلب

اندولیفت چیست؟اندولیفت چیست؟

اندولیفت نوعی روش لیزر درمانی کم‌ تهاجمی است که با هدف لیفتینگ یا بالا بردن اجزای صورت انجام می‌ شود. در این روش برخلاف جراحی لیفت، نیازی به برش، بی‌هوشی ، بخیه و بستری شدن نیست. ... ادامه مطلب

مراحل و نحوه انجام کاشت مو به روش sutمراحل و نحوه انجام کاشت مو به روش sut

در کاشت مو به روش SUT از تکنیکی استفاده می‌شود که در دنیا به SAFER معروف است. دستگاه استفاده شده در این روش، به یک مکنده یا ساکشن مجهز است که به جراح در استخراج فولیکول‌ها کمک می‌کند. به همین جهت نام این تکنیک را استخراج فولیکولی به کمک ساکشن نهاده اند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465