لایه برداری شیمیایی پوست | کلینک ارکیده در شهرکرد
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت از پوست / لایه برداری شیمیایی پوست چگونه است؟

لایه برداری شیمیایی پوست چگونه است؟

پاک‌سازی و لایه برداری شیمیایی پوست یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های زیبایی در جهان است و افراد از آن برای کمک به داشتن پوستی صاف‌تر و زیباتر استفاده می‌کردند. امروزه لایه‌برداری‌های شیمیایی پوست به دلیل جوابگویی سریع و سرپایی بودن انجام روش، از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. در کلینیک ارکیده شهرکرد از لایه‌برداری و پیلینگ شیمیایی پوست برای جوان و شاداب کردن پوست‌های چین‌وچروک دار، لکه‌دار و آفتاب‌ سوخته استفاده می‌کنند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد لایه برداری شیمیایی

پیلینگ شیمیایی می‌تواند ظاهر مشکلات پوستی زیر را بهبود بخشد:

لایه برداری

انواع لایه بردارهای شیمیایی

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

این اسیدها شامل گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند که معمولاً از میوه‌های قندی استخراج می‌شوند. معروف‌ترین AHA ها عبارت‌اند از:

  1. گلیکولیک اسید که از نیشکر استخراج می‌شود.
  2. لاکتیک اسید که در شیر و برخی سبزیجات وجود دارد.
  3. سیتریک اسید که در مرکبات یافت می‌شود.
  4. تارتاریک اسید که در انگورها وجود دارد.
  5. مالیک اسید که از سیب استخراج می‌شود.

این اسیدها کمک می‌کنند که لایه‌ای از روی پوست صورت برداشته شود تا سلول‌های جدید و یکدست‌تر از نظر رنگ جای سلول‌های قدیمی را بگیرند. نسبت به سایر اسیدهای استفاده شده برای لایه برداری پوست، AHA ها عملکرد سطحی‌تری دارند .

بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)

این اسیدها محلول در چربی هستند می‌توانند تا عمق فولیکول‌های مو نفوذ کنند و چربی اضافی و سلول‌های مرده را از درون منافذ پوستی خارج سازند. بتا هیدروکسی اسیدها بیشتر برای درمان آکنه و آسیب‌های پرتوهای مضر آفتاب استفاده می‌شوند. معروف‌ترین BHA، سالیسیلیک اسید است که عمدتاً در درمان آکنه استفاده می‌شود؛ ولی برای بهبود قرمزی و التهاب کلی پوست هم مفید است.

رتینوئیک اسید

رتینوئیک اسید نوعی رتینوئید است و از مشتقات ویتامین A محسوب می‌شود. این لایه بردارها معمولاً در کلینیک‌ها استفاده می‌شوند و کمتر در تولید محصولات لایه بردار خانگی کاربرد دارند. رتینوئیک اسید نسبت به BHA لایه برداری عمقی‌تری انجام می‌دهد و برای رفع جای زخم یا اسکار، لکه‌ها و خطوط پوستی مؤثر است.

فنول

این ماده شیمیایی قوی برای لایه برداری عمیق پوست کاربرد دارد.

انواع روش لایه برداری شیمیایی پوست

سه نوع لایه برداری شیمیایی با توجه به میزان عمق لایه برداری پوست که انتخاب صحیح نوع و میزان آن وابسته به مشکل مورد نظر متفاوت است، عبارتند از:

لایه برداری سطحی

این روش برای تأثیرگذاری بر لایه بالایی پوست یا اپیدرم استفاده می کنند. با توجه به اینکه لایه برداری سطحی به لایه های عمیق پوست نفوذ نمی کند، با احتمال کمتر بروز عوارض و بهبود سریع تر پوست همراه است. لایه برداری سطحی به 1 تا 7 روز زمان برای بهبودی نیاز دارد. همچنین استفاده از ضد آفتاب در این زمان بسیار ضروری است. با توجه به اینکه این روش ملایم ترین نوع لایه برداری است برای مشاهده نتایج به 5 جلسه درمان نیاز دارد. می توان هر 2 تا 5 هفته یک مرتبه لایه برداری سطحی را انجام داد.

لایه برداری با عمق متوسط

استفاده از این روش برای موارد زیر توصیه می شود:

لایه برداری با عمق متوسط به 7 تا 14 روز زمان برای بهبودی نیاز دارد. این روش با تورمی همراه است که تا 48 ساعت بدتر نیز شده و ممکن است باعث ایجاد تاول شود. در این وضعیت، پزشک روش هایی برای بهبود پوست ارائه می کند. همچنین تا زمان بهبودی باید از قرارگیری در معرض آفتاب خودداری کرد.

لایه برداری عمیق

معمولاً متخصصان از این روش استفاده نمی کنند. در واقع برای اثربخشی روی لایه های عمیق پوست اغلب لیزر درمانی مؤثرتر از لایه برداری عمیق است، با این وجود این روش برای موارد زیر کاربرد دارد:

در این روش برای استحکام لایه های عمیق پوست، به 14 تا 21 روز زمان برای بهبودی نیاز است.

مراحل انجام لایه برداری شیمیایی پوست

پیلینگ شیمیایی معمولاً در مطب پزشک قابل انجام است. پیلینگ‌های عمیق‌تر نیاز بی‌حسی نیز دارند؛ اما انواع سطحی، نیازی به آن نیست. دفعات درمان بر حسب شرایط هر فرد متفاوت است و نتیجه نهایی اغلب چند ماه بعد از درمان ظاهر می‌شوند. ماده شیمیایی روی محل مورد نظر که معمولاً تمام صورت است، مالیده می‌شود. با این کار ترکیبات شیمیایی، لایه برداری را شروع می‌کنند. اول لایه خارجی پوست که معمولاً شامل پوست مرده است برداشته می‌شود. سپس ترکیبات شیمیایی شروع به تحریک ساخته شدن سلول‌های جدید پوست می‌کنند.

اقدامات قبل از لایه برداری شیمیایی پوست

همانند روند روتین پوستی ابتدا پوست صورتتان را پاک کنید تا بقایای مواد آرایشی، انواع کرم‌ها و چربی، سلول‌های مرده و باکتری‌ها کاملاً از روی پوست پاکیزه شود. بسته به نوع پوستی که دارید از محصولات مخصوص نوع پوست خودتان استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و پوستتان به خوبی پاک شود. سپس با استفاده از انواع تونیک و تونر آلودگی‌های عمیق‌تر را از پوست بیرون بکشید تا پوست صورتتان آماده برای لایه‌برداری شود.

مراقبت بعد از لایه برداری شیمیایی پوست

به منظور تسریع بهبودی و کاهش ریسک عوارض لازم است راهنمایی‌های پزشک معالج به دقت رعایت شود و تا دو هفته از آرایش و قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری شود. در صورت لزوم برای خروج از منزل باید از ضد آفتاب با spf15 یا بالاتر استفاده شود.

موارد منع لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی پوست برای همه افراد مناسب نیست. در صورت وجود برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها لایه برداری پوست باید با احتیاط انجام شود:

هزینه لایه برداری شیمیایی پوست

هزینه لایه برداری شیمیایی برای هر شخص با توجه به لایه برداری سطحی و لایه برداری عمقی متفاوت است و نمیتوان به شکل قاطع بیان کرد که هزینه برای هر شخص چقدر می باشد.

عوارض لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی پوست می تواند عوارض جانبی متفاوتی را در پی داشته باشد. از جمله عوارض لایه برداری پوست عبارت است از:

مزوتراپی یکی از روشهای موثر جوانسازی پوست است که در کلینیک ارکیده شهرکرد انجام می‌پذیرد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اگزمای سرشتی چیست؟اگزمای سرشتی چیست؟

اگزمای پوستی برای توصیف تمام حالت‌های قرمزی، خشکی، تاول، پوسته‌پوسته شدن، خارش، تغییر رنگ و ضخیم شدن پوست به کار می‌رود. اگزما انواع مختلفی دارد که نوع شایع آن اگزمای سرشتی است که به آن درماتیت آتوپیک نیز می‌گویند. ... ادامه مطلب

PRP (پی آر پی) مو چیست؟PRP (پی آر پی) مو چیست؟

تزریق پی آر پی یکی از روش‌های درمانی کم‌تهاجمی است که امروزه استفاده‌های زیادی در سرتا سر دنیا دارد.این روش درمانی که در ایران با نام پلاکت درمانی نیز شناخته می‌شود، برای درمان ریزش مو، بهبود رشد موها بعد از کاشت مو، آسیب دیدگی‌های ورزشی و بیماری‌های التهابی کاربرد دارد ... ادامه مطلب

مزایای تمدید تزریق چربی چیست؟مزایای تمدید تزریق چربی چیست؟

شارژ تزریق چربی از اقداماتی به حساب می‌آید که برای حفظ حجم بخش‌های تزریق‌شده انجام می‌گیرد. مرحله دوم تزریق چربی از اهمیت بالایی برخوردار است و ماندگاری تزریق چربی را افزایش می‌دهد. ... ادامه مطلب

روشهای لاغری سریع کدامند؟روشهای لاغری سریع کدامند؟

هر روش و هر دستگاه، با استفاده از انواع روش‌های کاهش چربی، کارکردی متفاوت دارد. به عنوان مثال، روش‌های لیزر در لاغری موضعی شکم، ممکن است به سلول‌های بدن شما کمک کند تا چربی اضافی را بدون آسیب رساندن، کاهش داده و در جوانسازی، سفت کردن پوست و تولید کلاژن جدید مؤثر باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465