کلاژن پوست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت از پوست / کلاژن چیست و چگونه به کلاژن سازی پوست خود کمک کنیم؟

کلاژن چیست و چگونه به کلاژن سازی پوست خود کمک کنیم؟

کلاژن که از واژه‌ی یونانی به معنای چسب گرفته شده یک پروتئین سخت، نامحلول و فیبری است که از فراوان ترین پروتئین های بدن است و حدود یک سوم از کل پروتئین های آن را تشکیل می دهد.کلاژن یکی از مهم ترین اجزای ساختمانی پوست، استخوان و دندان، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها است. در واقع کلاژن مانند چسبی است که بافت های مختلف بدن را در کنار هم نگه می دارد. یکی از ویژگی خاص این پروتئین خاصیت بازجذبی است. به این معنی که به اجزای کوچک تر تبدیل شده، تغییر شکل می دهد و دوباره جذب بدن می شود. این ویژگی خاص باعث شده که این پروتئین مناسب استفاده در طیف متنوعی از درمان های پزشکی باشد.

همه ی انواع کلاژن ابتدا به شکل پروکلاژن ساخته می شوند. به این ترتیب که دو آمینو اسید پرولین و گلایسین به کمک ویتامین C با یکدیگر ترکیب می شوند و پروکلاژن را می سازند، بنابراین بدن به طور طبیعی کلاژن را تولید می کند و ما می توانیم با دریافت مقدار مناسبی از مواد مغذی، به بدن در ساخت این پروتئین مهم کمک کنیم. این پروتئین در درم یا لایه میانی پوست به تشکیل یک شبکه فیبری از سلول ها به نام فیبروبلاست کمک می کند که سلول های جدید روی آن رشد می کنند. این عمل باعث جوانسازی پوست می شود. کلاژن همچنین در تعویض و ترمیم سلول های مرده پوست نیز نقش دارد. حداقل شانزده نوع پروتئین کلاژن در بدن وجود دارد که از بین آنها سه تا پنج نوع از اهمیت بالایی برخوردارند. به طور مثال کلاژن نوع یک در لایه های پوست وجود دارد که باعث تقویت آنها می شود. علاوه بر این کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد و با حفظ آب بافت پوستی مانع از خشکی و چین و چروک می شود.

عوامل محیطی بسیاری مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آلودگی می توانند کلاژن را تجزیه کنند. این امر باعث می شود پوست شما افتاده و دچار چین و چروک شود. سن نیز عامل مهمی است. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می یابد، بنابراین پوست نیز نازک تر به نظر می رسد و از حمایت ساختاری کمتری برخوردار خواهد بود. به همین دلیل است که افراد با افزایش سن متوجه سستی یا افتادگی پوست خود می شوند. با کلاژن سازی پوست به‌وسیله برخی روش های کلینیکی یا تغذیه می توان میزان تولید کلاژن را تحریک کرده و از چروک شدن و افتادگی زودرس پوست خود جلوگیری کرد.

همه روشهای جوانسازی پوست به نوعی با تحریک پوست به ساخت کلاژن بیشتر و کلاژن سازی همراه اند . شما با استفاده از متدهای متعددی می‌توانید پوست نواحی مختلف صورت و بدن از جمله گردن، فک و غبغب را جوانسازی نمایید. جوانسازی پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد توسط متخصص پوست انجام می‌شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای کلاژن

کلاژن نه تنها به جوان نگاه داشتن پوست کمک می‌کند، نقش‌های مختلفی نیز برای بدن ایفا می‌کند. در ادامه برخی از کاربردهای کلاژن را معرفی می‌نماییم:

کلاژن چیست

علت از بین رفتن کلاژن پوست

اشعه فرابنفش

تحقیقات، ارتباط بین آسیب اشعه فرابنفش و کم شدن کلاژن پوست را اثبات کرده اند. در یک تحقیق محققان کلاژن را در مقابل اشعه فرابنفش قرار داده و دریافتند که کلاژن از نظر ساختاری به شدت کاهش یافت. پرتو های اشعه فرابنفش به روش های مختلف می توانند به کلاژن آسیب برسانند. آسیب به ماده ژنتیکی سلول و تولید رادیکال های آزاد آسیب رسان به کلاژن از جمله این روش ها هستند.

سن

تولید کلاژن در بدن اغلب افراد در انتهای سال های جوانی یا حتی اوایل بیست و چند سالگی شروع به کاهش کرده و هر ساله ۱ درصد کمتر می شود. با این حال، سن دقیق شروع این فرایند در هر نفر با دیگری متفاوت است. این فرایند متأسفانه غیر قابل اجتناب و خارج از کنترل است. بدن همواره تعادلی بین تولید و از دست دادن کلاژن ایجاد می کند. در هنگام جوانی، بدن کلاژن بیشتری نسبت به مقادیر از دست رفته تولید می کند. همگام با افزایش سن و کاهش باز تولید بافتی این تعادل معکوس می شود.

سیگار

اغلب افراد این موضوع را شنیده اند که مصرف سیگار برای سلامتی مناسب نبوده و سبب پیری زود رس می شود. علت عمده این موضوع، تأثیرگذاری مستقیم آن بر کم شدن کلاژن پوست است. در واقع، مصرف سیگار عامل اصلی تخریب کلاژن است. مصرف سیگار اکسیژن رونده به بافت ها را کاهش داده و در نتیجه آن، بافت از باز تولید ایستاده، آسیب دیده و می میرد. این وضعیت، سبب بروز پیری زودرس می شود.

رژیم های تغذیه ای التهاب زا

التهاب یکی از دشمن های اصلی هر نوع بافت بوده که بافت های همبند حاوی کلاژن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رژیم های تغذیه ای التهابی که اغلب شامل مقادیر زیاد شکر (قند)، کربوهیدرات های ساده و گوشت های فرآوری شده هستند سیستم ایمنی بدن را فعال و در سرتاسر بدن التهاب ایجاد می کنند. التهاب می تواند در التیام زخم از جمله التیام آسیب های محیطی سلول های پوست اختلال ایجاد کند. از تمامی این موارد قند می تواند برای کلاژن مفید باشد. مقادیر زیاد قند می تواند به سفتی و تکه تکه شدن کلاژن، ضعیف شدن بنیان پوست و تسریع پیری زودرس پوست منجر شود.

استرس

تحقیقات نشان داده اند که استرس می تواند محرک بروز التهاب بوده و توانایی تولید طبیعی کلاژن را کاهش دهد. استرس همچنین مقادیر هورمون هایی همچون کورتیزول را افزایش داده که تحقیقات کاهش تولید کلاژن در اثر آن را به اثبات رسانده اند. از آنجایی که منابع بدن برای مقابله با استرس و التهاب ناشی از آن صرف می شوند، در وضعیت های پر استرس تولید کلاژن کاهش می یابد.

ژنتیک عاملی مهم در کم شدن کلاژن پوست

ژنتیک یک عامل مهم در تعیین مقدار تولید و تجزیه کلاژن در بدن است، بنابراین در صورتی که والدین یا والدین آنها تا مدت های طولانی پوستی با ظاهر عالی داشته اند، احتمال تکرار این وضعیت برای فرزندان نیز زیاد است. با این که افراد کنترلی بر ژن های خود ندارند؛ اما می توانند بر عوامل قابل کنترلی همچون رژیم غذایی، مدیریت استرس و محافظت از اشعه فرابنفش تمرکز کنند.

قهوه

مطالعات نشان داده است که تنها دو یا سه فنجان قهوه در روز برای تحریک تولید کورتیزول لازم است. کورتیزول به عنوان «هورمون استرس» شناخته می شود که با نازک شدن پوست، روند پیری را تسریع می کند.

رنگ آمیزی مصنوعی

افزودن رنگ مصنوعی به غذا چیز سالمی نیست و می تواند التهاب اساسی در بدن ایجاد کند. این التهاب می تواند به ذخایر کلاژن پوست آسیب برساند که به صورت پیری زودرس ظاهر می شود.

نوشیدن الکل

مصرف الکل باعث کم آبی بدن می شود و وقتی کلاژن به میزان کافی هیدراته نشود، الیاف شروع به ترک خوردن و چسبیدن به یکدیگر می کنند و منجر به خشکی پوست و پوسته پوسته شدن و ایجاد چین و چروک در سطح پوست می شود.

مصرف قند

شیرین کننده های تصفیه شده با سرعت بخشیدن به تخریب پروتئین های اصلی پوست، شما را پیر می کنند.

خواب ناکافی

خواب برای سلامتی و نشاط کلی بسیار مهم است. خواب کافی در شب باعث می شود بدن بتواند کلاژن آسیب دیده را ترمیم کند، این امر از ایجاد چروک جلوگیری می کند.

منابع غذایی حاوی کلاژن

به عبارت ساده، برای کلاژن سازی پوست باید کلاژن بخوریم. غذاهای حاوی کلاژن، بلوک های ساختاری دقیقی را که برای ساختن کلاژن بیشتر لازم است، در اختیار ما قرار می دهد، در نتیجه باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می شود. کلاژن در مفاصل، استخوان و پوست حیوانات و ماهی ها یافت می شود. رژیم های گیاهی هیچ کلاژنی را فراهم نمی کنند.

کلاژن یک ماده پروتئینی سخت است که در حالت خام، قابل هضم نیست. همه علاقه ای به جوشاندن استخوان ها یا سر ماهی ندارند، بنابراین یک مکمل کلاژن هیدرولیز شده جایگزین مناسب دیگری است. کلاژن هیدرولیزه شده به راحتی هضم و جذب بدن می شوند و آماده هستند تا برای کلاژن سازی پوست استفاده شوند. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد این پپتیدهای کلاژن می توانند سلول های تولید کننده کلاژن را برای تولید کلاژن بیشتر تحریک کنند.

به همان اندازه که خوردن غذاهای حاوی کلاژن حائز اهمیت است، ما همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان های لازم برای سلامت پوست و ساخت کلاژن استفاده می کنیم. ویتامین سی و روی برای تولید کلاژن و ترمیم پوست و همچنین محافظت از آنتی اکسیدان در برابر آسیب های محیطی و داخلی پوست و سایر بافت های حاوی کلاژن از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

روشهای کلینیکی افزایش کلاژن پوست

درمان های کلینیکی که امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده اند، راه های ایمن و سریعی برای جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست در اثر کاهش کلاژن هستند. در ادامه به برخی از این درمان های رایج می پردازیم:

به عبارت ساده، تزریق کلاژن یعنی وارد کردن ماده ی جایگزین کلاژن طبیعی به لایه ی زیرین پوست که در پی آن پوست درست مانند زمانی که غنی از کلاژن است صاف و انعطاف پذیر می شود و بافتی محکم و سفت خواهد داشت. اثرگذاری سریع و بهبود بافت پوست از مزایای این روش است. البته بسته به نوع پوست یا عمق چروک ها تعداد دفعات تزریق متفاوت است.

یکی از درمان های کلینیکی تولید کلاژن، ال ای دی تراپی است. استفاده از رنگ ها و امواج مختلف نور برای نفوذ به لایه های متفاوت پوست و تحریک تولید کلاژن است. برای مثال نور قرمز به لایه ای از پوست نفوذ میکند که سلول های فیبروبلاست در آن وجود دارد. این سلول ها مسئول تولید کلاژن و الاستین، پروتئین های جوان کننده ی پوست هستند. نور قرمز با نفوذ به این ناحیه هم تولید کلاژن را تحریک می کند و هم التهابات پوستی را کاهش می دهد.

این روش راهکاری همه جانبه است که برای درمان بسیاری از اختلالات پوستی از جمله تیرگی ها و لک های پوستی، منافذ باز، آکنه و زخم، اثرات کشیدگی، آفتاب سوختگی، اصلاح تناژ پوست و همینطور از بین بردن چین و چروک استفاده می شود و به طور کلی بر جوانسازی پوست اثر دارد.

در این روش از دستگاهی مخصوص با سطح ساینده استفاده می شود تا سطح رویی پوست را به آرامی لایه‌برداری کند و به آن ظاهری جوان تر و شاداب تر بدهد. در تکنیکی دیگر از همین روش ذرات آلومینیوم اکسید یا سدیم بی کربنات روی سطح پوست اسپری می شوند و ذرات مرده و برآمده از پوست توسط ساکشن از روی آن برداشته می شوند. از مزایای این روش این است که اثرات آن بر روی پوست حتی در اولین جلسه ی درمان هم قابل مشاهده است.

جدیدترین روش میکرودرم ابریژن، تکنیک هیدرودرم است. در این روش همزمان محصولات خاص مراقبت از پوست به آن تزریق شده و لایه برداری نیز انجام می گیرد. این عمل تولید کلاژن را تحریک می کند و جریان خون را در ناحیه ی مورد نظر به حداکثر می رساند.

اگر ساکن شهر کرد هستید؛ می‌توانید برای کلیه اقدامات پوست، زیبایی، لیزر و لاغری به کلینیک ارکیده مراجعه نمایید و از امکانات و خدمات این مرکز بهره مند شوید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای لاغری سریع کدامند؟روشهای لاغری سریع کدامند؟

هر روش و هر دستگاه، با استفاده از انواع روش‌های کاهش چربی، کارکردی متفاوت دارد. به عنوان مثال، روش‌های لیزر در لاغری موضعی شکم، ممکن است به سلول‌های بدن شما کمک کند تا چربی اضافی را بدون آسیب رساندن، کاهش داده و در جوانسازی، سفت کردن پوست و تولید کلاژن جدید مؤثر باشد. ... ادامه مطلب

با سلول درمانی پوستی جوان داشته باشیدبا سلول درمانی پوستی جوان داشته باشید

جوانسازی از طریق سلول بنیادی حداقل تهاجم و خطر را دارد و روشی ایمن محسوب می‌شود و ریسک اندکی دارد؛ اما بایستی فرد از مدت زمان بهبود و خطرات احتمالی آگاه باشد. ... ادامه مطلب

تزریق چربی زیر چشم بهتر است یا فیلر؟تزریق چربی زیر چشم بهتر است یا فیلر؟

با پیشرفت علم روشهای مختلفی برای رفع چین و چروک و بازگرداندن زیبایی به پوست ایجاد شده است که رایج‌ ترین آنها تکنیک‌ های تزریق است. در بین روش‌ های تزریق نیز، تزریق چربی و فیلر به عنوان بهترین و مؤثرترین روش‌ ها شناخته می‌ شوند. ... ادامه مطلب

هایفو برای جوانسازی و ترمیم پوستهایفو برای جوانسازی و ترمیم پوست

هایفو به واقع نوین‌ ترین سیستم جوانسازی با روشی مدرن برای افزایش محسوس اثرات درمان‌ های جوانسازی پوست (مانند تحریک تولید کلاژن، بازسازی لایه‌ های پوست) است که بدون نیاز به تزریق، برش و یا لیزر و همچنین بدون هیچ نیازی به دوره نقاهت اعمال اثر می‌ کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465