درمان قطعی لوپوس

انواع بیماری لوپوس

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) که معمولاً به آن لوپوس گفته می‌شود، یک بیماری خود ایمنی مزمن است که می‌تواند باعث تورم (التهاب) و درد در سراسر بدن شود. هنگامی که شما به بیماری خود ایمنی مبتلا هستید، سیستم ایمنی بدن با خود مبارزه می‌کند. ظاهراً سیستم ایمنی بدن با تهدیدات احتمالی برای بدن (به عنوان مثال عفونت‌ها) مبارزه می‌کند؛ اما در این مورد، بدن به دنبال مبارزه با بافت سالم است.

در صورت ابتلا به بیماری لوپوس، ممکن است دچار درد مفاصل، حساسیت و بثورات پوستی و مشکلات مربوط به اندام‌های داخلی (مغز، ریه‌ها، کلیه‌ها و قلب) شوید. بسیاری از علائم شما ممکن است به صورت موج بیایند و از بین بروند که اغلب به آن شعله ور شدن می‌گویند. گاهی اوقات علائم لوپوس ممکن است خفیف یا قابل توجه نباشند (به این معنی که در حال بهبودی هستند). در موارد دیگر، ممکن است علائم شدید این بیماری را تجربه کنید که زندگی روزمره شما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. انواع بیماری لوپوس نیز از جمله این موارد هستند که متخصص پوست با درمان یا کنترل این بیماریها می‌تواند از عوارض وخیم آنها جلوگیری نماید. دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست در کلینیک ارکیده شهرکرد، یکی از پزشکان مجربی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

علت بیماری لوپوس

همچنین ممکن است فرد هیچ یک از علل احتمالی شناخته شده لوپوس را که در اینجا ذکر شده است تجربه نکرده باشد و هنوز این بیماری را داشته باشد.

انواع بیماری لوپوس

علائم لوپوس

انواع مختلف لوپوس

چندین نوع مختلف لوپوس وجود دارد. لوپوس اریتماتوز سیستمیک شایع ترین آنها است. انواع دیگر لوپوس عبارتند از:

  1. لوپوس اریتماتوز پوستی: این نوع لوپوس پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به لوپوس اریتماتوز پوستی ممکن است مشکلات پوستی مانند حساسیت به نور خورشید و بثورات پوستی را تجربه کنند. ریزش مو نیز می‌تواند یکی از علائم این بیماری باشد.
  2. لوپوس ناشی از دارو: این موارد لوپوس ناشی از داروهای خاصی است. افراد مبتلا به لوپوس ناشی از دارو ممکن است علائم مشابه لوپوس اریتماتوز سیستمیک را داشته باشند، اما معمولاً موقتی است. اغلب این نوع لوپوس پس از قطع دارویی که باعث ایجاد آن می‌شود، از بین می‌رود.
  3. لوپوس نوزادان: یک نوع نادر از لوپوس، لوپوس نوزادی است. این یک بیماری است که در نوزادان در هنگام تولد یافت می‌شود. کودکانی که با لوپوس نوزادی متولد می‌شوند دارای آنتی بادی‌هایی هستند که از مادرشان به آنها منتقل شده است (مادر ممکن است در زمان بارداری مبتلا به لوپوس بوده است یا ممکن است بعداً در زندگی دچار این بیماری شوند). هر نوزادی که از مادر مبتلا به لوپوس متولد می‌شود به این بیماری مبتلا نخواهد شد.

تشخیص لوپوس

تشخیص لوپوس اریتماتوزیس کمی دشوار به نظر می‌رسد، آن هم به این دلیل که علائم از فردی به فرد دیگر متغیر است. علائم و نشانه‌های بیماری به مرور زمان تغییر می‌کند و می‌تواند مشابه با علائم دیگر بیماری‌ها باشد. تست واحدی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد و ترکیبی از آزمایش خون و ادرار، بررسی علائم و یافته‌های بالینی می‌تواند در تشخیص قطعی بیماری مؤثر باشد.

تست‌های آزمایشگاهی:

تست‌های تصویربرداری:

در صورتی که پزشک احتمال درگیری ریه‌ها و قلب را بدهد، تست‌های تصویربرداری زیر انجام خواهد شد.

درمان قطعی لوپوس

در واقع هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. هدف از درمان، تسکین علائم و محافظت از اندام‌ها با کاهش التهاب در بدن است. درمان دقیق، به صورت فردی صورت می‌گیرد. بسیاری از افراد دارای علائم خفیف، ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشند یا فقط دوره‌های متناوب داروهای ضد التهاب برایشان کافی باشد. کسانی که علائم جدی‌تری دارند نظیر، آسیب ارگان‌های داخلی بدن، ممکن است به همراه داروهای دیگری که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند، به میزان بالایی از داروهای کورتیکواستروئیدها نیاز داشته باشند. داروهایی که برای درمان لوپوس استفاده می‌شود برای کاهش التهاب است. این داروها در دسته‌بندی‌های زیر است:

داروهای کورتونی ضد التهاب

این داروها به ‌منظورکاهش التهاب با دستور پزشک تجویز می‌شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند:

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن

این داروها باعث کم شدن واکنش سیستم ایمنی بدن می‌شود، پس ممکن است حتی در مقابل عوامل بیماری‌زا هم واکنشی نشان ندهد و فرد به عفونت، آسیب‌های کبدی و سرطان مبتلا شود. چند نمونه از این داروها:

داروهای بیولوژیک

این داروها به‌صورت تزریق وریدی استفاده می‌شود.

خطر بیماری لوپوس

عوارض مختلفی وجود دارد که مربوط به لوپوس است که ناشی از التهاب بیماری هستند. عوارض احتمالی لوپوس می‌تواند شامل مشکلات زیر باشد:

  1. کلیه‌ها: التهاب ناشی از لوپوس می‌تواند باعث آسیب به کلیه و حتی نارسایی شود.
  2. خون یا رگ‌های خونی: رگ‌های خونی به دلیل لوپوس ممکن است ملتهب شوند که به آن واسکولیت گفته می‌شود. علاوه بر این لوپوس می‌تواند منجر به مشکلات خونریزی یا لخته شدن خون شود.
  3. قلب: لوپوس همچنین می‌تواند منجر به التهاب قلب و بافت‌های اطراف شود. همچنین فرد را در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می‌دهد.
  4. ریه‌ها: التهاب ریه‌ها به دلیل لوپوس می‌تواند منجر به تنفس دردناک شود.
  5. سیستم عصبی: هنگامی که لوپوس روی مغز تأثیر بگذارد، احتمال بروز دوره‌هایی از سرگیجه، سردرد یا حتی تشنج وجود دارد.
  6. افراد مبتلا به لوپوس نیز مستعد ابتلا به عفونت هستند. دلیل این امر در حقیقت این واقعیت است که بسیاری از داروهایی که برای درمان لوپوس استفاده می‌شود سیستم ایمنی بدن را تضعیف یا سرکوب می‌کند.

کانتورینگ صورت یکی از متدهای به روز زیبا سازی چهره می‌باشد که با استفاده از روشهایی مانند تزریق چربی، تزریق ژل استفاده از نخ های لیفت و ... قابل انجام است. شما می‌توانید برای کانتورینگ صورت در شهرکرد به کلینیک تخصصی ارکیده مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟

افزایش سن باعث کاهش هیالورونیک اسید در بدن و پوست می شود که در نتیجه ی آن پوست شادابی خود را از دست می دهد. یکی از روش های افزایش شاداب پوست و جبران کاهش هیالورونیک اسید تزریق مزوژل است ... ادامه مطلب

بهترین روشهای جوانسازی پوست صورت کدامند؟بهترین روشهای جوانسازی پوست صورت کدامند؟

جوانسازی پوست یکی از انواع درمان‌ های زیبایی برای بازگرداندن شادابی و جوانی به پوست صورت است. پزشکان، جوانسازی پوست صورت را با روش‌ های مختلف جراحی و بدون جراحی انجام می‌ دهند. ... ادامه مطلب

آیا کلوئید یا گوشت اضافه درمان میشود؟آیا کلوئید یا گوشت اضافه درمان میشود؟

کلوئید، حالت توده برجسته و ضخیم بوده و شکل برآمده دارد و بزرگ‌تر از زخم اصلی است. کلوئید در رنگ‌های صورتی، قرمز، رنگ خود پوست یا تیره‌تر از پوست اطراف ظاهر می‌شود.کلوئیدها ممکن است به دنبال آسیب‌دیدگی‌های خفیف مثل آکنه یا پیرسینگ روی پوست ایجاد ‌شوند ... ادامه مطلب

بوتاکس میگرن چیست؟بوتاکس میگرن چیست؟

میگرن جز سردردهای مزمن و مکرر است که عموماً یک طرف سر را دربر میگیرد، البته نوعی از آن وجود دارد که دو طرف سر را در برمیگیرد. میگرن سردردی شدید و اذیت کننده است و بر اثر تغییرات فیزیولوژی در مغز ایجاد می شود.یکی از راه های درمانی برای میگرن تزریق بوتاکس می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465