علائم و درمان شپش سر

شپش سر و راه های درمان آن

شپش سر (پدیکولوز کاپیتس) یک عفونت شایع و بسیار مسری است که در سرتاسر جهان و همه نژادها از هزاران سال قبل دیده می شود. شپش، حشرات بسیار کوچک بدون بال و شش پا است. شپش ها از طریق تماس نزدیک به سر و از طریق به اشتراک گذاشتن وسایل آلوده منتقل میشوند. شپش، تخمهای خود را به پایه مو نزدیک پوست سر می چسباند و شپش ها 7-10 روز بعد از تخم خارج می شوند. تخم شپش یا نیت کمتر از یک میلی متر است و به صورت توده شفاف شبیه قطره اشک به ساقه مو محکم می چسبد. شپش بالغ نمی تواند بیش از 2 روز در خارج سر انسان زنده بماند و برای زندگی وابسته به گرما و خون پوست سر است. این موجودات ریز حتی در بهداشتی‌ترین شرایط هم می‌توانند بر روی پوست سر پیدا شوند و لزوماً در نتیجه عدم رعایت بهداشت متولد نخواهند شد. درمان شپش سر را می‌توان از طریق داروهای مختلف انجام داد که در ادامه معرفی میگردد.

بیماری ها و مشکلات پوستی از جمله مواردی هستند که برای تشخیص و درمان آنها حتما نیاز به مراجعه نزد متخصص پوست وجود دارد. کلینیک ارکیده شهرکرد ، یکی از مراکز مجهزی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی می‌تواند به شما مراجعین محترم خدمت رسانی نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

علل ابتلا به شپش سر

به شپش سر از دو طریق صورت میگیرد:

انتقال شپش به روش مستقیم

انتقال شپش به روش غیرمستقیم

انتقال غیرمستقیم شپش، روشی غیرمعمول است و می‌تواند از طریق لباس‌هایی که در کنار هم به چوب ‌رختی آویزان شده‌اند، انجام شود. به‌عنوان‌مثال، کلاه یا روسری هایی که به یک قلاب آویزان شده یا در یک کمد مشترک نگهداری می‌شوند.

شپش سر

علائم ابتلا به شپش سر

  1. خارش
  2. مشاهده حشره در کف سر
  3. وجود تخم شپش چسبیده به ریشه موها شبیه به شوره سر
  4. زخم و خراشیدگی
  5. برآمدگی هایی مانند جوش

درمان شپش سر

پزشک شما احتمالاً داروی بدون نسخه (OTC) را توصیه می کند که باعث از بین بردن شپش و بعضی از لاروها می شود. این داروها ممکن است تخم های تخم گذار اخیر را از بین نبرند، بنابراین برای از بین بردن لارو ها بعد از بیرون آمدن آنها، قبل از تبدیل شدن به شپش بزرگسال، یک معالجه مناسب با زمان مناسب معمولاً لازم است.

محصولات بدون نسخه (OTC)

داروهای OTC یک ترکیب شیمیایی استخراج شده از گل داودی است که برای شپش سمی است. قبل از استفاده از یکی از این روش های درمانی، موهای کودک خود را با شامپو و بدون نرم کننده بشویید. شستشوی مو با سرکه سفید قبل از شستشو ممکن است به جدا شدن آنها از مو کمک کند. دستورالعمل های موجود در بسته را برای مدت زمان باقی ماندن دارو در مو دنبال کنید و موها را با آب گرم بشویید.

داروهای OTC شامل موارد زیر است:

پرمترین (Nix). پرمترین نسخه مصنوعی پرترین است. پرمترین باعث از بین رفتن لاروها نمی شود و لازم است که درمان ۹ تا ۱۰ روز پس از اولین استفاده تکرار شود. عوارض جانبی ممکن است قرمزی و خارش پوست سر باشد.

پرترین با مواد افزودنی (Rid). در این داروی OTC، پرترین با ماده شیمیایی دیگری ترکیب می شود که اثربخشی آن را افزایش می دهد. این محصول فقط شپش ها را از بین می برد و لازم است ۹ تا ۱۰ روز پس از اولین درمان دوباره استفاده شود. عوارض جانبی ممکن است شامل خارش و قرمزی پوست سر باشد. اگر به گل داوودی یا گل محمدی حساسیت دارد، نباید از پرترین استفاده شود.

داروهای تجویز شده

در بعضی از مناطق جغرافیایی، شپش نسبت به داروهای OTC مقاومت نشان داده است. همچنین، ممکن است درمان OTC به دلیل استفاده نادرست از جمله تکرار نکردن درمان در زمان مناسب، از کار بیفتد. اگر استفاده صحیح از درمان OTC به نتیجه نرسیده باشد، پزشک ممکن است یک نسخه درمانی را توصیه کند. این شامل:

ایورمکتین (Sklice). ایورمکتین برای شپش سمی است. این ماده برای استفاده در افراد ۶ ماه به بالا مجاز است. می توان آن را یک بار برای خشکی مو استفاده کرد و بعد از ۱۰ دقیقه با آب شستشو داد. ایورمکتین همچنین به صورت قرص موجود است که از طریق دهان مصرف می شود.

اسپینوساد (Spinosad) برای استفاده با افراد ۶ ماه به بالا مجاز است. می توان آن را روی موهای خشک قرار داد و بعد از ۱۰ دقیقه با آب گرم شستشو داد. شپش و لکه ها را از بین می برد و معمولاً نیازی به درمان مکرر ندارد.

مالاتیون.( Malathion )برای استفاده در افراد ۶ سال به بالا مجاز است. لوسیون زده شده، گذاشته می شود تا به طور طبیعی خشک شود و پس از هشت تا ۱۲ ساعت شستشو داده می شود. این دارو دارای محتوای الکل زیاد است، بنابراین نمی توان آن را با سشوار یا نزدیک شعله باز استفاده کرد. در صورت لزوم، مالاتیون می تواند هفت تا نه روز پس از اولین درمان مجدداً اعمال شود.

عوارض داروهای شپش سر

برخی از عوارض جانبی احتمالی درمان شپش سر با داروهای تجویزی، عبارتند از: شوره سر، احساس سوزش در محل مصرف دارو، قرمزی چشم، تحریک پوست سر و چشم

لیزر اندولیفت به عنوان یکی از مؤثرترین روشهای جوانسازی پوست؛ در کلینیک ارکیده شهرکرد قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت تعیین وقت مشاوره با شماره تلفن 6 - 32225455 تماس حاصل فرمایند.


آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم
تلفن : 32263360 - 038

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق هیالورونیک اسید چه مزایایی برای پوست دارد؟تزریق هیالورونیک اسید چه مزایایی برای پوست دارد؟

تا زمانی که پوست از نظر کلاژن و رطوبت غنی باشد روند پیری به تعویق می‌افتد، پوست شفاف و زیبا می‌شود و دیگر خبری از چین و چروک‌های پوستی نخواهد بود. با تزریق فیلرهای هیالورونیک اسید پوست شادابی، رطوبت و قوام خود را بازیابی می‌کند و به طرز فوق‌العاده‌ای باعث جوانسازی پوست صورت می‌شود. ... ادامه مطلب

تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟

تزریق ژل و تزریق چربی هر دو از روشهای بسیار موثر، کم عارضه و با حداقل تهاجم هستند که هم در جهت جوانسازی پوست و هم افزایش حجم کاربرد داشته و انجام می‌شوند ... ادامه مطلب

لیفت ابرو چیست و چگونه انجام میشود؟لیفت ابرو چیست و چگونه انجام میشود؟

لیفت ابرو با توجه به سن، برای از بین بردن خطوط پیشانیو خطوط عمیق بین دو ابرو انجام می شود. چون این تغییرات باعث شل شدن بافت پیشانی و افتادگی ابروها می شود، با لیفت ابرو هم ابروها فرم یکسان و جدید می گیرند و هم چروک پیشانی حذف شده و باعث جوان تر شدن صورت می شود. ... ادامه مطلب

کلاژن چیست و چگونه به کلاژن سازی پوست خود کمک کنیم؟کلاژن چیست و چگونه به کلاژن سازی پوست خود کمک کنیم؟

کلاژن یکی از مهم ترین اجزای ساختمانی پوست، استخوان و دندان، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها است. در واقع کلاژن مانند چسبی است که بافت های مختلف بدن را در کنار هم نگه می دارد. یکی از ویژگی خاص این پروتئین خاصیت بازجذبی است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465